@article { author = {Mohammadi, M and Mirzajani, A and Jafarzadehpur, E and Khabazkhoob, M}, title = {Evaluation of the Visual Function Indices after Senile Cataract Surgery}, journal = {Journal of Paramedical Sciences & Rehabilitation}, volume = {4}, number = {4}, pages = {7-13}, year = {2015}, publisher = {Mashhad University of Medical Siences}, issn = {2322-5238}, eissn = {2345-2730}, doi = {10.22038/jpsr.2015.5330}, abstract = {Purpose: Senile cataract is the opacity of the crystalline lens which is usually due to aging. Visual functions have an important role in the quantity of vision. The aim of this study is to evaluate and compare the visual function indices before the cataract surgery and respectively one and two months after the surgery. Methods: Forty patients (14 female and 26 male) with senile cataract have been monitored in this research. The mean age was 51.1±8.4 years. All patients were examined by Log MAR Visual Acuity (VA) test, Ishihara Color Vision (CV) test (the number of pages with correct answer) and Freiburg Contrast Sensitivity (CS) test (in 1, 5 and 7 cycles per degree (cpd) at different spatial frequencies (SF)), as the indices of visual functions before the surgery and respectively one and two months after it. At first, the normality of data distribution has been tested by Klomogorov-Smirnov test. In addition, repeated measures ANOVA has been used for the comparison of data variance with Greenhouse-Geisser and Mauchly tests and the Partial test has been used for the evaluation of correlation between the data. Results: There was a significant difference in visual acuity before the surgery and respectively one (P=0.003) and two (P=0.007) months after it (ie, increasing in VA index) and the same for two months after the surgery in comparison with one month after it (P<0.001). There was no significant difference in color vision before the surgery and respectively one (P=0.370) and two months (P=0.367) after it. There was no significant difference in contrast sensitivity before the surgery and respectively one and two months after it except for SF 1 cpd (P=0.045 for one month and P=0.021 for two months after the surgery). Conclusion: Cataract surgery increases the VA and the CS in low spatial frequencies significantly, but has no significant influence on color vision.}, keywords = {Senile cataract,Visual function,Visual acuity,Contrast Sensitivity,Color vision}, title_fa = {بررسی شاخصهای عملکرد بینایی پس از جراحی کاتاراکت سالخوردگی}, abstract_fa = {هدف: کاتاراکت سالخوردگی، کدر شدن عدسی چشم (Crystalline lens) است که معمولاً با افزایش سن بوجود می‌آید. عملکردهای بینایی، نقش موثری در تعیین وضعیت کمی بینایی افراد دارند. هدف این مقاله، بررسی و مقایسه شاخصهای عملکرد بینایی قبل از جراحی کاتاراکت سالخوردگی و بعد از آن در فاصله یکماه و دو ماه بعد از عمل می‌باشد. روش بررسی: در این مطالعه،40 بیمار (۱۴ زن و ۲۶ مرد با میانگین سنی 8/4±51/1 ) که دارای کاتاراکت سالخوردگی بودند مورد بررسی قرار گرفتند. معاینات اپتومتری به صورت اندازه‌گیری حدت بینایی (با واحد  log MARتوسط تست Freiburg)، دید رنگ (تعداد صفحات تشخیص داده شده توسط تست Ishihara) و حساسیت کانتراست (در فرکانسهای فضایی ۱و ۵ و ۷ سیکل بر درجه توسط تست Freiburg)  به عنوان شاخص‌های عملکرد بینایی، قبل از عمل جراحی و بعد از آن در فاصله یک ماه و دو ماه بعد از عمل انجام گردید. در بررسی داده‌ها ابتدا آزمون نرمالیتی Klomogorov-Smirnov انجام شد و برای مقایسه واریانس آنها از تست ANOVA داده‌های تکراری و تستهای Mauchly و Greenhouse-Geisser و برای بررسی همبستگی میان داده‌ها از تست Partial  استفاده گردید. یافته‌ها: در تست حدت