دانشگاه علوم پزشکی مشهد
فصلنامه علمی- پژوهشی علوم پیراپزشکی وتوانبخشی
2322-5238
2345-2730
4
4
2015
12
22
بررسی شاخصهای عملکرد بینایی پس از جراحی کاتاراکت سالخوردگی
7
13
FA
مهدی
محمدی
دانشجویکارشناس ارشد اپتومتری، دانشکده علوم توانبخشی، دانشگاه علوم پزشکی ایران، تهران، ایران
mohammadi5520@yahoo.com
علی
میرزاجانی
0000-0002-5087-6743
دانشیار گروه اپتومتری دانشکده علوم توانبخشی، دانشگاه علوم پزشکی ایران، تهران، ایران
mirzajani.a@iums.ac.ir
ابراهیم
جعفرزاده پور
استاد گروه اپتومتری دانشکده علوم توانبخشی، دانشگاه علوم پزشکی ایران، تهران، ایران
jafarzadehpur.e@iums.ac.ir
مهدی
خباز خوب
0000-0003-0801-8793
دکتری تخصصی اپیدمیولوژی، گروه اپیدمیولوژی، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، تهران، ایران
khabazkhoob@yahoo.com
10.22038/jpsr.2015.5330
هدف: <br/>کاتاراکت سالخوردگی، کدر شدن عدسی چشم (Crystalline lens) است که معمولاً با افزایش سن بوجود میآید. عملکردهای بینایی، نقش موثری در تعیین وضعیت کمی بینایی افراد دارند. هدف این مقاله، بررسی و مقایسه شاخصهای عملکرد بینایی قبل از جراحی کاتاراکت سالخوردگی و بعد از آن در فاصله یکماه و دو ماه بعد از عمل میباشد. <br/>روش بررسی: <br/>در این مطالعه،40 بیمار (۱۴ زن و ۲۶ مرد با میانگین سنی 8/4±51/1 ) که دارای کاتاراکت سالخوردگی بودند مورد بررسی قرار گرفتند. معاینات اپتومتری به صورت اندازهگیری حدت بینایی (با واحد log MARتوسط تست Freiburg)، دید رنگ (تعداد صفحات تشخیص داده شده توسط تست Ishihara) و حساسیت کانتراست (در فرکانسهای فضایی ۱و ۵ و ۷ سیکل بر درجه توسط تست Freiburg) به عنوان شاخصهای عملکرد بینایی، قبل از عمل جراحی و بعد از آن در فاصله یک ماه و دو ماه بعد از عمل انجام گردید. در بررسی دادهها ابتدا آزمون نرمالیتی Klomogorov-Smirnov انجام شد و برای مقایسه واریانس آنها از تست ANOVA دادههای تکراری و تستهای Mauchly و Greenhouse-Geisser و برای بررسی همبستگی میان دادهها از تست Partial استفاده گردید. <br/>یافتهها: <br/>در تست حدت بینایی، تفاوت معنیداری بین نتایج قبل از عمل جراحی و به ترتیب یکماه (0/003=p) و دو ماه(0/007=p) بعد از آن وجود داشت بطوری که افزایش معنیداری در حدت بینایی بدست آمد. همچنین حدت بینایی در ماه دوم بعد از عمل نسبت به ماه اول بعد از عمل افزایش معنیداری نشان داد (p<0/001). در تست دید رنگ، تفاوت معنیداری بین دید رنگ قبل از جراحی کاتاراکت و به ترتیب یک ماه (0/370=p) و دو ماه (0/367=p) بعد از آن مشاهده نشد. در تست حساسیت کانتراست، بین نتایج بعد ازعمل با قبل از آن به جز فرکانس فضایی یک سیکل بر درجه (0/045=p مربوط به یکماه بعد ازعمل و 0/021=p مربوط به دو ماه بعد ازعمل )، تفاوت معنیداری در سایر فرکانسهای فضایی ( ۵ و ۷ سیکل بر درجه) مشاهده نشد (جدول ۳). <br/>نتیجهگیری: <br/>انجام عمل جراحی کاتاراکت موجب افزایش شاخص حدت بینایی و همچنین شاخص حساسیت کانتراست در فرکانس فضایی پایین میگردد اما لزوماً بر شاخص دید رنگ تاثیر معنیداری ندارد.
