TY - JOUR ID - 13405 TI - طراحی آزمون جامع تشخیص نارساخوانی (CDTD) در دانش‌آموزان مقطع ابتدایی شهر اصفهان 1395-1394 JO - فصلنامه علمی- پژوهشی علوم پیراپزشکی وتوانبخشی JA - JPSR LA - fa SN - 2322-5238 AU - حیدری, خدابخش AU - فرامرزی, سالار AU - عابدی, احمد AU - قمرانی, امیر AD - دانشجوی دکتری روان‌ شناسی و آموزش کودکان استثنایی، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران AD - دانشیار گروه روان‌ شناسی و آموزش کودکان با نیازهای خاص، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران AD - استادیار گروه روان‌ شناسی و آموزش کودکان با نیازهای خاص، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران Y1 - 2019 PY - 2019 VL - 8 IS - 2 SP - 17 EP - 28 KW - ویژگی ‌های روانسنجی KW - نارساخوانی KW - دانش ‌آموزان ابتدایی DO - 10.22038/jpsr.2019.30060.1771 N2 -  هدف: در حال حاضر برای شناسایی زودهنگام دانش‌‌آموزانی که مشکلات ویژه‌‌ای در خواندن دارند، یک آزمون خواندن هنجار شده برای مقاطع تحصیلی دورۀ ابتدایی (اول تا ششم) در کشور ایران وجود ندارد. با توجه به جمعیت زیاد افراد دارای مشکلات خواندن و نیاز مبرم به تشخیص سریع و صحیح، مطالعه حاضر با هدف طراحی و بررسی ویژگی‌ های روانسنجی آزمون جامع تشخیص نارساخوانی (Comprehensive Diagnostic Test of Dyslexia; CDTD) در دانش‌آموزان مقطع ابتدایی شهر اصفهان 1395-1394 انجام گرفت. روش بررسی: این مطالعه مقطعی و از نوع ابزارسازی بود. جامعه آماری پژوهش شامل کلیه دانش‌ آموزان مشغول به تحصیل مقطع ابتدایی در نواحی شش ‌گانه شهر اصفهان در سال تحصیلی 1395-1394بودند. برای انتخاب نمونه از روش طبقه ‌ای تصادفی متناسب با حجم استفاده‌ شد؛ بر این اساس 600 نفر دانش‌آموز (300 دختر و 300 پسر) در 6 مقطع تحصیلی انتخاب شدند. برای طرحی آزمون جامع تشخیص نارساخوانی (CDTD)، پس از مطالعه پیشینه پژوهشی و نظری، کتب و آزمون‌ های موجود، مهمترین مؤلفه‌ های نارساخوانی از طریق تحلیل مضمون استخراج شد و بر اساس آن نسخۀ اولیه آزمون جامع تشخیص نارساخوانی (CDTD) تهیه شد. برای بررسی روایی محتوایی از روش لاواشه و جهت بررسی روایی همگرایی از برآورد ضریب همبستگی آزمون جامع تشخیص نارساخوانی (CDTD) و آزمون خواندن و نارساخوانی استفاده شد. همسانی درونی از طریق محاسبه ضریب آلفای کرونباخ و اعتبار آزمون از طریق روش آزمون- بازآزمون برآورد شد. یافته‌ ها: حداقل و حداکثر نسبت روایی محتوایی (CVR) برابر با 0/33 و 1 و شاخص روایی محتوایی (CVI) نیز برابر با 0/81 برآورد گردید. نتایج همبستگی آزمون جامع تشخیص نارساخوانی (CDTD) و آزمون خواندن و نارساخوانی برابر با 0/56 برآورد شد (0/004=p). بین دانش‌آموزان با و بدون مشکلات خواندن در آزمون جامع تشخیص نارساخوانی (CDTD) تفاوت معنی‌داری وجود داشت (0/001=p). همسانی درونی آزمون جامع تشخیص نارساخوانی (CDTD) برابر با 0/75 و ضریب همبستگی درون طبقه ‌ای (ICC) برابر با 0/88 محاسبه گردید. نتیجه ‌گیری: نتایج حاصل از تجزیه و تحلیل داده ‌ها بیانگر آن بود که آزمون جامع تشخیص نارساخوانی (CDTD) از روایی و پایایی مطلوبی برخوردار است. بنابراین می ‌توان از آن برای تهیه نیمرخ نقاط قوت و ضعف دانش ‌آموزان نارساخوان و جهت مقاصد آموزشی و توانبخشی بهره برد.     UR - https://jpsr.mums.ac.ir/article_13405.html L1 - https://jpsr.mums.ac.ir/article_13405_05fe9cab3ec2f56405a0120a37c7bfb9.pdf ER -