بینایی، تفاوت معنی‌داری بین نتایج قبل از عمل جراحی و به ترتیب یکماه (0/003=p) و دو ماه(0/007=p) بعد از آن وجود داشت بطوری که افزایش معنی‌داری در حدت بینایی بدست آمد. همچنین حدت بینایی در ماه دوم بعد از عمل نسبت به ماه اول بعد از عمل افزایش معنی‌داری نشان ‌داد (p<0/001). در تست دید رنگ، تفاوت معنی‌داری بین دید رنگ قبل از جراحی کاتاراکت و به ترتیب یک ماه (0/370=p) و دو ماه (0/367=p) بعد از آن مشاهده نشد. در تست حساسیت کانتراست، بین نتایج بعد ازعمل با قبل از آن به جز فرکانس فضایی یک سیکل بر درجه (0/045=p مربوط به یکماه بعد ازعمل و 0/021=p مربوط به دو ماه بعد ازعمل )، تفاوت معنی‌داری در سایر فرکانسهای فضایی ( ۵ و ۷ سیکل بر درجه) مشاهده نشد (جدول ۳). نتیجه‌گیری: انجام عمل جراحی کاتاراکت موجب افزایش شاخص‌ حدت بینایی و همچنین شاخص حساسیت کانتراست در فرکانس فضایی پایین می‌گردد اما لزوماً بر شاخص دید رنگ تاثیر معنی‌داری ندارد.}, keywords_fa = {کاتاراکت سالخوردگی,عملکرد بینایی,حدت بینایی,حساسیت کانتراست,دید رنگ}, url = {https://jpsr.mums.ac.ir/article_5330.html}, eprint = {https://jpsr.mums.ac.ir/article_5330_5732e46ea42edaa621101cc029b7315a.pdf} } @article { author = {Karimi, M.T and Tahmasebi Boldaji, R and Satvati, B}, title = {Providing a New Parameter to Indicate the foot Alignment in People with Flat Feet}, journal = {Journal of Paramedical Sciences & Rehabilitation}, volume = {4}, number = {4}, pages = {14-19}, year = {2015}, publisher = {Mashhad University of Medical Siences}, issn = {2322-5238}, eissn = {2345-2730}, doi = {10.22038/jpsr.2015.5335}, abstract = {Purpose: Flatfoot is characterized based on the height of medial longitudinal arch of foot relative to the ground. The most common methods employed to evaluate the severity of flatfoot and influences of foot insole on alignment of foot structure in static situation are foot print method and application of X-ray. However, both of them have some limitations and cannot be used during walking while subject uses insole. Therefore, the aim of this research was to find a parameter which represents the alignment of foot structure while walking. Methods: Two groups of normal and flat arch subjects were recruited in this study. The location of center of ankle joint (COJ) and center of pressure (COP) while walking was obtained by application of Qualysis motion analysis system and a force plate. The area between COP and COJ in the medial side to total area was the new parameter used in the present study. Results: The mean value of the new parameter was 74.65±7.15 and 91.86±12.4 for normal and flatfoot subjects, respectively. It seems that the new parameter can be used to check the alignment of foot structure during walking. Conclusion: In flat arch subjects, the center of pressure located in the medial side. In contrast, in normal subjects the COP located mostly in the lateral side. Using foot insole translates the COP from medial side to lateral side. }, keywords = {Flat foot,walking,Foot alignment,Insole,orthosis}, title_fa = {ارائه‌ی پارامتری جدید جهت نشان دادن راستای پا در افراد مبتلا به صافی کف پا}, abstract_fa = {هدف: کاهش ارتفاع قوس طولی داخلی پا نسبت به سطح زمین، صافی کف پا نامیده می شود. نقشه پا و استفاده اشعه‌ی ایکس، دو روش رایج برای ارزیابی شدت صافی کف پا و همچنین، بررسی تأثیر کفی طبی بر راستای پا در وضعیت ایستا می باشند. با این وجود، هر دو روش دارای محدودیت‌هایی هستند و نمی‌توان در حین راه رفتن افراد به هنگام پوشیدن کفی طبی، از این روش‌ها استفاده نمود. بنابراین هدف از این مطالعه، یافتن پارامتری جهت نشان دادن راستای ساختار پا در طی راه رفتن می باشد. روش بررسی: در این مطالعه‌ی کارآزمایی بالینی، 30 نفر از دانشجویان دختر دانشگاه