کاتاراکت سالخوردگی,عملکرد بینایی,حدت بینایی,حساسیت کانتراست,دید رنگ
https://jpsr.mums.ac.ir/article_5330.html
https://jpsr.mums.ac.ir/article_5330_5732e46ea42edaa621101cc029b7315a.pdf
دانشگاه علوم پزشکی مشهد
فصلنامه علمی- پژوهشی علوم پیراپزشکی وتوانبخشی
2322-5238
2345-2730
4
4
2015
12
22
ارائهی پارامتری جدید جهت نشان دادن راستای پا در افراد مبتلا به صافی کف پا
14
19
FA
محمد تقی
کریمی
0000-0001-6162-8131
استادیار گروه ارتوپدی فنی، دانشکده علوم توانبخشی، دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، اصفهان، ایران
mohammad.karimi.bioengineering@gmail.com
راضیه
طهماسبی بلداجی
دانشجوی کارشناسی ارشد ارتوپدی فنی، کمیته تحقیقات دانشجویی، دانشکده علوم توانبخشی، دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، اصفهان، ایران
rtb106@ymail.com
بهناز
سطوتی
دانشجوی کارشناسی ارشد ارتوپدی فنی، دانشکده علوم توانبخشی، دانشگاه علوم پزشکی ایران، تهران، ایران
satvati.b@gmail.com
10.22038/jpsr.2015.5335
هدف: <br/>کاهش ارتفاع قوس طولی داخلی پا نسبت به سطح زمین، صافی کف پا نامیده می شود. نقشه پا و استفاده اشعهی ایکس، دو روش رایج برای ارزیابی شدت صافی کف پا و همچنین، بررسی تأثیر کفی طبی بر راستای پا در وضعیت ایستا می باشند. با این وجود، هر دو روش دارای محدودیتهایی هستند و نمیتوان در حین راه رفتن افراد به هنگام پوشیدن کفی طبی، از این روشها استفاده نمود. بنابراین هدف از این مطالعه، یافتن پارامتری جهت نشان دادن راستای ساختار پا در طی راه رفتن می باشد. <br/>روش بررسی: <br/>در این مطالعهی کارآزمایی بالینی، 30 نفر از دانشجویان دختر دانشگاه علوم پزشکی اصفهان در دو گروه نرمال و بیمار شرکت داشتند. موقعیت مرکز مفصل مچ پا (center of ankle joint) و مرکز فشار (center of pressure) در طی راه رفتن با استفاده از سیستم آنالیز حرکت و یک صفحهی نیرو مورد بررسی قرار گرفت. مساحت بین مرکز فشار و مرکز مفصل مچ پا در سمت داخل نسبت به مساحت کل، پارامتر جدید مورد استفاده در این مطالعه می باشد. <br/>یافته ها: <br/>مقدار میانگین پارامتر جدید در افراد نرمال و افراد مبتلا به صافی کف پا به ترتیب 7/15±74/65 و 12/4±91/86 بود. به نظر میرسد که بتوان از پارامتر جدید برای بررسی راستای پا در طی راه رفتن استفاده نمود. <br/>نتیجه گیری: <br/>نتایج حاصل از این مطالعه، میتواند توسط درمانگران جهت تعیین راستای ساختار پا و ارزیابی تأثیر کفی طبی، مورد استفاده قرار گیرد.
صافی کف پا,راه رفتن,الایمنت پا,کفی طبی,ارتز
https://jpsr.mums.ac.ir/article_5335.html
https://jpsr.mums.ac.ir/article_5335_3e2759f63e8f4b78608162d1f0132aea.pdf
دانشگاه علوم پزشکی مشهد
فصلنامه علمی- پژوهشی علوم پیراپزشکی وتوانبخشی
2322-5238
2345-2730
4
4
2015
12
22
بررسی حافظه کاری واجی و دیداری و رابطه آن با شدت لکنت در کودکان لکنتی6 تا 12 ساله
20
26
FA
صادق
سیف پناهی
0000-0003-4080-724X
استادیار، عضو هیات علمی، گروه آموزشی گروه گفتار درمانی ، دانشکده علوم توانبخشی، دانشگاه علوم پزشکی همدان، همدان، ایران
panahi29@gmail.com
داود
سبحانی راد
0000-0003-1147-9865
استادیار، عضو هیئت علمی،گروه آموزشی گفتاردرمانی، دانشکده پیراپزشکی، دانشگاه علوم پزشکی مشهد، مشهد، ایران
sobhanid@mums.ac.ir
محبوبه
افضلی
کارشناس گفتاردرمانی، دانشکده پیراپزشکی، دانشگاه علوم پزشکی مشهد، مشهد، ایران
mahboubeh.afzali@yahoo.com
سحر
ایزانلو
کارشناس گفتاردرمانی، دانشکده پیراپزشکی، دانشگاه علوم پزشکی مشهد، مشهد، ایران
izanloo_sahar@yahoo.com
نجمه
مردانی
0000-0002-8553-6909
کارشناس ارشد گفتاردرمانی، دانشکده پیراپزشکی، دانشگاه علوم پزشکی مشهد، مشهد، ایران
najmemardani@gmail.com
محدثه
غلامیان
کارشناس ارشد گفتاردرمانی، دانشکده پیراپزشکی، دانشگاه علوم پزشکی مشهد، مشهد، ایران
gholamiyan.m@gmail.com
مرتضی
فرازی
