آموزش فعل و تولید جمله در بیمار فارسی زبان مبتلا به زبان‌پریشی ناروان از طریق رویکرد Action

نوع مقاله : گزارش مورد

نویسندگان

1 کارشناسی ارشد گروه گفتاردرمانی، دانشکده توانبخشی، دانشگاه علوم پزشکی تهران، تهران، ایران

2 کارشناسی ارشد گروه گفتاردرمانی، دانشکده علوم توانبخشی، دانشگاه علوم پزشکی ایران، تهران، ایران

3 استادیار گروه گفتاردرمانی، دانشکده توانبخشی، دانشگاه علوم پزشکی تهران، تهران، ایران

چکیده

 هدف: 
امروزه وجود مشکل بازیابی فعل در افراد زبان­پریش ناروان اثبات شده­ است. بنابراین هدف مطالعه حاضر، بررسی تاثیر برنامه درمانی ACTION روی بازیابی افعال لازم و متعدی یک فرد فارسی زبان مبتلا به زبان‌پریشی ناروان است.
گزارش موردی:
این مطالعه گزارش موردی، شامل 4 بخش است: 1) ارزیابی­های قبل از درمان (آزمون زبان‌پریشی فارسی، آزمون نامیدن افعال و گفتار خودانگیخته) 2) خط­پایه 3) چهار مرحله درمانی (نامیدن فعل، تکمیل جمله از طریق افعال لازم و متعدی، ساخت جمله برای همان افعال) 4) ارزیابی­ های بعد از درمان (تکرار ارزیابی­ های قبل از درمان). نتایج به ­دست آمده در این مطالعه از طریق آماره C، نمودار چشمی و درصد بهبودی گزارش شد.
نتیجه گیری:
نتایج نشان می­دهد که به ­جز درمان مرحله دوم، درمان ­های مرحله اول و سوم در سطح معناداری (0/05>p) روی بهبودی افعال لازم آموزش داده نشده تأثیر داشت. تنها درمان مرحله سوم باعث بهبود تکمیل جمله با افعال متعدی آموزش داده نشده گردید. علاوه بر این ساخت جمله با افعال آموزش داده نشده و تکمیل و ساخت جمله از طریق افعال لازم و متعدی آموزش داده شده نیز بهبود یافت. بیشترین میزان بهبودی به تکلیف ساخت جمله از طریق افعال متعدی آموزش داده نشده و آموزش داده شده و کمترین میزان به تکمیل جمله با افعال لازم آموزش داده نشده بود. این رویکرد درمانی برای درمان مشکل بازیابی فعل بیماران زبان­پریش فارسی زبان مؤثر است و منجر به تعمیم درمان به افعال آموزش داده نشده می­ گردد.
 
 

