@article { author = {keykhahosseinpoor, A and Rahnama, N and Skandary, Z}, title = {Comparison of the Effect of Aerobic Exercise and Group Play Therapy on the ‎Coordination and Agility Skills in Children with Attention Deficit Hyperactivity ‎Disorder}, journal = {Journal of Paramedical Sciences & Rehabilitation}, volume = {9}, number = {3}, pages = {7-18}, year = {2020}, publisher = {Mashhad University of Medical Siences}, issn = {2322-5238}, eissn = {2345-2730}, doi = {10.22038/jpsr.2020.41554.1984}, abstract = {Purpose: Attention deficit hyperactivity disorder (ADHD) is the most common neuro-behavioral disorder in childhood. Children with ADHD have problems such as motor coordination and agility. Therefore, the purpose of this study was to evaluate the effect of aerobic exercise and group play therapy on the coordination and agility skills in children with ADHD. Methods: The present study was semi-experimental. In this study, 26 children (4 girls and 22 boys) were recurited. Then they were randomly divided into two experimental and control group. The experimental group was divided into the aerobic exercise group (9 children, weight (kg) 24.2±12.3, age 7.9± 2.1 years old and height 126 ± 3 cm) and group play therapy group (9 children, weight (kg) 23.8±9.2, age 7.3 ± 1.9 years old and height 121± 2 cm). Each experimental group received 8 weeks, 3 sessions per week and each session 45-60 minutes, aerobic exercises program and group play therapy. The control group (8 children, weight (kg) 25.4±6.4, age 8± 2 years old and height 127±3 cm) did not do any specific activity during this time. Upper limb coordination, bilateral limb coordination, and agility in all three groups were respectively assessed with Bruininks-Oseretsky Motor Skills Scale 5, Bruininks-Oseretsky Motor Skills Scale 3 and Zigzag Test at the beginning and end of the study. Analysis of variance with repeated measures at 5% error level was used for data analysis (p < 0.05). Results: The results showed that play therapy significantly increased the upper extremity coordination (p < 0.001) and bilateral coordination (p < 0.001) and agility (p < 0.001) in children. Aerobic training significantly increased upper extremity coordination (p < 0.001) and bilateral coordination (p < 0.001) and significantly reduced agility (p < 0.001). In addition, the children in the play therapy group had significantly higher upper extremity coordination and bilateral coordination and agility than the aerobic group (p < 0.001). In control group there was no change in upper extremity coordination (p=0.621) and agility (P=0.590) and bilateral coordination significantly reduced (p=0.002). Conclusion: Group play therapy had more significant effect than aerobics exercise program on improving these Upper limb coordination, bilateral limb coordination, and agility. Therefore the group play therapy should be suggested.}, keywords = {Attention deficit hyperactivity disorder,aerobic exercise,Play therapy,Motor coordination,Agility}, title_fa = {مقایسه تأثیر برنامه تمرینی ایروبیک و بازی‌ درمانی بر مهارت ‌های هماهنگی و چابکی کودکان مبتلا به اختلال ‏نقص توجه و بیش فعالی}, abstract_fa = {هدف: اختلال نقص توجه و بیش فعالی شایع ‌ترین اختلال عصبی - رفتاری دوران کودکی به شمار می ‌رود و کودکان مبتلا به اختلال نقص توجه و بیش فعالی در فاکتورهایی همچون هماهنگی حرکتی و چابکی ضعف دارند، لذا هدف این تحقیق مقایسه تأثیر برنامه تمرینی ایروبیک و بازی ‌درمانی گروهی بر مهارت ‌های هماهنگی و چابکی کودکان مبتلا به اختلال نقص توجه و بیش فعالی بود. روش بررسی: در این پژوهش ۲۶ کودک (۴ دختر و ۲۲ پسر) مبتلا به اختلال نقص توجه و بیش فعالی به صورت تصادفی در  گروه های تجربی (گروه ایروبیک و گروه بازی درمانی گروهی) و  گروه کنترل مورد مطالعه قرار گرفتند.  