استادیار، عضو هیات علمی، دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی، تهران، ایران
mfarazi80@yahoo.com
10.22038/jpsr.2015.5344
هدف: <br/>لکنت یکی از شایعترین اختلالات گفتاری است که علت آن به درستی مشخص نیست. طبق مطالعات انجام شده آسیب عملکردهای شناختی همچون حافظه کاری، حافظه دیداری و کلامی در انواع اختلالات گفتار و زبان دیده میشود که میتواند بوجود آورنده سایر مشکلات در نظر گرفته شود. هدف از این مطالعه بررسی انواع حافظه کاری و تعیین رابطهی آن با شدت لکنت در افراد مبتلا به لکنت میباشد. <br/>روش بررسی: <br/>در این مطالعه از روش نمونهگیری غیرتصادفی استفاده شده است. در مطالعه 15 کودک لکنتی 12-6 ساله استفاده شد. کودکان از لحاظ هوشی طبیعی بوده و فاقد هر گونه اختلال همراه بودند مقیاس هوش کلامی Wechsler (گنجینه لغات و فراخنای ارقام برای ارزیابی حافظه کاری واجی) به کار برده شد و برای ارزیابی حافظه کاری دیداری از آزمون Raven رنگی برای کودکان و همچنین برای ارزیابی شدت لکنت کودکان و ورود آنها به تحقیق، از آزمون SSI-3 استفاده نمودیم. <br/>یافتهها : بررسیهای انجام شده در مورد رابطهی بین حافظه کاری دیداری و شدت لکنت همبستگی 33% را نشان میدهد .در خصوص ارتباط حافظه کاری عددی با شدت لکنت همبستگی 29% به دست آمد. همچنین ارتباط حافظه کاری کلامی با شدت لکنت با توجه به نمرات خام، همبستگی 26% را نشان میدهد. بین سن و شدت لکنت در افراد مورد بررسی این پژوهش، همبستگی مثبت و حدود 49% ارزیابی شد که نشاندهنده رابطه تنگاتنگ سن و شدت لکنت در کودکان میباشد. <br/>نتیجهگیری: <br/>یافتههای حاصل از این تحقیق نشان دهندهی وجود نقایصی در حافظه کاری واجی (کلامی و عددی) و حافظه دیداری در کودکان لکنتی 12-6 ساله است. همچنین یافتهها مؤید همبستگی بالا بین سن و لکنت میباشد. به بیانی دیگر، نتایج حاصل از این پژوهش تاثیر نقص حافظه کاری واجی (عددی و کلامی) وحافظه کاری دیداری بر شدت لکنت و همچنین تاثیر افزایش سن بر شدت لکنت در کودکان را تایید می کند.
لکنت,حافظه کاری کلامی,حافظه کاری واجی
https://jpsr.mums.ac.ir/article_5344.html
https://jpsr.mums.ac.ir/article_5344_22ea04de4856e4e3737b830a29e86c7e.pdf
دانشگاه علوم پزشکی مشهد
فصلنامه علمی- پژوهشی علوم پیراپزشکی وتوانبخشی
2322-5238
2345-2730
4
4
2015
12
22
بررسی ارتباط بین کارکردهای شناختی و عملکرد تحصیلی در کودکان مبتلا به اختلال نقص توجه، بیشفعالی
27
35
FA
سپیده
بوجاری
کارشناسارشد کاردرمانی، مربی، عضو هیات علمی گروه کاردرمانی، دانشکده علومتوانبخشی، دانشگاه علوم پزشکی شیراز، شیراز، ایران
sbujari@yahoo.com
حجت اله
حقگو
دکتری علوم اعصاب، عضو هیأت علمی گروه کاردرمانی، دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی، تهران، ایران
haghgoo@yahoo.com
رضا
رستمی
دکتری تخصصی روانپزشکی کودک و نوجوان، عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران، تهران، ایران
rostami@yahoo.com
سحر
قنبری
کارشناسارشد کاردرمانی، مربی، عضو هیات علمی گروه کاردرمانی، دانشکده علومتوانبخشی، دانشگاه علوم پزشکی شیراز، شیراز، ایران
saghanbari@yahoo.com
10.22038/jpsr.2015.5397
هدف: <br/>کودکان مبتلا به اختلال بیشفعالی- کمتوجهی (Attention Deficit and Hyperactivity Disorder; ADHD) در برخی از کارکردهای شناختی دچار مشکل هستند. همچنین این کودکان نسبت به کودکان عادی به میزان بیشتری دچار افت تحصیلی می شوند. این مطالعه با هدف بررسی ارتباط بین کارکردهای شناختی و عملکرد تحصیلی در کودکان مبتلا به ADHD مشغول به تحصیل در پایههای چهارم و پنجم ابتدایی انجام شد. <br/>روش بررسی: <br/>این مطالعه از نوع همبستگی بوده و بصورتمقطعی انجام شد. عملکردهای شناختی 30 کودک مبتلا به ADHD مقاطع چهارم و پنجم ابتدایی مراجعه کننده به کلینیک کاردرمانی با استفاده از آزمون سیستم ارزیابی شناختی (Cognitive Assessment System; CAS) وآزمون Integrated Visual and