کلیدواژه‌ها


  1. Berndt RS, Burton MW, Haendiges AN, Mitchum CC. Production of nouns and verbs in aphasia: Effects of elicitation context. Aphasiology 2002; 16(1): 83-106.
  2. Goodglass H. Understanding aphasia. San Diego:Academic Press; 1993: Chapter 2
  3. Nickels L. Therapy for naming disorders: Revisiting, revising, and reviewing. Aphasiology 2002; 16(10-11): 935-79.
  4. Bandur D, Shewan C. Language oriented treatment: A psycholinguistic approach to aphasia. In: Chapey R. Language intervention strategies in aphasia and related neurogenic communication disorders. 4th edition. New York: Lippincott and William and Wilkins 2001; 629-62.
  5. Raymer AM, Ellsworth TA. Response to contrasting verb retrieval treatments: A case study. Aphasiology 2002; 16(10): 1031-45.
  6. Laine M. Anomia: Theoretical and clinical aspects. London: Psychology Press; 2013:63-90.
  7. Berndt RS, Mitchum CC, Haendiges AN, Sandson J. Verb retrieval in aphasia. 1. Characterizing single word impairments. Brain and Language 1997; 56(1): 68-106.
  8. Goodglass H, Wingfield A. Anomia: Neuroanatomical and cognitive correlates. San Diego: Academic Press; 1997:31-56.
  9. Caramazza A, Hillis AE. Lexical organization of nouns and verbs in the brain. Nature 1991; 349 (6312): 788-90.
  10. Damasio AR, Tranel D. Nouns and verbs are retrieved with differently distributed neural systems. Proc Natl Acad Sci USA 1993; 90(11): 4957-60.
  11. Zingeser LB, Berndt RS. Retrieval of nouns and verbs in agrammatism and anomia. Brain and language 1990; 39(1): 14-32.
  12. Saffran EM, Berndt RS, Schwartz MF. The quantitative analysis of agrammatic production: Procedure and data. Brain and language 1989; 37(3): 440-79.
  13. Thompson CK, Shapiro LP, Li L, Schendel L. Analysis of verbs and verb-argument structure: A method for quantification of aphasic language production. Clinical aphasiology 1995; 23: 121-40.
  14. Bastiaanse R, Jonkers R. Verb retrieval in action naming and spontaneous speech in agrammatic and anomic aphasia. Aphasiology 1998; 12(11): 951-69.
  15. Lee M, Thompson CK. Agrammatic aphasic production and comprehension of unaccusative verbs in sentence contexts. J  Neurolinguistics 2004; 17(4): 315-30.
  16. Bastiaanse R, Edwards S. Word order and finiteness in Dutch and English Broca’s and Wernicke’s aphasia. Brain and Language 2004; 89(1): 91-107.
  17. Murray LL, Karcher L. A treatment for written verb retrieval and sentence construction skills. Aphasiology 2000; 14(5-6): 585-602.
  18. Edwards S, Bastiaanse R. Diversity in the lexical and syntactic abilities of fluent aphasic speakers. Aphasiology 1998; 12(2): 99-117.
  19. McCann C. Verb production in fluent aphasia: an analysis of argument structure and event structure: doctoral Dissertation. Uk: University of Reading; 2005.
  20. Jonkers R, Bastiaanse R. Action naming in anomic aphasic speakers: Effects of instrumentality and name relation. Brain and Language 2007; 102(3): 262-72.
  21. Conroy P, Sage K, Lambon Ralph MA. Towards theory‐driven therapies for aphasic verb impairments: A review of current theory and practice. Aphasiology 2006; 20(12): 1159-85.
  22. Goral M, Kempler D. Training verb production in communicative context: Evidence from a person with chronic non‐fluent aphasia. Aphasiology 2009; 23(12): 1383-97.
  23. Kempler D, Goral M. A comparison of drill-and communication-based treatment for aphasia. Aphasiology 2011; 25(11): 1327-46.
  24. Webster J, Whitworth A. Treating verbs in aphasia: Exploring the impact of therapy at the single word and sentence levels. International Journal of Language & Communication Disorders 2012; 47(6): 619-36.
  25. Boyle M, Coelho CA. Application of semantic feature analysis as a treatment for aphasic dysnomia. American Journal of Speech-Language Pathology 1995; 4(4): 94-8.
  26. Wambaugh JL, Ferguson M. Application of semantic feature analysis to retrieval of action names in aphasia. Journal of Rehabilitation Research and Development 2007; 44(3): 381.
  27. Raymer AM, Ciampitti M, Holliway B, Singletary F, et al.. Semantic-phonologic treatment for noun and verb retrieval impairments in aphasia. Neuropsychological Rehabilitation 2007; 17(2): 244-70.
  28. Wambaugh JL, Linebaugh CW, Doyle PJ, Martinez AL, et al. Effects of two cueing treatments on lexical retrieval in aphasic speakers with different levels of deficit. Aphasiology 2001; 15(10-11): 933-50.
  29. Wambaugh J, Cameron R, Kalinyak-Fliszar M, Nessler C, et al. Retrieval of action names in aphasia: Effects of two cueing treatments. Aphasiology 2004; 18(11): 979-1004.
  30. Drew RL, Thompson CK. Model-based semantic treatment for naming deficits in aphasia. Journal of Speech, Language, and Hearing Research 1999; 42(4): 972-89.
  31. Rodriguez AD, Raymer AM, Gonzalez Rothi LJ. Effects of gesture+ verbal and semantic‐phonologic treatments for verb retrieval in aphasia. Aphasiology 2006; 20(2-4): 286-97.
  32. Wambaugh JL, Doyle PJ, Martinez AL, Kalinyak-Fliszar M. Effects of two lexical retrieval cueing treatments on action naming in aphasia. Journal of Rehabilitation Research and Development 2002; 39(4): 455-66.
  33. Conroy P, Sage K, Lambon Ralph MA. A comparison of word versus sentence cues as therapy for verb naming in aphasia. Aphasiology 2009; 23(4): 462-82.
  34. Bastiaanse R, Hurkmans J, Links P. The training of verb production in Broca's aphasia: A multiple‐baseline across‐behaviours study. Aphasiology 2006; 20(2-4): 298-311.
  35. Links P, Hurkmans J, Bastiaanse R. Training verb and sentence production in agrammatic Broca's aphasia. Aphasiology 2010; 24(11): 1303-25.
  36. Bastiaanse R, Jonkers R, Quak C, Varela Put M.  et al., Verb production at the word and sentence level. Lisse: Swets Test Publishers; 1997.
  37. Bastiaanse R, Bung F, Perk Y. Action: ein Therapie programm mit Verben auf Wort-und Satzebene. Hofheim: NAT-Verlag; 2004.
  38. Nilipour R. Pourshahbaz A, Ghoreyshi ZS. Reliability and Validity of Bedside Version of Persian WAB (P-WAB-1). Basic Clin Neurosci. 2014; 5(4): 253–258.
  39. Namdar M, Determination of validity and reliability of Persian verb picture naming Test and comparison with Alzheimer disease and normal adults. Academic dissertation for the degree of Master of Sciences. Tehran: Tehran University of Medical Sciences; 2015.
  40. Webster J, Morris J, Franklin S. Effects of therapy targeted at verb retrieval and the realisation of the predicate argument structure: A case study. Aphasiology 2005; 19(8): 748-64.
  41. Marangolo P, Fiori V, Caltagirone C, Pisano F, et al., Transcranial cerebellar direct current stimulation enhances verb generation but not verb naming in poststroke aphasia. Journal of cognitive neuroscience 2018; 30(2): 188-99.