علوم پزشکی اصفهان در دو گروه نرمال و بیمار شرکت داشتند. موقعیت مرکز مفصل مچ پا (center of ankle joint) و مرکز فشار (center of pressure) در طی راه رفتن با استفاده از سیستم آنالیز حرکت و یک صفحه‌ی نیرو مورد بررسی قرار گرفت. مساحت بین مرکز فشار و مرکز مفصل مچ پا در سمت داخل نسبت به مساحت کل، پارامتر جدید مورد استفاده در این مطالعه می باشد. یافته ها: مقدار میانگین پارامتر جدید در افراد نرمال و افراد مبتلا به صافی کف پا به ترتیب 7/15±74/65 و 12/4±91/86 بود. به نظر می‌رسد که بتوان از پارامتر جدید برای بررسی راستای پا در طی راه رفتن استفاده نمود. نتیجه گیری: نتایج حاصل از این مطالعه، می‌تواند توسط درمانگران جهت تعیین راستای ساختار پا و ارزیابی تأثیر کفی طبی، مورد استفاده قرار گیرد.}, keywords_fa = {صافی کف پا,راه رفتن,الایمنت پا,کفی طبی,ارتز}, url = {https://jpsr.mums.ac.ir/article_5335.html}, eprint = {https://jpsr.mums.ac.ir/article_5335_3e2759f63e8f4b78608162d1f0132aea.pdf} } @article { author = {Saifpanahi, S and Sobhani Rad, D and Afzali, M and Izanloo, S and Mardani, N and Gholamian, M and farazi, M}, title = {An investigation of the Correlation between Phonological and Visual Working Memory with Severity of Stuttering in 6-12 Years-Old Children}, journal = {Journal of Paramedical Sciences & Rehabilitation}, volume = {4}, number = {4}, pages = {20-26}, year = {2015}, publisher = {Mashhad University of Medical Siences}, issn = {2322-5238}, eissn = {2345-2730}, doi = {10.22038/jpsr.2015.5344}, abstract = {Purpose: Stuttering is one of the most common speech disorders that its exact causes have not been clearly understood. According to the previous studies, impairment of cognitive functions, including verbal, visual and numeral working memory, have been reported in most kinds of speech and language disorders. The aim of the present study was to investigate the correlation between several kinds of working memory with severity of stuttering. Methods: In this research, stutter children (N=15), aged between 6-12 years, were recruited. The verbal memory scale of Wechsler test (word treasury and number expandation) was used to evaluate the phonological working memory. Furthermore, the colorful Reyvan test, specific for children, was applied for evaluation of visual memory, and SSI3 test was used to measure the level of stuttering. Results: The results of the present work revealed deficits in phonological (verbal, numeral) and visual working memory of stutter children. Moreover, a significant correlation was found between children’s age and level of stuttering. Conclusion: Current study indicated the impression of phonological and visual working memory, as well as children’s age, on the severity of stuttering.}, keywords = {Stuttering,phonological working memory,Visual working memory}, title_fa = {بررسی حافظه کاری واجی و دیداری و رابطه آن با شدت لکنت در کودکان لکنتی6 تا 12 ساله}, abstract_fa = {هدف: لکنت یکی از شایعترین اختلالات گفتاری است که علت آن به درستی مشخص نیست. طبق مطالعات انجام شده آسیب عملکردهای شناختی همچون حافظه کاری، حافظه دیداری و کلامی در انواع اختلالات گفتار و زبان دیده می‌شود که می‌تواند بوجود آورنده سایر مشکلات در نظر گرفته شود. هدف از این مطالعه بررسی انواع حافظه کاری و تعیین رابطه‌ی آن با شدت لکنت در افراد مبتلا به لکنت می‌باشد. روش بررسی: در این مطالعه از روش نمونه‌گیری غیرتصادفی استفاده شده است. در مطالعه 15 کودک لکنتی 12-6 ساله استفاده شد. کودکان از لحاظ هوشی طبیعی بوده و فاقد هر گونه اختلال همراه بودند مقیاس هوش کلامی  Wechsler  (گنجینه لغات و فراخنای ارقام برای ارزیابی حافظه کاری واجی) به کار برده شد و برای ارزیابی حافظه کاری دیداری از آزمون Raven رنگی برای کودکان و همچنین برای ارزیابی شدت لکنت کودکان و ورود آنها به تحقیق، از آزمون SSI-3 استفاده نمودیم. یافته‌ها : بررسی‌های انجام شده در مورد رابطه‌ی بین حافظه کاری دیداری و شدت لکنت همبستگی 33% را نشان میدهد .