Auditory Continues (Performance Test; CPT+IVA) مورد بررسی قرارگرفتند. جهت بررسی عملکرد تحصیلی، از معدل دانشآموزان در ترم تحصیلی اخیر استفادهگردید. دادههای حاصل با استفاده از نرم افزار آماری SPSS 16 مورد تجزیه و تحلیل قرارگرفت. <br/>یافتهها: <br/>در نمونه مورد مطالعه، بین توجه آزمون CAS و عملکرد تحصیلی و از سوی دیگر بین برنامهریزی، فرایند همزمان، فرایند متوالی و نمره کل کارکرد شناختی با عملکرد تحصیلی به ترتیب در سطح معناداری 0/05 و 0/01 رابطه معنیدار<span style="font-family: 'Times New Roman', serif;"> </span>مشاهده شد. <br/>نتیجهگیری: <br/>یافتههای پژوهش نشانداد که در کودکان مبتلا به ADHD سنین دبستان، کارکردهای شناختی بر عملکردهای تحصیلی تأثیر قابل توجهی داشته و در پیشبینی دستاوردهای تحصیلی آنان نقش دارد. مشاهده مستند ارتباط بین کارکردهای شناختی دچار اختلال با پیشرفتهای تحصیلی در این کودکان، لزوم گنجاندن برنامه های توانبخشی شناختی در این کودکان را به متصدیان امر اعم از اولیاء و مربیان آموزشی گوشزد می نماید.
اختلال نقص توجه/بیشفعالی,کارکردهای شناختی,عملکرد تحصیلی
https://jpsr.mums.ac.ir/article_5397.html
https://jpsr.mums.ac.ir/article_5397_1e39b62c91b0f9b2d10bbcc2c718b42a.pdf
دانشگاه علوم پزشکی مشهد
فصلنامه علمی- پژوهشی علوم پیراپزشکی وتوانبخشی
2322-5238
2345-2730
4
4
2015
12
22
مقایسهی برخی ویژگیهای نحوی گفتار دانش آموزان دبیرستانی مبتلا به کم شنوایی
36
42
FA
اکرم
ولی زاده
0000-0002-1004-7991
کارشناس ارشد، عضو هیات علمی گروه گفتار درمانی، دانشکده توانبخشی، دانشگاه علوم پزشکی اراک، اراک، ایران
akramvalizadeh59@yahoo.com
نسرین
گوهری
کارشناس ارشد، عضو هیات علمی گروه شنوایی شناسی، دانشکده توانبخشی، دانشگاه علوم پزشکی همدان، همدان، ایران
n.gohari@umsha.ac.ir
فرهاد
فاتحی
کارشناس ارشد، عضو هیات علمی گروه کار درمانی، دانشکده توانبخشی، دانشگاه علوم پزشکی اراک، اراک، ایران
far.fatehi@gmail.com
عبدالرضا
یاوری
0000-0002-4869-5062
کارشناس ارشد، عضو هیات علمی گروه گفتار درمانی، دانشکده توانبخشی، دانشگاه علوم پزشکی اراک، اراک، ایران
abdolrezayavari@yahoo.com
10.22038/jpsr.2015.5399
هدف: <br/>کم شنوایان علاوه بر محدودیت واژگانی، در سازماندهی واژهها در قالب جمله نیز مشکل دارند. چنین مشکلاتی باعث میشود که بسیاری از مواقع پیام آنها برای مخاطب نامفهوم و سرشار از ابهام باشد. هدف از این پژوهش بررسی مقایسهای برخی ویژگیهای نحوی ( فاعل، فعل، مفعول و حرف ربط) در گفتار دانشآموزان دختر مبتلا به کم شنوایی با دختران با شنوایی هنجار در مقطع دبیرستان بود. <br/>روش بررسی: <br/>این پژوهش به صورت مطالعه توصیفی _ تحلیلی و مقطعی اجرا شد. شرکت کنندگان 20 دانش آموز مبتلا به کم شنوایی (شدید تا عمیق) و 30 دانشآموز با شنوایی هنجار دبیرستانهای دخترانه بودند. از دانشآموزان خواسته شد که تصاویر سریال آزمون تشخیص بوستون را توضیح دهند، همزمان صدای دانشآموز ضبط، گفتارش آوانویسی، ویژگیهای نحوی شمارش شده و استخراج شدند. سپس اطلاعات بدست آمده وارد نرمافزار spss16 شده و با استفاده از آزمون آماری t مستقل مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. <br/>یافتهها: <br/>میانگین و انحراف معیار تعداد کل فاعل، فعل، مفعول و حروف ربط در گروه نمونه (3/5) 18، (3/4)17، (3/3) 7، (7/2) 4/25 بود. تفاوت میانگین تعداد فاعلهای حذف شده در گروه شاهد و نمونه معنادار بود (0/001>p). <br/>نتیجهگیری: <br/>نتایج پژوهش حاضر نشان داد دانشآموزان کم شنوا حتی در مقاطع تحصیلی بالاتر مهارتهای نحوی ضعیفی نسبت به همسالان خود نشان میدهند، به طوری که تعداد فاعل، فعل و مفعول کمتری را نسبت به همسالان هنجار خود بکار میبرند که میتواند به دلیل غنای واژگانی کمتر باشد. دانشآموزان کم شنوا برخی مهارتهای نحوی مثل حروف ربط را خیلی کمتر از دانشآموزان با شنوایی هنجار استفاده میکنند.