گروه ایروبیک ( 9کودک، وزن(کیلوگرم) 12/3±24/2، سن 2/1±7/9 سال و قد 3±126سانتی متر) و گروه بازی ‌درمانی گروهی (9کودک، وزن(کیلوگرم) 9/2±23/8، سن 1/9±7/3 سال و قد 2±121سانتی متر) بودند. گروه‌ های تجربی هر یک ۸ هفته، هر هفته ۳ جلسه و هر جلسه ۶۰ – ۴۵ دقیقه، تحت مداخله ی برنامه ی تمرینی ایروبیک و بازی ‌درمانی گروهی قرار گرفتند. گروه کنترل (8کودک، وزن(کیلوگرم) 6/4±25/4،سن 2±8 سال و قد 3±127سانتی متر) در این مدت هیچ فعالیت خاصی انجام ندادند. هماهنگی اندام فوقانی، هماهنگی دوطرفه اندام‌ ها و چابکی هر سه گروه به ترتیب با خرده آزمون شماره ۵ مقیاس مهارت ‌های حرکتی برونینگز ازرتسکی، خرده آزمون شماره ۳ مقیاس مهارت ‌های حرکتی برونینگز ازرتسکی و آزمون زیگزاگ در ابتدا و انتهای پژوهش مورد ارزیابی واقع شدند. جهت تجزیه و تحلیل داده ­ها از روش آنالیز واریانس با اندازه­ های تکراری در سطح خطای پنج درصد استفاده شد (0/05>p). یافته ‌ها: نتایج تحقیق نشان داد که بازی درمانی باعث ایجاد افزایش معنادار در هماهنگی اندام فوقانی p <0/001)) و هماهنگی دوطرفه (p <0/001) و چابکی (p <0/001) کودکان بوده­ است. تمرینات ایروبیک هماهنگی اندام فوقانی (p <0/001) و هماهنگی دوطرفه (p <0/001) را به طور معناداری افزایش و چابکی را به طور معناداری کاهش داد .(p <0/001) به علاوه در کودکان گروه بازی ­درمانی نسبت به گروه ایروبیک هماهنگی اندام فوقانی و هماهنگی دوطرفه و چابکی به طور معناداری بیشتر بود (p <0/001). در گروه کنترل نیز  تغییراتی در هماهنگی اندام فوقانی(p=0/621) و چابکی (P=0/590) مشاهده نشد و هماهنگی دوطرفه به طور معناداری کاهش یافت (P=0/002). نتیجه‌ گیری: در تحقیق حاضر با اینکه بازی‌ درمانی گروهی نسبت به ورزش ایروبیک تاثیر بیشتری بر بهبود مهارت‌ های هماهنگی اندام فوقانی و هماهنگی دوطرفه اندام ها و چابکی داشت. بنابراین استفاده از تمرینات بازی‌ درمانی گروهی به درمانگران و متخصصان روانشناسی پیشنهاد می شود.}, keywords_fa = {اختلال بیش فعالی و نقص توجه,تمرینات ایروبیک,بازی‌درمانی,هماهنگی حرکتی,چابکی}, url = {https://jpsr.mums.ac.ir/article_16804.html}, eprint = {https://jpsr.mums.ac.ir/article_16804_746a8e001d81475f0fa0aaf26f20c76f.pdf} } @article { author = {Rezaei, T and Hassanzadeh, S and Sobhani, F}, title = {The Effectiveness of Auditory Training Program on Improving Phonological Skills, ‎Auditory Discrimination and Articulation in Students with Dyslexia}, journal = {Journal of Paramedical Sciences & Rehabilitation}, volume = {9}, number = {3}, pages = {19-30}, year = {2020}, publisher = {Mashhad University of Medical Siences}, issn = {2322-5238}, eissn = {2345-2730}, doi = {10.22038/jpsr.2020.45045.2051}, abstract = {Purpose: Reading is one of the most important basic skills that students achieve at elementary school. There is always a high percentage of students who suffer from reading disabilities. The purpose of this study is to investigate the effectiveness of an auditory training program on improving phonological skills, auditory discrimination, and articulation in students with dyslexia. Methods:  In this study, twenty four students from the fourth and fifth grades of elementary school (including 6 girls and 18 boys) were selected and divided into two groups of experimental and control lists. The students of both control and experimental groups were chosen from those referred to Gohare mehr and Talash learning disorder institutes in Tehran. To evaluate auditory discrimination, phonological analysis and articulation in pre-test and post-test, the Persian Version of Language Development Test (TOLD: P3) was used. The intervention program which included 8-hours of auditory training was conducted and performed in the summer of 1397 in above-mentioned centers for students in the experimental group, however, the control group have received any special program. Analysis was performed using the analysis method of variance with duplicate measurement and Bonfroni follow-up test at the error level of 5% on phonological