بررسی تأثیر طول و ساختارهای هجایی شبه کلمه ها بر بسامد ناروانی گفتار در بزرگسالان دارای لکنت

نوع مقاله: مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 کارشناس ارشد گفتار درمانی، دانشکده علوم توانبخشی، دانشگاه علوم پزشکی ایران، تهران، ایران

2 دانشجوی دکتری گفتار درمانی، عضو هیأت علمی، دانشکده علوم توانبخشی، دانشگاه علوم پزشکی ایران، تهران، ایران

3 دانشیار، مرکز تحقیقات توانبخشی، گروه مدیریت توانبخشی، دانشکده علوم توانبخشی، دانشگاه علوم پزشکی ایران، تهران، ایران

چکیده

هدف:
لکنت از شایع‌ترین اختلالات گفتار و زبان است. سبب‌شناسی لکنت از جنبه‌های گوناگونی مانند؛ زیستی، رشدی، عاطفی، یادگیری و زبان‌شناختی مورد بررسی قرار گرفته است. تحقیقات نشان می‌دهند برخی ویژگی‌های زبان‌شناختی مانند طول و ساختارهجایی کلمه می‌تواند بسامد وقوع ناروانی در این اختلال را تحت تأثیر قرار دهند. بنابراین پژوهش حاضر با هدف تعیین تأثیر طول و ساختارهجایی شبه‌ کلمه ها بر بسامد ناروانی‌ها در بزرگسالان دارای لکنت انجام شده است.
روش بررسی:
پژوهش توصیفی- تحلیلی حاضر به صورت مقطعی در مورد 18 فرد بزرگسال دارای لکنت با دامنه سنی 20 تا 39 سال انجام شده است. بسامد ناروانی‌ها از طریق درخواست از شرکت کنندگان برای خواندن فهرستی شامل 24 شبه‌ کلمه مورد ارزیابی قرار گرفت. شبه‌ کلمه ‌ها بر اساس طول (دو و پنج هجایی) و ساختارهجایی (ساده و دشوار) انتخاب شدند. تجزیه و تحلیل داده ‌ها توسط نرم ‌افزار SPSS و با استفاده از آزمون آماری  Paired T-test انجام شد.
یافته‌ ها:
نتایج نشان دادند، بین بسامد ناروانی گفتار در گروه‌های دوهجایی و پنج ‌هجایی فهرست شبه ‌کلمه‌ ها تفاوت‌ها معنادار بود (0/000=p). بسامد ناروانی گفتار بین ساختارهای هجایی ساده و دشوار گروه‌های دو هجایی و پنج‌ هجایی فهرست شبه‌ کلمه‌ ها دارای تفاوت‌ها معنادار بودند (0/000=p).
نتیجه‌ گیری:
یافته‌ ها نشان م ی‌دهند، برخی ویژگی‌های زبان‌ شناختی مانند طول و ساختارهجایی واژه عملکرد دستگاه حرکتی گفتار را در افراد بزرگسال دارای لکنت تحت تأثیر قرار می ‌دهند.

کلیدواژه‌ها


1. Shafiei B, Rezaei- rad A. Cluttering. Isfahan: Isfahan University of Medical Sciences; 2003:10-29. [Persian]

2. Watkins K, Smith S, Davis S, Howell P. Structural and functional abnormalities of the motor system in developmental stuttering Brain. 2008; 131(1): 50-9.

3.  Azimi T, Pooladi SH, Mahmoodi Bakhtiari B, Haghani H. Effects of the Utterance Length on Fluency of Conversational Speech in Stuttering Persian-Speaker Children and Adults. Rehabilitation Journal 2013; 14(3): 41-46. [Persian]

4.  Howell P, Au- Yeung J, Sackin S. Internal structure of content words leading to lifespan differences in phonological difficulty in stuttering. Journal of Fluency Disorders 2000; 5: 1-20.

5. Howell P, Au-Yeung J. The EXPLAN theory of fluency control applied to the diagnosis of stuttering. In: Fava, E., editor. Clinical Linguistics: Language Pathology, Speech Therapy, and Linguistic Theory Amsterdam Studies in the Theory and History of Linguistic Science Series 4 2002; 227: 75-94.

6. Howell P. Assessment of some contemporary theories of stuttering that apply to spontaneous speech. Sci Disord 2004; 31(Contemp Issues Commun): 122–39.

7. Smith A, Sadagopan N, Walsh B, Weber-Fox C. Increasing phonological complexity reveals heightened instability in inter-articulatory coordination in adults who stutter. Journal of Fluency Disorders. 2010; 35(1): 1-18.

8. Bajaj A. Working memory involvement in stuttering: exploring the evidence and research implication. Journal of Fluency Disorders 2007; 32: 218-238.

9. Baddeley AD. Working memory and language: an overview. Journal of Communication Disorders 2003; 36: 189-208.

10. Wingate ME. Stuttering and word length. Journal of Speech and Hearing Research 1967; 10: 146-152.

11. Eriksen CW, Pollack MD, Montague WE. Implicit speech: Mechanism in perceptual encoding. Journal of Experimental Psychology1970; 84(3):502-507.

12. Danzger M, Halpern H. Relation of stuttering to word abstraction part of speech, word length, and word frequency. Perceptual and Motor Skills 1973; 37(3): 959-962.

13. Byrda T, Anderson M, Sussman H. NNonword repetition and phoneme elision in adult who do and donot tutter. Journal of Fluency Disorder 2012; 37(3): 188-201.

14. Ludlow C, Siren K, Zirkria M. Speech production learning in adult with chronic developmental stuttering. Journal of Speech Production: Motor Control, Brain Research and Fluency Disorders 1997: 221-230.

15. Riecker A, Brendel B, Ziegler W, Erb M, Ackermann H. The influence of syllable onset complexity and syllable frequency on speech motor control. Brain and Language 2008; 107:102–113.

16. Howell P, Au-Yeung J, Yaruss S. Phonetic difficulty and stuttering in English. Clin Linguist Phon 2006; 20(9): 703-716.

17. Dayalu VN, Kalinowski J, Stuart A. Stuttering frequency on meaningful and non-meaningful words in adults who stutter. Folia Phoniatr Logop 2005; 57: 193-201.

18. Guitar B. Stuttering: an integrated approach to its nature and treatment.3rd ed. Philadelphia, PA: Lippincott Wilkiam & Wilkins; 2006:185-195.

19. Masumi E, Arani Kashani Z, Ghorbani A, Kamail M. A study of effect word/ non-word length and syllable structure on frequency of non- fluency in adult with developmental stuttering [Thesis], Rehabilitation Faculty, Iran University of Medical Sciences, 2013:58-102.[Persian]

20. Farazi M, Tehrani L, Khodabakhshi A, Shemshadi H, Ranjbar M. Compile cognitive and speech approach protocol and determine its effectivence in treating of the adult Persian speaker who stuttering (PWS) [thesis], University of Welfare and Rehabilitation Sciences, 2011. [Persian]

21. Weber- Fox C, Spencer R, Spruill J, Smith A. Phonologic orocessing in adult who stutter: Electrophysiological and behavioral evidence. Journal of speech, Language, and Hearing Research 2004; 34: 311- 334.

22. Au-Yeung J, Howell P. Non-word reading, lexical retrieval and stuttering: Comments onPackman, Onslow, Coombes and Goodwin (2001). Clinical Linguistics& Phonetics 2002; 16(4): 287–293.

23. Brocklehurst P. A review evidence for the covert repair hypothesis of stuttering. Sci Disord 2008; 35(Contemp Issues Commun): 25-43.