در خصوص ارتباط حافظه کاری عددی با شدت لکنت همبستگی 29% به دست آمد. همچنین ارتباط حافظه کاری کلامی با شدت لکنت با توجه به نمرات خام، همبستگی 26% را نشان می‌دهد. بین سن و شدت لکنت در افراد مورد بررسی این پژوهش، همبستگی مثبت و حدود 49% ارزیابی شد که نشان‌دهنده رابطه تنگاتنگ سن و شدت لکنت در کودکان می‌باشد. نتیجه‌گیری: یافته‌‌های حاصل از این تحقیق نشان دهنده‌ی وجود نقایصی در حافظه کاری واجی (کلامی و عددی) و حافظه دیداری در کودکان لکنتی 12-6 ساله است. همچنین یافته‌ها مؤید همبستگی بالا بین سن و لکنت می‌باشد. به بیانی دیگر، نتایج حاصل از این پژوهش تاثیر نقص حافظه کاری واجی (عددی و کلامی) وحافظه کاری دیداری بر شدت لکنت و همچنین تاثیر افزایش سن بر شدت لکنت در کودکان را تایید می کند.}, keywords_fa = {لکنت,حافظه کاری کلامی,حافظه کاری واجی}, url = {https://jpsr.mums.ac.ir/article_5344.html}, eprint = {https://jpsr.mums.ac.ir/article_5344_22ea04de4856e4e3737b830a29e86c7e.pdf} } @article { author = {Boojari, S and Haghgoo, H and Rostami, R and Ghanbari, S}, title = {The Relationship between Cognitive Functions and Academic Performance in Children with Attention Deficit, Hyperactivity Disorder}, journal = {Journal of Paramedical Sciences & Rehabilitation}, volume = {4}, number = {4}, pages = {27-35}, year = {2015}, publisher = {Mashhad University of Medical Siences}, issn = {2322-5238}, eissn = {2345-2730}, doi = {10.22038/jpsr.2015.5397}, abstract = {Purpose: Children with Attention Deficit and Hyperactivity Disorder (ADHD) have problems in some aspects of cognitive function. These children are also more likely to fall behind in school compared to normal children. This study has investigated the relationship between cognitive functions and academic performance in fourth and fifth grade students with ADHD.   Methods: This is a cross-sectional correlation study. A total of 30 students in fourth and fifth grade with ADHD were referred to occupational therapy clinic and their cognitive functions were assessed by Cognitive Assessment System (CAS) and Integrated Visual and Auditory Continues Performance Test (CPT) + IVA test. To evaluate the academic performance, grade point average of last semester were employed. Data were analyzed using SPSS 16 software.  Results: Significant correlations were seen between attention (CAS) and academic performance and the other side between planning, simultaneous, successive functioning and academic performance P value of 0.05 and 0.01 respectively. In addition, the correlation between total score of cognitive function and academic performance was also statistically significant. Conclusion: The findings showed that cognitive function have a significant impact on academic performance in school aged children with ADHD and plays an important role in predicting academic performance. Evidence based relationship between problematic cognitive functions and academic progressions emphasize on cognitive rehabilitation programs in ADHD to caregivers and instructors.