@article { author = {Siminghalam, M and Alibakhshi, H and Ahmadi Zadeh, Z}, title = {An Investigation of Bilateral Coordination of Children with Specific Learning Disorder}, journal = {Journal of Paramedical Sciences & Rehabilitation}, volume = {5}, number = {1}, pages = {7-13}, year = {2016}, publisher = {Mashhad University of Medical Siences}, issn = {2322-5238}, eissn = {2345-2730}, doi = {10.22038/jpsr.2016.6379}, abstract = {Purpose:The importance of perceptual skills development is in the lake or improvement in children’s motor function. The motor learning is the base of learning and higher mental processes created after the adequate development of motor and perceptual systems. This reason shows the importance of perpetual-motor impairment in learning deficits. According to the prevalence of learning disorder, this study was performed to evaluate the perceptual- motor skills in children with learning disorder. Methods:This study was cross-sectional and case-control. The target group consisted of 38 children aged 7 to 9 years old studying in ordinary schools in city of Semnan who were diagnosed with learning disability as measured by the educational department. The control group consisted of 38 children without LD who were classmate with the LD group. For the evaluation of the bilateral coordination skills, the bilateral coordination subtest from the Bruininks-Oseretsky Test of Motor Proficiency was employed. The obtained data were analyzed by descriptive and inferential statistics and SPSS and Mann-withney software. Results:Statistical analysis showed that children with LD obtained lower scores in bilateral coordination subtest compared with normal children (P<0.01). Conclusion:According to the results of this study, it seems that the overall performance of bilateral coordination in LD children is weaker than the children in the control group. Since the controllers of bilateral movement are the Motor cortex, cerebellum and basal ganglia and according to the role of basal ganglia and frontal lobe (that is closely in association with the motor cortex) in memory and learning, it seems that we can improve memory and learning ability with improving bilateral coordination movements}, keywords = {Perceptual-motor skill,Specific learning disorder,Bilateral coordination}, title_fa = {بررسی مهارتهای ادراکی- حرکتی درکودکان مبتلا به اختلال یادگیری خاص}, abstract_fa = {هدف:اهمیت رشد توانایی‌های ادراکی، در بازداری یا پیشرفت عملکرد حرکتی کودک می‌باشد. یادگیری حرکتی مبدأ یادگیری است و فرآیندهای ذهنی عالی‌تر، پس از رشد مناسب دستگاه حرکتی و دستگاه ادراکی به وجود می‌آید و این مطلب اهمیت مشکلات درکی _ حرکتی در افراد دارای اختلالات یادگیری را نشان می‌دهد. با توجه به شیوع بالای اختلال یادگیری این پژوهش با هدف ارزیابی مهارت های درکی- حرکتی در کودکان مبتلا به اختلالات یادگیری انجام شد. روش بررسی:این مطالعه از نوع مقطعی و مورد_شاهدی بود. گروه آزمون شامل 38 دانش آموز 7 الی 9 ساله مشغول به تحصیل در مدارس عادی شهر سمنان که طبق سنجش اداره آموزش و پرورش شهر سمنان مبتلا به اختلال یادگیری بودند. گروه شاهد شامل 38 کودک غیر مبتلا به اختلال یادگیری بود که با کودک مبتلا در یک کلاس درس بودند. برای ارزیابی مهارت هماهنگی دو طرفه از خرده آزمون هماهنگی دوطرفه در مقیاس رشد حرکتی Bruininks-Oseretsky استفاده شد و به وسیله آمار توصیفی و استنباطی، توسط نرم‌افزار spss16  و آزمون Mann-withney مورد تجزیه و تحلیل گرفت. یافته‌ها:تحلیل‌های آماری نشان داد که کودکان مبتلا به اختلالات یادگیری در مهارت حرکتی هماهنگی دوطرفه ضعیف‌تر از کودکان غیر مبتلا عمل می‌کنند (0/01>p). نتیجه‌گیری:مطابق یافته‌های پژوهش حاضر به نظر می‌رسد عملکرد کلی کودکان مبتلا به اختلال یادگیری در مهارت هماهنگی دو طرفه ضعیف‌تر از کودکان غیر‌مبتلا باشد. از آنجایی که کنترل‌کننده حرکات دوطرفه کورتکس حرکتی، مخچه و عقده‌های قاعده‌ای هستند و با توجه به نقش عقده‌های قاعده‌ای، و لوب پیشانی (که در ارتباط نزدیک با قشر حرکتی می‌باشد) در حافظه و یادگیری، به نظر می‌رسد می‌توان از طریق تصحیح و تقویت مهارتهای حرکتی دو طرفه که منجر به بهبود عملکرد کلی مناطق یاد شده در سیستم اعصاب مرکزی می شوند، به ارتقا حافظه و یادگیری در این کودکان کمک کرد. }, keywords_fa = {مهارت های درکی- حرکتی,اختلال یادگیری,مهارت هماهنگی دوطرفه}, url = {https://jpsr.mums.ac.ir/article_6379.html}, eprint = {https://jpsr.mums.ac.ir/article_6379_c54f2bcfe86b5a5684dfb61d17937b4d.pdf} } @article { author = {lotfi, H.R and Ebrahimi atri, A and Hashemi javaheri, A.A and Norouzi, K}, title = {The Effect of Six Weeks Supine Movement in Water on the Pain and Disability in Men with Chronic Low Back Pain Due to Lumbar Disc Herniation}, journal = {Journal of Paramedical Sciences & Rehabilitation}, volume = {5}, number = {1}, pages = {14-19}, year = {2016}, publisher = {Mashhad University of Medical Siences}, issn = {2322-5238}, eissn = {2345-2730}, doi = {10.22038/jpsr.2016.6381}, abstract = {Purpose: Chronic low back pain due to disc herniation is one of the common diseases in the community. In addition  to  the  pain  caused  by  this  problem,  which  is  a  major complication, decreased  and defective  physical performance  in daily  living are  other  major concerns .The purpose of this research was to investigate the effect of six weeks supine movement in water on pain and disability in men with Chronic Low Back Pain due to lumbar disc herniation. Methods: 24 patients with lumber disc herniation were selected, and were divided into two groups: experimental group (n=12, mean ± SD age, 47.75±3.28 years) and control group (n=12, mean ± SD age, 46.83±5.78 years). The experimental group performed 24 sessions of aquatic exercise four sessions per week, while control group did not participate in any exercise program. Data collected before and after the intervention and were analyzed by t student a significance levels of P≤0.05. Results: Pain and disability have been reduced significantly in the experimental (P=0.001) group. Also comparison between groups showed that disability rate also reduced significantly (P=0.001). Conclusion: This study showed six weeks supine movement in water reduces the level of pain and functional disability in men with chronic back pain caused by lumber disc herniation.}, keywords = {Aquatic exercise,Lumbar disc herniation,Disability,Pain}, title_fa = {تأثیر شش هفته حرکات دراز کشیده به پشت روی آب بر شدت درد و ناتوانی مردان مبتلا به کمر درد مزمن ناشی از فتق دیسک کمری}, abstract_fa = {هدف: کمردرد مزمن ناشی از فتق دیسک، یکی از بیماری‌های شایع در سطح جامعه می‌ باشد. علاوه بر درد که یکی از مشکلات عمده این عارضه می ‌باشد، مشکلاتی از قبیل کاهش و نقص عملکرد فیزیکی بدن در طی فعالیت‌های روزمره نیز گریبان‌گیر آنها خواهد شد. هدف از این مطالعه بررسی تأثیر شش هفته حرکات دراز کشیده به پشت روی آب بر شدت درد و ناتوانی مردان میانسال مبتلا به کمر درد مزمن ناشی از فتق دیسک کمری می ‌باشد. روش بررسی: 24 مرد مبتلا به فتق دیسک کمری به صورت تصادفی به دو گروه تجربی (12 نفر) با میانگین سنی 3/28±47/75 و یک گروه کنترل (12 نفر) با میانگین سنی 5/78±46/83 تقسیم شدند. گروه تجربی، برنامه حرکت ‌درمانی در آب را به مدت 24 جلسه،  هر هفته 4 جلسه دریافت کردند و گروه کنترل در هیچ برنامه تمرینی شرکت نداشتند. اطلاعات در دو مرحله پیش آزمون و پس آزمون جمع‌آوری شد و با استفاده از آزمون‌ T student در سطح معنی ‌داری 0/05≥p مورد ارزیابی قرار گرفت. یافته‌ها: نتایج نشان داد شدت درد و ناتوانی در گروه تجربی به طور معنی‌ داری کاهش پیدا کرده ‌است (0/001=p). همچنین تغییرات بین‌ گروهی نشان داد که میزان ناتوانی در گروه تجربی به نسبت گروه کنترل پس از شش هفته مداخله کاهش معنی‌‌دار داشته است (0/001=p). نتیجه ‌گیری: نتایج این مطالعه نشان داد که حرکات دراز کشیده به پشت روی آب موجب کاهش درد و سطح ناتوانی عملکردی در مردان مبتلا به کمردرد مزمن ناشی از فتق دیسک کمری می‌شود.}, keywords_fa = {حرکت درمانی در آب,فتق دیسک کمری,ناتوانی,شدت درد}, url = {https://jpsr.mums.ac.ir/article_6381.html}, eprint = {https://jpsr.mums.ac.ir/article_6381_0bf4bb4d61d3e1784550321ef1a6095f.pdf} } @article { author = {Tavakoli, M and Jalilevand, N and Kamali, M and Modarresi, Y and Motasaddi Zarandy, M}, title = {Measuring Lexical Diversity and Syntactic Complexity after Cochlear Implant in 8-9 Years age Children's}, journal = {Journal of Paramedical Sciences & Rehabilitation}, volume = {5}, number = {1}, pages = {20-29}, year = {2016}, publisher = {Mashhad University of Medical Siences}, issn = {2322-5238}, eissn = {2345-2730}, doi = {10.22038/jpsr.2016.6382}, abstract = {Purpose: Although cochlear implantation has been proven to cause considerable improvement in perceptive and expressive language of prelingually severe to profound hearing–impaired children, however, children with cochlear implant have grammar and vocabulary deficits depends on some factors such as diagnosis age, acoustic approval age, hearing age, rehabilitation onset and etc. The purpose of this study was to measure children's lexical diversity and syntactic complexity after cochlear implant in persian speaking children. Methods: This study included 10 children with cochlear implant and 10 age- and gender-matched normal hearing children. In order to collect data, language samples of children were gathered via picture description. The first 50 utterances were analyzed to measure mean lentgh of utterances, number of different words, number of total words and type token ratio. Mean hearing age of participants was 67.7 months (SD=1.77) and we used independent T test for data analysis. Results: There was no significant difference in all measures between children with cochlear implants and hearing age peers (p>0.05). Conclusion: Duration of hearing experience after CIs is an important factor for acquiring speech and language abilities. In other words, after 60 to72 months of implant experience, their lexical diversity and syntactic complexity were almost similar to chronological age scores of 60 to 72 months in normal hearing children.}, keywords = {Cochlear Implant,Mean length of utterance,Number of different words,Number of total words,hearing–impaired}, title_fa = {بررسی تنوع واژگانی و پیچیدگی نحوی گفتار کودکان9-8 ساله پس از کاشت حلزون شنوایی}, abstract_fa = {هدف: در بسیاری از کودکان با آسیب شنوایی شدید تا عمیق عمل کاشت حلزون شنوایی منجر به  کسب مهارتهای گفتار و زبان می‌گردد، با این وجود کودکان برخوردار از کاشت حلزون شنوایی بسته به عوامل مختلفی از جمله زمان تشخیص، سن تجویز سمعک، سن کاشت، شروع توانبخشی و... درجاتی از ضعف را در زمینه‌ی گرامر و واژگان در نمونه‌ی زبانی خود نشان می‌دهند. هدف از مطالعه حاضر بررسی تنوع واژگانی و پیچیدگی نحوی گفتار پس از کاشت حلزون شنوایی در کودکان فارسی زبان می‌باشد. روش بررسی: در این پژوهش نمونه‌های زبانی حاصل از توصیف تصویر در 10کودک برخوردار از کاشت حلزون شنوایی و 10 کودک طبیعی همسان از نظر سن شنوایی و جنس، مورد مقایسه قرار گرفت. جهت بررسی پیچیدگی نحوی از شاخص میانگین طول گفته و جهت بررسی تنوع واژگانی از شاخص های تعداد واژه‌های متفاوت، تعداد کل واژه‌ها و نسبت نوع به تعداد واژه‌ها در50 گفته آغازین کودک استفاده گردید. متوسط سن شنوایی کودکان برخوردار از کاشت حلزون شنوایی 67/7 ماه (1/77=SD) بود و جهت تحلیل داده‌ها از آزمون t مستقل استفاده گردید. یافته‌ها: در آزمون آماری در همه‌ی شاخص‌های مورد مطالعه بین دو گروه کودکان برخودار از کاشت حلزون شنوایی و طبیعی تفاوت معناداری وجود نداشت (0/050.05). Conclusion: From the findings of the present study, we may conclude that yoga exercises increases upper extremity range of motion and ultimately improves shoulder function, therefore, exercising yoga is recommended for people with cancer.}, keywords = {Breast Cancer,Range of motion of shoulder,Yoga exercise}, title_fa = {تاثیر هشت هفته ورزش یوگای بر دامنه حرکتی مفصل شانه زنان مبتلا به سرطان سینه ماستکتومی}, abstract_fa = {هدف: ضعف عضلانی، درد، اختلال حسی، محدودیت حرکتی مفصل شانه از مهمترین مشکلات پس از درمان‌های سرطان سینه است. لذا هدف از تحقیق حاضر بررسی تاثیر هشت هفته ورزش یوگای بر دامنه حرکتی مفصل شانه زنان مبتلا به سرطان سینه بود. روش بررسی: تعداد 24 بیمار مبتلا به سرطان سینه در دامنه سنی 47 تا65 سال به صورت در دسترس و تصادفی به دو گروه کنترل و  شاهد تقسیم شدند. گروه شاهد برنامه تمرینات یوگا را 2 جلسه در هفته به مدت 8 هفته انجام دادند در حالی که گروه کنترل فعالیت خاصی نداشتند. دامنه حرکتی شانه بیماران توسط گونیامتر قبل و بعد از 8 هفته مورد ارزیابی قرار گرفتند. به منظور تجزیه و تحلیل داده‌ها از آزمون Tوابسته و T تفاضل مستقل استفاده شد. آزمون مورد استفاده در سطح معناداری  0/05>p در نظر گرفته شد. یافته‌ها: نتایج این پژوهش نشان داد که بهبودی معناداری درمیزان دامنه حرکت خم شدن، باز شدن، دور شدن، چرخش خارجی و چرخش داخلی شانه گروه شاهد مشاهده شد (0/05>p). در حالی که در گروه کنترل کاهش معناداری مشاهده شد (0/05