@article { author = {Ostadimoghaddam, H and Mohammadi, Z and Yazdani, N and Hasanzadeh, S and Sobhani-Rad, D and Heravian Shandiz, J and Khabazkhoob, M and Ehsaei, A}, title = {The Effect of Binocular Disorders and Colored Filters on Reading Ability of Dyslexic Children}, journal = {Journal of Paramedical Sciences & Rehabilitation}, volume = {8}, number = {2}, pages = {29-36}, year = {2019}, publisher = {Mashhad University of Medical Siences}, issn = {2322-5238}, eissn = {2345-2730}, doi = {10.22038/jpsr.2019.34131.1837}, abstract = {Purpose: To study the effect of colored filters on the reading ability in dyslexic children. Methods: A total oftwelve dyslexic children and twelve age and gender matched non-dyslexic children were administered. Following examinations were performed for participants: visual acuity assessment, refraction, evaluating far and near heterophoria, measuring near point of convergence and accommodation, stereopsis, and near fusional reserves. Reading ability was assessed with colored filters and transparent in dyslexic patients. Colored filters were chosen based on Wilkins method (X1 to X16). Filter which improved the reading ability was recorded. Results: Significant reduction in fusional reserves in dyslexic children compared to normal individuals were observed. (Base in Break p=0.02, Base in recovery, Base Out Break and Base Out recovery p<0.001) However, other visual functions did not differ significantly between the dyslexic and control groups. Colored filters significantly improved word reading ability of dyslexic children. (p=0.0036) Conclusion: Our findings showed a reduction in fusional reserves in dyslexic children. Reading ability significantly increased in dyslexic children using color filters.}, keywords = {Dyslexia,Binocular vision,Magnocellular system,Colored filters}, title_fa = {تاثیر برخی اختلالات دید دوچشمی و فیلترهای رنگی بر توانایی خواندن کودکان دیسلکسی}, abstract_fa = {هدف: مطالعه اثر فیلتر های رنگی بر توانایی خواندن دانش آموزان دیسلسکی. روش بررسی: 12 دانش آموز دیسلکسی و 12 دانش آموز نرمال (از نظر سن وجنس یکسان بودند) به مطالعه وارد شدند. معاینات زیر شامل اندازه گیری حدت بینایی، رفرکشن، بررسی هتروفوریا دور و نزدیک، نقطه نزدیک تقارب، نقطه نزدیک تطابق، دید عمق و ذخایر فیوژنی برای شرکت کنندگان انجام شد. توانایی خواندن با استفاده ازفیلترهای رنگی و شفاف مورد بررسی قرار گرفت. فیلترهای رنگی براساس روش Wilkins انتخاب شدند.( X1 تا X16) فیلتری که باعث بهبود توانایی خواندن می شد، یادداشت میشد. یافته ها: کاهش معنی داری در ذخایر فیوژنی در کودکان دیسلکسی در مقایسه با گروه نرمال مشاهده شد. ( شکست Base In : p=0/02،  شکست Base Out، ریکاوری Base In و ریکاوری Base Out: p<0/001) اگرچه سایر عملکرد های بینایی بین دوگروه دیسلکسی و نرمال تفاوت معنی داری را نشان ندادند. توانایی خواندن کلمات دانش آموزان دیسلکسی با فیلترهای رنگی به طور معناداری بهبود یافت (0/0036=p). نتیجه گیری: نتایج ما نشان می دهد کهذخایر فیوژنی در دانش آموزان دیسلکسی کاهش می یابد. توانایی خواندن در دانش آموزان دیسلکسی با فیلترهای رنگی به طور قابل توجهی بهبود می یابد.     }, keywords_fa = {دیسلکسی,دید دوچشمی,سیستم مگنوسلولار,فیلترهای رنگی}, url = {https://jpsr.mums.ac.ir/article_13406.html}, eprint = {https://jpsr.mums.ac.ir/article_13406_9ef8e16edf486c31e553ada45ad3b374.pdf} }