دانشآموزان کم شنوایی,ویژگیهای نحوی,زبان
https://jpsr.mums.ac.ir/article_5399.html
https://jpsr.mums.ac.ir/article_5399_c754dcfd34cc16929936e498a9ea1e93.pdf
دانشگاه علوم پزشکی مشهد
فصلنامه علمی- پژوهشی علوم پیراپزشکی وتوانبخشی
2322-5238
2345-2730
4
4
2015
12
22
بررسی ارتباط افسردگی مادر و اختلالات حرکات درشت و حرکات ظریف در کودکان یکساله مراجعه کننده به مراکز بهداشتی درمانی شهر همدان در سال 1393
43
50
FA
نرگس
محمدی پارسا
پزشک عمومی، مرکز بهداشت شهرستان همدان، همدان، ایران
asemaneabi4474@yahoo.com
عباس
مرادی
کارشناسارشد اپیدمیولوژی، مربی گروه پزشکی اجتماعی، دانشگاه علوم پزشکی استان همدان، همدان، ایران
a.moradi@umsha.ac.ir
فاطمه
عین آبادی
کارشناس بهداشت عمومی، مرکز بهداشت شهرستان همدان، همدان، ایران
nasiimesahar@gmail.com
10.22038/jpsr.2015.5400
هدف: <br/>رشد مطلوب و سالم کودکان درتمام ابعاد مرهون ارتباط مؤثر و مطلوب والدین با فرزندان در خانواده بوده و کیفیت رابطه والد–کودک در رشد و تکامل کودک بسیار مهم است. افسردگی مادر میتواند در فرزند پروری موثر اختلال ایجاد کند و به رشد کودکان صدمه بزند. هرچه افسردگی شدیدتر و تعداد عوامل استرسزا در زندگی مادر بیشتر باشد، رابطه والد– فرزند بیشتر صدمه میخورد. این مطالعه با هدف تعیین همبستگی بین افسردگی مادر با بروز اختلال در حیطه حرکات ریز و درشت به عنوان بخشی از تکامل کودک در یکسالگی انجام گرفت. <br/>روش بررسی: <br/>در این مطالعه توصیفی- مقطعی تعداد 300 مادر دارای فرزند یکساله تحت پوشش مراکز بهداشتی درمانی شهر همدان به روش نمونهگیری خوشهای دو مرحلهای انتخاب و مورد بررسی قرار گرفتند. ابزار جمعآوری دادهها عبارت بودند از پرسشنامه 21 مادهای Beck، برای بررسی افسردگی مادر و تست غربالگری تکاملی سنین و مراحل به منظور غربالگری اختلالات تکاملی کودکان یک ساله. به منظور تعیین ارتباط بین متغیرهای مستقل و وابسته، از آزمون مجذور کای استفاده شد و یافتهها با استفاده از نرم افزار 16 spss مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. <br/>یافتهها: <br/>میانگین سنی مادران شرکتکننده در این مطالعه 5/6 ±29/68 بود و 33/7% از آنها تحصیلات پایین (کمتر از دوازده سال)، 32 درصد دیپلم و 34/7 درصد از این افراد تحصیلات دانشگاهی داشتند. شیوع افسردگی شدید و خیلی شدید در میان مادران 20/8 درصد بود. متغیرهای افسردگی مادر، سن مادر و شاغل بودن مادر همبستگی معناداری با اختلالات حرکتی درشت یا ظریف در کودکان یکساله نداشتند (0/05<p) ولی اختلال در حیطه حرکات درشت با شاخص محل زندگی به طور معناداری همبسته بود (0/003=p). <br/>نتیجهگیری: <br/>هیچ ارتباط معناداری بین افسردگی مادر و اختلالات تکاملی در حیطه حرکات درشت و ظریف کودک به دست نیامد و از میان عوامل دموگرافیک مورد بررسی تنها عامل اثرگذار بر اختلالات حرکتی، وضعیت اقتصادی خانوار بود. به این معنی که در مناطقی که به لحاظ اجتماعی- اقتصادی پایین تر بودند شیوع اختلال در حیطه حرکات درشت بیشتر بود.