}, keywords = {ADHD,Cognitive function,Academic performance}, title_fa = {بررسی ارتباط بین کارکرد‌های شناختی و عملکرد تحصیلی در کودکان مبتلا به اختلال نقص توجه، بیش‌فعالی}, abstract_fa = {هدف: کودکان مبتلا به اختلال بیش‌فعالی- کم‌توجهی (Attention Deficit and Hyperactivity Disorder; ADHD) در برخی از کارکرد‌های شناختی دچار مشکل هستند. همچنین این کودکان نسبت به کودکان عادی به میزان بیشتری دچار افت تحصیلی می شوند. این مطالعه با هدف بررسی ارتباط بین کارکرد‌های شناختی و عملکرد تحصیلی در کودکان مبتلا به ADHD مشغول به تحصیل در پایه‌های چهارم و پنجم ابتدایی انجام شد. روش بررسی: این مطالعه از نوع همبستگی بوده و بصورتمقطعی انجام شد. عملکردهای شناختی 30 کودک مبتلا به ADHD مقاطع چهارم و پنجم ابتدایی مراجعه کننده به کلینیک کاردرمانی با استفاده از آزمون سیستم ارزیابی شناختی (Cognitive Assessment System; CAS) وآزمون Integrated Visual and Auditory Continues (Performance Test; CPT+IVA) مورد بررسی قرار‌گرفتند. جهت بررسی عملکرد تحصیلی، از معدل دانش‌آموزان در ترم تحصیلی اخیر استفاده‌گردید. داده‌های حاصل با استفاده از نرم افزار آماری SPSS 16 مورد تجزیه و تحلیل قرار‌گرفت. یافته‌ها:  در نمونه مورد مطالعه، بین توجه آزمون CAS و عملکرد تحصیلی و از سوی دیگر بین برنامه‌ریزی، فرایند همزمان، فرایند متوالی و نمره کل کارکرد شناختی با عملکرد تحصیلی  به ترتیب در  سطح  معناداری 0/05 و  0/01  رابطه  معنی‌دار مشاهده شد. نتیجه‌گیری: یافته‌های پژوهش نشان‌داد که در کودکان مبتلا به ADHD سنین دبستان، کارکرد‌های شناختی بر عملکردهای تحصیلی تأثیر قابل توجهی داشته و در پیش‌بینی دستاوردهای تحصیلی آنان نقش دارد. مشاهده مستند ارتباط بین کارکردهای شناختی دچار اختلال با پیشرفتهای تحصیلی در این کودکان، لزوم گنجاندن برنامه های توانبخشی شناختی در این کودکان را به متصدیان امر اعم از اولیاء و مربیان آموزشی گوشزد می نماید.}, keywords_fa = {اختلال نقص توجه/بیش‌فعالی,کارکردهای شناختی,عملکرد تحصیلی}, url = {https://jpsr.mums.ac.ir/article_5397.html}, eprint = {https://jpsr.mums.ac.ir/article_5397_1e39b62c91b0f9b2d10bbcc2c718b42a.pdf} } @article { author = {valizadeh, A and Ghohari, N and Fatehi, F and Yavari, A}, title = {Comparative Study of Some Syntactic Features in High School Students with Hearing Loss}, journal = {Journal of Paramedical Sciences & Rehabilitation}, volume = {4}, number = {4}, pages = {36-42}, year = {2015}, publisher = {Mashhad University of Medical Siences}, issn = {2322-5238}, eissn = {2345-2730}, doi = {10.22038/jpsr.2015.5399}, abstract = {Purpose: Children with hearing loss have difficulty with organizing words. Such problems can often obscure their message to audiences because it is full of ambiguity, in addition to have restrictions lexically. The aim of this study was to compare some syntactic features (subjects, Objects, conjunctions) in high school girls with hearing loss with normal high school girls. Methods: In this cross sectional study, 20 students with hearing loss (severe to profound), and 30 students with normal hearing in girls' high schools were participated. The students were randomly selected from triple regions in city of Hamadan. Student were asked to explain serial pictures of Boston test. We simultaneously recorded voice of students and then we transcribed it. Afterward, we counted research variables and exported them into SPSS16 software. Data were analyzed by independent t- test. Results: Average number of subjects and verbs and Objects conjunctions were 18.17, 7 and 4.25 in sample group. The mean of objects removed in speech of Controls and speech of Sample was not significantly different between groups (p<0.001). Conclusion: The results showed that students with hearing loss even in advanced education are so poor compared to their peers syntactically, so that the number of subjects, verbs and objects is less than their normal peers. This is due to the richness of the vocabulary compared to their peers. However, the students in general had used the components of sentences in its correct position which may be due to understanding the structure of sentences correctly in this age. Hi school is expected to train and enhance the skills of reading and writing to increase the language skills of this people. But in other skills such as conjunctions, the difference between students with hearing loss and with normal hearing was more significant.