نتایج غربالگری شنوایی با استفاده از ادیومتری تون خالص، تمپانومتری و اتوسکپی در کودکان دبستانی سه منطقه شهر تهران

نوع مقاله: مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 استادیار، دکتری تخصصی شنوایی‌شناسی، گروه شنوایی‌شناسی، دانشکده علوم پیراپزشکی، دانشگاه علوم پزشکی مشهد، مشهد، ایران

2 استادیار، دکتری تخصصی شنوایی شناسی، گروه شنوایی‌شناسی، دانشکده علوم توانبخشی، دانشگاه علوم پزشکی تهران، تهران، ایران

چکیده

هدف:
غربالگری فرایندی برای جداسازی افراد دارای ناهنجاری از جمعیت افراد طبیعی است. تحقیقات مختلفی برای بررسی وضعیت شنوایی کودکان سن مدرسه انجام شده است که موارد متفاوتی از کم شنوایی و ناهنجاری گوش میانی را نشان می‌دهد. در این تحقیق با توجه به تاثیرات کم شنوایی و ضایعات گوش میانی در سنین کودکی، روشهای مختلف غربالگری مورد بررسی قرار گرفت.
روش بررسی:
1160 کودک ( نمونه 2320 گوش) 7 تا 11 سال در محیط مدرسه تحت ارزیابیهای غربالگری شنوایی با آزمونهای تاریخچه‌گیری، اتوسکوپی و ادیومتری قرار گرفتند و از این تعداد برای 269 نفر (538 گوش) آزمون تمپانومتری نیز انجام شد.
یافته­ ها:
میانگین سنی کودکان به ترتیب1/26±8/69 سال بدست آمد. نتایج تاریخچه‌گیری و ادیومتری نشان‌دهنده وضعیت طبیعی در اکثر گوشها (99% موارد) بود اما یافته‌های غیرطبیعی بیشتری (5 تا10درصد) در آزمونهای اتوسکوپی و تمپانومتری مشاهده شد که نشان‌دهنده ضایعات گوش میانی بیشتری در سنین کودکی بود.
نتیجه‌گیری:
نتایج این بررسی نشان‌دهنده میزان پایین کم شنوایی در کودکان مدرسه‌ای به علت برنامه‌های غربالگری شنوایی نوزادن و بدو ورود به مدرسه و همچنین شیوع بیشتر ضایعات گوش میانی می‌باشد. استفاده ترکیبی از آزمونهای اتوسکوپی، تمپانومتری برای شناسایی ضایعات گوش میانی توصیه می‌گردد. 