تکامل کودک,افسردگی مادر,اختلال حرکتی
https://jpsr.mums.ac.ir/article_5400.html
https://jpsr.mums.ac.ir/article_5400_ed7ffce63b4cad6479fc4ecf392d625a.pdf
دانشگاه علوم پزشکی مشهد
فصلنامه علمی- پژوهشی علوم پیراپزشکی وتوانبخشی
2322-5238
2345-2730
4
4
2015
12
22
بررسی تاثیر مداخلات عصب روانشناختی بر عملکرد زبان دریافتی کودکان مبتلا به آسیب ویژه زبانی(SLI): پژوهش مورد منفرد
51
61
FA
سالار
فرامرزی
0000-0002-0493-9723
استادیار گروه روانشناسی و آموزش کودکان با نیازهای خاص، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران
salarfaramarzi@yahoo.com
پرستو
شیرزادی
کارشناس ارشد روانشناسی و آموزش کودکان با نیازهای خاص، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران
shirzadi_pari@yahoo.com
مسلم
قاسمی
کارشناس ارشد گفتاردرمانی،کارشناس توانبخشی اداره بهزیستی شهرستان برخوار، اصفهان، ایران
ghasemi_102@yahoo.com
احمد
یارمحمدیان
استادیار گروه روانشناسی و آموزش کودکان با نیازهای خاص، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران
yarmo879@yahoo.com
10.22038/jpsr.2015.5343
هدف: <br/>کودکان پیش از آنکه بتوانند حرف بزنند باید قادر به درک آنچه میشنوند باشند، در واقع زبان دریافتی پایه اصلی زبان بیانی است. از آنجا که مهارتهای زبان دریافتی کودکان دارای آسیب ویژه زبانی نسبت به همسالان عادی خود پایینتر است، ارائه مداخلاتی که منجر به بهبود عملکرد زبان دریافتی آنها شود، ضروری بهنظر میرسد. هدف از پژوهش حاضر تعیین اثربخشی مداخلات عصب روانشناختی بر عملکرد زبان دریافتی کودکان پیش دبستانی دارای آسیب ویژه زبانی است. <br/>روش بررسی: <br/>در این پژوهش از روش مورد- منفرد استفاده شد. به این منظور از بین کلیه کودکان پیش دبستانی دارای آسیب ویژه زبانی مراجعه کننده به کلینیک های گفتاردرمانی شهر اصفهان در سال 1392، با استفاده از روش نمونهگیری هدفمند و با توجه به ملاکهای ورود به پژوهش، 5 کودک انتخاب شدند. هر کودک بعد از چهار جلسه خط پایه، طی ده جلسه، مداخلات عصب روانشناختی را دریافت و یک ماه پس از پایان مداخله، سه جلسه تحت آزمون پیگیری قرار گرفت. ابزارهای این پژوهش برای گردآوری دادهها در موقعیت خط پایه، مداخله و پیگیری شامل آزمون رشد زبان (Test of Language Development. Primary, 3<sup>rd</sup>: TOLD-P: 3) ، مقیاس هوشی وکسلر کودکان نسخه چهارم (Wechsler Intelligence Scale for children 4 / Translation: WISC-IV) و مصاحبه بالینی بود. <br/>یافته ها: <br/> نتایج نشان داد که طی تحلیل دیداری نمودار دادهها و بر اساس شاخصهای آمار توصیفی، مداخله مورد نظر در مورد هر پنج آزمودنی اثربخش بوده است (به ترتیب با درصد دادههای غیرهمپوش80، 90، 100، 90 و 100 برای آزمودنیهای شماره 1، 2، 3، 4 و 5). همچنین میانگین نمرات زبان دریافتی در آزمودنیهای شماره 1، 2، 3، 4، و 5 به ترتیب از 57/75، 59/5، 65، 67، و 78/5 به 81/7، 77/6، 88/7، 82/9، و 95/4 افزایش یافتهاند. <br/>نتیجه گیری: <br/>نتایج پژوهش حاضر نشان می دهد که میانگین نمرات زبان دریافتی در هر 5 آزمودنی افزایش یافته است. لذا میتوان به این نتیجه رسید که با مداخلات عصبروانشناختی، عملکرد زبان دریافتی کودکان دارای آسیب ویژه زبانی بهبود مییابد و میتوان از این روش به عنوان یک روش مداخلهای و درمانی در آموزش و توانبخشی کودکان دارای آسیب ویژه زبانی استفاده نمود.
