@article { author = {Sourtiji, H and Rassafiani, M and Hosseini, S.A and Mohammadian, F}, title = {The relationship between the pattern of time use and aspects of growth and development of children based on the levels of international classification of functioning (ICF)}, journal = {Journal of Paramedical Sciences & Rehabilitation}, volume = {6}, number = {3}, pages = {86-98}, year = {2017}, publisher = {Mashhad University of Medical Siences}, issn = {2322-5238}, eissn = {2345-2730}, doi = {10.22038/jpsr.2017.14007.1297}, abstract = {Purpose: Optimal use of time can result in growth and development for children and adolescents. Knowing about impacts of time use on child development and characteristics can help families and responsible organization to plan time management, hence preventive and intervention strategies. The goal of the present study was to explore the relationship between the pattern of time use and individual characteristics, growth and development of the children and adolescents based on the levels of international classification functioning, disabilities and handicap.   Methods: A systematic review of the literature was conducted based on articles published from 2005 to 2015. Keywords included in the search were: "time use", “child” and “adolescent”. The process of study included a preliminary search and choosing keywords, determining the search strategy, organizing search titles, brief review of the titles of articles and dissertations, examining the initial findings. In addition, compliance of those with inclusion criteria based on abstracts of results were performed.  To determine relevant studies, the peruse and analysis of the full text and summing up the final conclusions were also carried out.  Results: Six hundred and fifty-eight articles and dissertations were found in preliminary search, and 64 items identified after removing duplicates and peruse of abstracts. In total, 19 studies met the inclusion criteria and were included in the review. Final findings could be classified in ten topics that comprising the levels of International Classification of Functioning (body functions and structure, activities and participation). Conclusion: The findings of the study proposed that the pattern of time use in all three levels of function based on International Classification of Functioning (including body functions and structures, activities and participation) have significant relationship with obesity and body mass index (BMI), behavior problems, executive functions, depression, developmental delay, developmentally appropriate activities, problematic and risky behaviors, academic achievement, and sleep. There is a need for more research to address the question of the present study.}, keywords = {Time use,Child,Adolescents,International classification of functioning}, title_fa = {رابطه بین «الگوی استفاده از زمان» و جنبه های رشد و نمو کودکان بر مبنای طبقه بندی بین‌المللی کارکرد (یک بررسی متون روایی)}, abstract_fa = {هدف: الگوی مطلوب استفاده از زمان می‌تواند منجر به رشد و بالندگی کودکان و نوجوانان شود. آگاهی از این موضوع که چگونگی استفاده از زمان می‌تواند چه تاثیری بر ویژگیها و رشد کودک بر جای بگذارد، می‌تواند در برنامه‌ریزی صحیح و مدیریت زمان توسط خانواده‌ها و سازمانهای مسئول بسیار سودمند باشد. بنابراین هدف مطالعه حاضر عبارت بود از بررسی رابطه الگوی استفاده از زمان با ویژگیهای فردی، رشد و پیشرفت کودکان و نوجوانان بر مبنای سطوح طبقه‌بندی بین المللی کارکرد. روش بررسی: در این مطالعه از روش بررسی روایی استفاده شد. فرایند مطالعه شامل جستحوی مقدماتی و انتخاب کلید واژه‌ها، مشخص نمودن راهبرد جستجو، جستجوی سازمان یافته، بررسی اجمالی عناوین مقالات و پایان نامه‌ها، بررسی یافته‌های اولیه و تطبیق آن با ملاکهای ورود مقالات به مطالعه با استفاده از مطالعه چکیده مقالات، مشخص نمودن مطالعات مرتبط، مطالعه و تحلیل متن کامل مقالات و جمع‌بندی و نتیجه‌گیری نهایی بود. جهت گردآوری اطلاعات از جستجوی پایگاه داد های PubMed، Science-direct و ProQuest  با استفاده از کلید واژه‌های “time use”، child، adolescent در محدوده زمانی ده ساله از ابتدای سال 2005 تا 2015 استفاده شد. یافته‌ها: در جسجوی اولیه با استفاده از کلیدواژه‌ها تعداد 658 مقاله و پایان‌نامه یافت شد که پس از بررسی عناوین و حذف موارد تکراری تعداد 243 یافته و بعد از مطالعه چکیده‌ها تعداد 64 یافته باقی ماند و پس از مطالعه متن کامل مقالات، تعداد 19 مقاله با ملاکهای ورود همخوانی داشتند. یافته‌های نهایی شامل 10 محور بود که سطوح مختلف طبقه‌بندی بین‌المللی کارکرد شامل سطح ساختارها و کارکردهای بدنی، سطح فعالیت و سطح مشارکت را در بر می‌گیرد. نتیجه‌گیری: یافته‌های حاصل از مطالعه پشنهاد می‌کند که الگوی استفاده از زمان در هر سه سطح کارکرد بر مبنای طبقه‌بندی بین‌المللی کارکرد (مشتمل بر سطوح کارکردها و ساختارهای بدنی، فعالیت ها و مشارکت) رابطه معناداری با چاقی و شاخص توده بدنی، مشکلات رفتاری، کارکردهای اجرایی، افسردگی، تاخیر رشد، فعالیتهای مناسب رشد، رفتارهای مسئله‌دار و پر خطر، دست آوردهای تحصیلی و خواب دارد و جهت هرگونه اظهار نظر دقیق و علمی در این خصوص نیاز به پژوهشهای بیشتری وجود دارد. }, keywords_fa = {استفاده از زمان,کودک,نوجوان,طبقه‌بندی بین المللی کارکرد}, url = {https://jpsr.mums.ac.ir/article_9137.html}, eprint = {https://jpsr.mums.ac.ir/article_9137_e6b70cfbb123e209053b308376e8a269.pdf} }