کلیدواژه‌ها


  1. Naeem Z, Newton V. Prevalence of sensorineural hearing loss in Asian children. British journal of audiology 1996; 30(5): 332-9.
  2. Westerberg BD, Skowronski DM, Stewart IF, Stewart L, Bernauer M, Mudarikwa L. Prevalence of hearing loss in primary school children in Zimbabwe. International journal of pediatric otorhinolaryngology 2005; 69(4): 517-25.
  3. Bess FH, Dodd-Murphy J, Parker RA. Children with minimal sensorineural hearing loss: prevalence, educational performance, and functional status. Ear and hearing 1998; 19(5): 339-54.
  4. Khairi Md Daud M, Noor RM, Rahman NA, Sidek DS, Mohamad A. The effect of mild hearing loss on academic performance in primary school children. International journal of pediatric otorhinolaryngology  2010; 74(1): 67-70.
  5. Gelfand S. essential of audiology, second edition, chapter 13,. 2001:397-421.
  6. Blamey PJ, Sarant JZ, Paatsch LE, Barry JG, Bow CP, Wales RJ, et al. Relationships among speech perception, production, language, hearing loss, and age in children with impaired hearing. Journal of speech, language, and hearing research : JSLHR 2001; 44(2): 264-85.
  7. Cone BK, Wake M, Tobin S, Poulakis Z, Rickards FW. Slight-mild sensorineural hearing loss in children: audiometric, clinical, and risk factor profiles. Ear and hearing 2010; 31(2): 202-12.
  8. Langagne T, Schmidt P, Leveque M, Chays A. [Universal hearing screening in the Champagne-Ardenne regions: results and consideration after 55 000 births from January 2004 to June 2007]. Revue de laryngologie - otologie – rhinologie 2008; 129(3): 153-8.
  9. Molini E, Calzolaro L, Lapenna R, Ricci G. Universal newborn hearing screening in Umbria region, Italy. International journal of pediatric otorhinolaryngology 2016; 82: 92-7.
  10. Thompson DC, McPhillips H, Davis RL, Lieu TL, Homer CJ, Helfand M. Universal newborn hearing screening: summary of evidence. Jama 2001; 286(16): 2000-10.
  11. Toh ST, Lu P, Ong M, Seet B. Prevalence of hearing disorders in Singapore military conscripts: a role for routine audiometry screening? Singapore medical journal 2002; 43(12): 622-7.
  12. Valete-Rosalino CM, Rozenfeld S. Auditory screening in the elderly: comparison between self-report and audiometry. Brazilian journal of otorhinolaryngology 2005; 71(2): 193-200.
  13. Walker JJ, Cleveland LM, Davis JL, Seales JS. Audiometry screening and interpretation. American family physician 2013; 87(1): 41-7.
  14. Culbertson JL, Gilbert LE. Children with unilateral sensorineural hearing loss: cognitive, academic, and social development. Ear and hearing 1986; 7(1): 38-42.
  15. Yamamah G, Mabrouk A, Ghorab E, Ahmady M, Abdulsalam H. Middle ear and hearing disorders of schoolchildren aged 7-10 years in South Sinai, Egypt. Eastern Mediterranean health journal = La revue de sante de la Mediterranee orientale = al-Majallah al-sihhiyah li-sharq al-mutawassit 2012; 18(3): 255-60.
  16. Martines F, Martines E, Sciacca V, Bentivegna D. Otitis media with effusion with or without atopy: audiological findings on primary schoolchildren. American journal of otolaryngology 2011; 32(6): 601-6.
  17. Yockel NJ. A comparison of audiometry and audiometry with tympanometry to determine middle ear status in school-age children. The Journal of school nursing : the official publication of the National Association of School Nurses 2002; 18(5): 287-92.
  18. Silman S, Silverman CA, Arick DS. Pure-tone assessment and screening of children with middle-ear effusion. Journal of the American Academy of Audiology 1994; 5(3): 173-82.
  19. Swanepoel de W, Eikelboom RH, Margolis RH. Tympanometry screening criteria in children ages 5-7 yr. Journal of the American Academy of Audiology 2014; 25(10): 927-36.
  20. Smith CG, Paradise JL, Sabo DL, Rockette HE, Kurs-Lasky M, Bernard BS, et al. Tympanometric findings and the probability of middle-ear effusion in 3686 infants and young children. Pediatrics 2006; 118(1): 1-13.
  21. Driscoll C, Li X, Walmsley T, Le Dilly J, Hanley N, Bannah W, et al. Accurate tympanometric criteria for Chinese schoolchildren. International journal of pediatric otorhinolaryngology 2008; 72(11): 1619-26.
  22. Linares AE, Carvallo RM. Acoustic immittance in children without otoacoustic emissions. Brazilian journal of otorhinolaryngology 2008; 74(3): 410-6.
  23. Georgalas C, Xenellis J, Davilis D, Tzangaroulakis A, Ferekidis E. Screening for hearing loss and middle-ear effusion in school-age children, using transient evoked otoacoustic emissions: a feasibility study. The Journal of laryngology and otology 2008; 122(12): 1299-304.
  24. Nozza RJ, Sabo DL, Mandel EM. A role for otoacoustic emissions in screening for hearing impairment and middle ear disorders in school-age children. Ear and hearing 1997; 18(3): 227-39.