مداخلات عصبروانشناختی,عملکرد زبان دریافتی,آسیب ویژه زبانی,پژوهش مورد- منفرد
https://jpsr.mums.ac.ir/article_5343.html
https://jpsr.mums.ac.ir/article_5343_35020433c48cc765e9ab770271129f3e.pdf
دانشگاه علوم پزشکی مشهد
فصلنامه علمی- پژوهشی علوم پیراپزشکی وتوانبخشی
2322-5238
2345-2730
4
4
2015
12
22
بررسی تاثیر عملکرد حرکتی کودکان مبتلا به فلج مغزی بر وضعیت سلامت مادران
62
69
FA
نسرین
جلیلی
کارشناسارشد کاردرمانی، عضو هیئت علمی گروه آموزشی کاردرمانی، دانشکده توانبخشی، دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، ایران
nasrin_jalili@ymail.com
مهسا
ستاری
کارشناسارشد کاردرمانی، عضو هیئت علمی گروه آموزشی پرستاری، دانشگاه علوم پزشکی زنجان، زنجان، ایران
satari_mahsa@yahoo.com
مهدی
رصافیانی
دکترای کاردرمانی، دانشیار، مرکز تحقیقات اعصاب اطفال، گروه آموزشی کاردرمانی، دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی تهران، تهران، ایران
mrassafiani@gmail.com
10.22038/jpsr.2015.5423
هدف: <br/>هدف از پژوهش حاضر بررسی تاثیر عملکرد حرکتی کودکان مبتلا به فلج مغزی بر وضعیت سلامت جسمانی و روانی مادران است. <br/>روش بررسی: <br/>در مطالعه تحلیلی مقطعی حاضر، 135 نفر از مادران کودکان فلج مغزی و کودکانشان، به شیوه نمونهگیری در دسترس انتخاب شدند. ابتدا وضعیت سلامتی مادران با پرسشنامه SF-36) Short form health survey-36 ( بررسی شد. سپس کارکرد حرکتی درشت و توانایی دستی کودکان با استفاده از ابزارهای سیستم طبقهبندی عملکرد حرکتی درشت و سیستم طبقهبندی توانایی دستی مورد ارزیابی قرار گرفتند. اطلاعات جمعآوری شده با شاخصهای مرکزی و پراکندگی و با استفاده از آزمون آماری ANOVA تحلیل گردید. <br/>یافته ها: <br/>نتایج حاصل از آزمون ANOVA نشان داد که کارکرد حرکتی درشت (p=0/001) و توانایی دستی (0/000=p) بر وضعیت سلامت جسمانی تاثیر معناداری دارد، ولی با سلامت روانی رابطه معناداری یافت نشد (0/05<p). <br/>نتیجه گیری: <br/>نتایج<span style="font-family: 'Times New Roman', serif;"> </span>این مطالعه حاکی از مشکلات سلامت جسمانی بیشتری در مادران با کودکان مبتلا به فلج مغزی شدید است.
سلامت مادران,فلج مغزی,عملکرد حرکتی درشت,توانایی دستی
https://jpsr.mums.ac.ir/article_5423.html
https://jpsr.mums.ac.ir/article_5423_b15f6d083b3f32ec53f49d3a57141a16.pdf
دانشگاه علوم پزشکی مشهد
فصلنامه علمی- پژوهشی علوم پیراپزشکی وتوانبخشی
2322-5238
2345-2730
4
4
2015
12
22
ارزیابی قابلیت استفاده از سامانه اطلاعات مصدومین ترافیکی
70
75
FA
زهرا
نظری
کارشناسی ارشد مدارک پزشکی، دانشکده مدیریت و اطلاع رسانی پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی ایران، تهران، ایران
zahra.nazari63@gmail.com
هاله
آیت اللهی
استادیار گروه مدیریت اطلاعات سلامت، دانشکده مدیریت و اطلاع رسانی پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی ایران، تهران، ایران
ayatollahi.h@iums.ac.ir
حمید
حقانی
مربی، آمار زیستی، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی ایران، تهران، ایران
haghani511@yahoo.com
10.22038/jpsr.2015.6170
هدف: <br/>به منظور مدیریت موثر اطلاعات تصادفات به کارگیریسیستمهای الکترونیکی توصیه شده است. اما بررسی نقاط قوت و ضعف این سیستمها، مطالعات ارزیابی ضروری است. هدف از پژوهش حاضر ارزیابی قابلیت استفاده از سامانه اطلاعات مصدومین ترافیکی از دیدگاه کاربران شاغل در بیمارستانهای دولتی کشور بود. <br/>روش بررسی: <br/>این پژوهش یک مطالعه کمی بود که در سال 1393 انجام شد. شرکت کنندگان این مطالعه را 246 نفر از کارکنان شاغل در واحدهای مدارک پزشکی و حسابداری بیمارستانهای دولتی سراسر کشور که دارای واحد رسیدگی به صدمات بودند، تشکیل میدادند. دادهها با استفاده از پرسشنامه جمعآوری گردید. روایی پرسشنامه با استفاده از روایی صوری و روش اعتبار محتوا تعیین و پایایی آن نیز از طریق آزمون همبستگی درونی آلفای کرونباخ (0/81=α) محاسبه شد. <br/>یافتهها: <br/>نتایج نشان داد نگرش کلی اکثر کاربران (59 درصد، 118=n) نسبت به سامانه در سطح متوسط قرار داشت. اکثریت کاربران عقیده داشتند که طراحی صفحه نمایش (85 درصد، 170=n)، اصطلاحات و اطلاعات سامانه (96/5 درصد، 193=n) و قابلیتهای کلی آن (82/5 درصد، 165=n) در سطح خوب است. همچنین یافتهها نشان داد که بین ادراک کاربران از مفید بودن سامانه و مدت زمان استفاده از آن (0/01=p=0/521, r) همبستگی مثبت وجود داشت. <br/>نتیجهگیری: <br/>براساس نتایج بدست آمده میتوان گفت که توجه به عوامل موثر بر استفاده از سامانه اطلاعات مصدومین ترافیکی نظیر برداشت ذهنی کاربران از مفید بودن و سهولت استفاده از سامانه می تواند کاربران را به استفاده موثر از آن ترغیب نماید. این عوامل را میتوان در راستای ارتقا کیفیت سامانه اطلاعاتی مصدومین ترافیکی به کار گرفت. در نتیجه اطلاعاتی دفیق، صحیح و به هنگام در اختیار مدیران قرار خواهد گرفت تا منجر به جلوگیری از فعالیتهای تکراری، کاهش خسارات مالی و جانی و هماهنگی بین بخشهای مختلف جهت اجرای نکات ایمنی گردد.