}, keywords = {Student with hearing loss,Syntax,Language}, title_fa = {مقایسه‌ی برخی ویژگیهای نحوی گفتار دانش آموزان دبیرستانی مبتلا به کم شنوایی}, abstract_fa = {هدف: کم شنوایان علاوه بر محدودیت واژگانی، در سازماندهی واژه‌ها در قالب جمله نیز مشکل دارند. چنین مشکلاتی باعث می‌شود که بسیاری از مواقع پیام آنها برای مخاطب نامفهوم و سرشار از ابهام باشد. هدف از این پژوهش بررسی مقایسه‌ای برخی ویژگیهای نحوی ( فاعل، فعل، مفعول و حرف ربط) در گفتار دانش‌آموزان دختر مبتلا به کم شنوایی با دختران با شنوایی هنجار در مقطع دبیرستان بود. روش بررسی: این پژوهش به صورت مطالعه توصیفی _ تحلیلی و مقطعی اجرا شد. شرکت کنندگان 20 دانش آموز مبتلا به کم‌ شنوایی (شدید تا عمیق) و 30 دانش‌آموز با شنوایی هنجار دبیرستانهای دخترانه بودند. از دانش‌آموزان خواسته شد که تصاویر سریال آزمون تشخیص بوستون را توضیح دهند، همزمان صدای دانش‌آموز ضبط، گفتارش آوانویسی، ویژگیهای نحوی شمارش شده و استخراج شدند. سپس اطلاعات بدست آمده وارد نرم‌افزار spss16 شده و با استفاده از آزمون آماری t مستقل مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند.   یافته‌ها: میانگین و انحراف معیار تعداد کل فاعل، فعل، مفعول و حروف ربط در گروه نمونه (3/5) 18، (3/4)17، (3/3) 7، (7/2) 4/25 بود. تفاوت میانگین تعداد فاعلهای حذف شده در گروه شاهد و نمونه معنادار بود (0/001>p). نتیجه‌گیری: نتایج پژوهش حاضر نشان داد دانش‌آموزان کم شنوا حتی در مقاطع تحصیلی بالاتر مهارت‌های نحوی ضعیفی نسبت به همسالان خود نشان می‌دهند، به طوری که تعداد فاعل، فعل و مفعول کمتری را نسبت به همسالان هنجار خود بکار می‌برند که می‌تواند به دلیل غنای واژگانی کمتر باشد. دانش‌آموزان کم شنوا برخی مهارت‌های نحوی مثل حروف ربط را خیلی کمتر از دانش‌آموزان با شنوایی هنجار استفاده می‌کنند.  }, keywords_fa = {دانش‌آموزان کم شنوایی,ویژگیهای نحوی,زبان}, url = {https://jpsr.mums.ac.ir/article_5399.html}, eprint = {https://jpsr.mums.ac.ir/article_5399_c754dcfd34cc16929936e498a9ea1e93.pdf} } @article { author = {Mohammadi Parsa, N and Moradi, A and Einabadi, F}, title = {An Investigation of the Relationship between Maternal Depression with Gross Motor and Fine Motor Delay in one-year Old Children}, journal = {Journal of Paramedical Sciences & Rehabilitation}, volume = {4}, number = {4}, pages = {43-50}, year = {2015}, publisher = {Mashhad University of Medical Siences}, issn = {2322-5238}, eissn = {2345-2730}, doi = {10.22038/jpsr.2015.5400}, abstract = {Purpose: Child's optimal and healthy growth in all aspects is indebted to effective relation between parents and child. The quality of this relationship is very important for child's growth and development. Mother's depression can disturb effective child bearing and harm children's growth. The more sever is the depression and the more innumerous are stressors, the more damaged happens to the parent- child relationship.  This study is performed to determine the correlation between mother's depression with gross motor and fine motor delay in one year old children. Methods: In this cross sectional study, we have chosen  and investigated 300 mothers with one year old children that covered by Hamedan urban health centers, using cluster sampling. Data were collected using Beck depression inventory to distinguish mother's depression and Ages and Stages Questionnaire to screen developmental delay in one year children. To determine the correlation between independent and dependent variables, we employed chi square test. Data were analyzed using spss statistical software. Results: Average age of mothers was 29.68±5.6 years with a total of 33.7% having low education (less than 12 years), 32% were diploma and 34.7% had academic education.  Prevalence of severe and very severe depression among mothers were 20.8%.  There was no correlation between mother’s depression and mother's age with fine and gross motor delay (P>0.05), however, the correlation between gross motor delay and economic situation was significant (P=0.003). Conclusion: There was no significant correlation between mother's depression and child's gross and fine motor delay. Furthermore, the only effective demographic factor was the economic situation of family. This means that gross motor delay was more probable in low socio-economic families.}, keywords = {Child’s development,Mother’s depression,Motor delay}, title_fa = {بررسی ارتباط افسردگی مادر و اختلالات حرکات درشت و حرکات ظریف در کودکان یکساله مراجعه کننده به مراکز بهداشتی درمانی شهر همدان در سال 1393}, abstract_fa = {هدف: رشد مطلوب و سالم کودکان درتمام ابعاد مرهون ارتباط مؤثر و مطلوب والدین با فرزندان در خانواده بوده و کیفیت رابطه والد–کودک در رشد و تکامل کودک بسیار مهم است. افسردگی مادر می‌تواند در فرزند پروری موثر اختلال ایجاد کند و به رشد کودکان صدمه بزند. هرچه افسردگی شدیدتر و تعداد عوامل استرس‌زا در زندگی مادر بیشتر باشد، رابطه والد‌– فرزند بیشتر صدمه می‌خورد. این مطالعه با هدف تعیین همبستگی بین افسردگی مادر با بروز اختلال در حیطه حرکات ریز و درشت به عنوان بخشی از تکامل کودک در یک‌سالگی انجام گرفت. روش بررسی: در این مطالعه توصیفی- مقطعی تعداد 300 مادر دارای فرزند یکساله تحت پوشش مراکز بهداشتی درمانی شهر همدان به روش نمونه‌گیری خوشه‌ای دو مرحله‌ای انتخاب و مورد بررسی قرار گرفتند. ابزار جمع‌آوری داده‌ها عبارت بودند از پرسشنامه 21 ماده‌ای Beck، برای بررسی افسردگی مادر و تست غربالگری تکاملی سنین و مراحل به منظور غربالگری اختلالات تکاملی کودکان یک ساله. به منظور تعیین ارتباط بین متغیرهای مستقل و وابسته، از آزمون مجذور کای استفاده شد و یافته‌ها با استفاده از نرم افزار 16 spss مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یافته‌ها: میانگین سنی مادران شرکت‌کننده در این مطالعه 5/6 ±29/68 بود و 33/7% از آنها تحصیلات پایین (کمتر از دوازده سال)، 32 درصد دیپلم و 34/7 درصد از این افراد تحصیلات دانشگاهی داشتند. شیوع افسردگی شدید و خیلی شدید در میان مادران 20/8 درصد بود. متغیرهای افسردگی مادر، سن مادر و شاغل بودن مادر همبستگی معناداری با اختلالات حرکتی درشت یا ظریف در کودکان یکساله نداشتند (0/050.05). Conclusion: This study provided evidence of the poorer physical health status of caregivers of children with severe cerebral palsy.}, keywords = {Mothers’ health,Cerebral palsy,Grosses motor function,Manual ability}, title_fa = {بررسی تاثیر عملکرد حرکتی کودکان مبتلا به فلج مغزی بر وضعیت سلامت مادران}, abstract_fa = {هدف: هدف از پژوهش حاضر بررسی تاثیر عملکرد حرکتی کودکان مبتلا به فلج مغزی بر وضعیت سلامت جسمانی و روانی مادران است. روش‌ بررسی: در مطالعه تحلیلی مقطعی حاضر، 135 نفر از مادران کودکان فلج مغزی و کودکانشان، به شیوه نمونه‌گیری در دسترس انتخاب شدند. ابتدا وضعیت سلامتی مادران با پرسشنامه SF-36) Short form health survey-36 ( بررسی شد. سپس کارکرد حرکتی درشت و توانایی دستی کودکان با استفاده از ابزارهای سیستم طبقه‌بندی عملکرد حرکتی درشت و سیستم طبقه‌بندی توانایی دستی مورد ارزیابی قرار گرفتند. اطلاعات جمع‌آوری شده با شاخص‌های مرکزی و پراکندگی و با استفاده از آزمون آماری  ANOVA تحلیل گردید. یافته ها: نتایج حاصل از آزمون ANOVA نشان داد که کارکرد حرکتی درشت (p=0/001) و توانایی دستی (0/000=p) بر وضعیت سلامت جسمانی تاثیر معناداری دارد، ولی با سلامت روانی رابطه معناداری یافت نشد (0/05