سیستم اطلاعات,تصادف ترافیکی,فنآوری اطلاعات سلامت,ارزیابی قابلیت استفاده
https://jpsr.mums.ac.ir/article_6170.html
https://jpsr.mums.ac.ir/article_6170_735f994d26eb036e7bee7fae71f1e7c0.pdf
دانشگاه علوم پزشکی مشهد
فصلنامه علمی- پژوهشی علوم پیراپزشکی وتوانبخشی
2322-5238
2345-2730
4
4
2015
12
22
تداخلات سلولی و ملکولی اپیتلیوم قرنیه با فلوروسئین سدیم
76
101
FA
فرشاد
عسکری زاده
0000-0002-2719-3098
دانشجوی دکترای تخصصی اپتومتری، گروه آموزشی اپتومتری، دانشکده علوم پیراپزشکی، دانشگاه علوم پزشکی مشهد، مشهد، ایران - مرکز تحقیقات عیوب انکساری چشم، دانشکده علوم پیراپزشکی، دانشگاه علوم پزشکی مشهد، مشهد، ایران
asgarifarshad@yahoo.com
حامد
مؤمنی مقدم
0000-0003-3933-748X
دانشجوی دکترای تخصصی اپتومتری، گروه آموزشی اپتومتری، دانشکده علوم پیراپزشکی، دانشگاه علوم پزشکی مشهد، مشهد، ایران -
مرکز تحقیقات عیوب انکساری چشم، دانشکده علوم پیراپزشکی، دانشگاه علوم پزشکی مشهد، مشهد، ایران
hmomeni_opt@yahoo.com
مسعود
خرمی نژاد
کارشناس ارشد اپتومتری، مرکز تحقیقات چشم، بیمارستان چشم پزشکی فارابی، دانشگاه علوم پزشکی تهران، تهران، ایران
op_khorrami@yahoo.com
10.22038/jpsr.2015.5425
فلوروسئین سدیم (فلوروسئین) در رنگآمیزی اپیتلیوم قرنیه به منظور ارزیابی اینتگریتی سطح چشم بطور گستردهای به کار گرفته میشود. فلوروسانس سطح چشم که بطور بالینی مشاهده میشود بوسیله فاکتورهای متعددی از قبیل غلظت فلوروسئین، ضخامت لایه فلوروسئین، طول موج منبع نوری تحریک کننده، اسیدیته اشک و سایر عوامل تحت تأثیر قرار میگیرد. علیرغم استفاده گسترده فلوروسئین به منظور بررسی سطح چشم، شناخت و تفسیر بالینی فلوروسانس سطح قرنیه و عوامل اصلی مکانیسم ایجاد کننده این پدیده، بطور کامل در نظر گرفته نمیشوند. علاوه بر این، فهم بهتر رنگآمیزی فلوروسئینی قرنیه و تظاهرات بالینی آن، نیازمند شناخت خواص فیزیکی-شیمیایی پایه و ملکولی رنگ فلوروسئین و میکرو آناتومی و فیزیولوژی قرنیه میباشد. در این مقاله مروری، مقالات منتشر شده در PubMed بین سالهای 1970 تا 2015 مورد ارزیابی و نقد قرار گرفته، شواهد علمی معتبر با توجه به معیارهای ورود و خروج، جمعآوری، بررسی و نتیجهگیری شدند. هدف از این مطالعه، مروری بر تداخلات اساسی بین سلولهای سطح قرنیه و ملکولهای فلوروسئین در رنگآمیزی سطحی قرنیهای میباشد.
قرنیه,فلوروسئین,رنگآمیزی قرنیه
https://jpsr.mums.ac.ir/article_5425.html
https://jpsr.mums.ac.ir/article_5425_02cae4a38e622de2fc8b2dee25b35142.pdf