skills, auditory discrimination and articulation. Results: The results of multivariate covariance analysis showed a significant increase in subjects' ability in phonological analysis skills, auditory discrimination and articulation (p < 0.001). However, there were no significant differences between the scores of pre-test and post-test of the control group students (p <0.05). Also, after the intervention, the mean scores of the experimental group students were significantly higher than the control group (p < 0.001), while before the intervention there was no significant difference between these two groups (p <0.05). Conclusion: It can be concluded from the research findings that cognitive rehabilitation method is effective on stuttering severity and increases executive functions in children with childhood onset fluency disorder and can be used as a treatment method.}, keywords = {Dyslexia,Auditory Training,Auditory discrimination}, title_fa = {اثربخشی برنامه تربیت شنوایی بر ارتقاء مهارت ‌های تحلیل واجی، تمیز شنیداری‎ ‎و تولید کلمه در دانش‌آموزان ‏نارساخوان}, abstract_fa = {هدف: خواندن از مهم ‌ترین مهارت‌ های پایه برای دانش دانش‌‌آموزانموزانآ به شمار می ‌رود که در مقطع ابتدایی به آن نایل می ‌شوند. همواره درصد قابل ملاحظه ‌ای از دانش‌آموزان، مبتلا به ناتوانی یادگیری خواندن هستند. هدف از این مطالعه بررسی تاثیر برنامه‌ تربیت شنوایی بر ارتقاء مهارت ‌های تحلیل واجی، تمیز شنیداری و تولید کلمه‌ دانش‌آموزان نارساخوان است.  روش بررسی:  برای انجام این پژوهش تعداد بیست و چهار دانش‌آموز نارساخوان شاغل به تحصیل در پایه ‌های چهارم و پنجم ابتدایی که شامل 6 دختر و 18 پسر، که در دو گروه دوازده نفری کنترل و آزمایش در این پژوهش شرکت داده شدند. در این پژوهش از نسخه فارسی آزمون رشد زبان (Test of language Development – Intermediate; TOLD:P3  ) برای سنجش تحلیل واجی، تمیز شنیداری و تولید کلمه در پیش‌آزمون و پس‌آزمون استفاده شد. برنامه مداخله شامل تکالیف برنامه تربیت شنوایی بود که در تابستان سال 1397 در مراکز ذکر شده در قالب هشت جلسه یک ساعته برای دانش‌آموزان گروه آزمایش اجرا شد و گروه کنترل در طول این مدت برنامه ‌ای دریافت نکردند. تجزیه و تحلیل داده‌ ها با استفاده از روش آنالیز واریانس با اندازه ‌های تکراری و آزمون تعقیبی بونفرونی در سطح خطای پنج درصد بر روی متغیرهای تحلیل واجی، تمیز شنیداری و تولید کلمه انجام شد. یافته ‌ها: بررسی و تحلیل داده ­ها نشان داد که برای  سه شاخص تحلیل واجی، تمیز شنیداری و تولید کلمه، در گروه آزمایش، پس از اجرای مداخله میانگین امتیازات بطور معناداری افزایش داشت (0/001>p) ولی امتیازات دانش­آموزان گروه کنترل بین پیش­آزمون و پس­آزمون اختلاف معناداری نداشت (0/05p) در حالی که قبل مداخله بین این دو گروه تفاوت معنادار وجود نداشت (0/05p)، اما بین دو گروه در شدت علایم اختلال تفاوت معناداری وجود نداشت (0/424=p). نتیجه‌ گیری:  استفاده از بازی‌ های ویدئویی - تعاملی استراتژی جدیدی برای بازی با کودکان اختلالات طیف اتیسم است که می‌تواند بر بسیاری از جنبه‌های این اختلال مانند مهارت ‌های حرکتی درشت و هماهنگی چشم و دست تأثیر مثبتی داشته باشد، اما بررسی تأثیر این بازی‌ها بر شدت علایم اختلال نیازمند پژوهش‌ های بیشتری است.}, keywords_fa = {بازی‌های ویدئویی - تعاملی,مهارت‌های حرکتی درشت,هماهنگی چشم و دست,شدت علایم اختلال اتیسم}, url = {https://jpsr.mums.ac.ir/article_16813.html}, eprint = {https://jpsr.mums.ac.ir/article_16813_43f6cd8c2ec0120a8def58286b98f349.pdf} } @article { author = {Karbalaeimahdi, M and Alizadeh, M.H and Minoonejad, H}, title = {Comparison of Single-Leg Balance Test in Healthy Athletes with Chronic Ankle ‎Instability (Noncoper)‎‏ ‏and Coper ‎}, journal = {Journal of Paramedical Sciences & Rehabilitation}, volume = {9}, number = {3}, pages = {51-61}, year = {2020}, publisher = {Mashhad University of Medical Siences}, issn = {2322-5238}, eissn = {2345-2730}, doi = {10.22038/jpsr.2020.39003.1925}, abstract = {Purpose: Ankle sprain is one of the most commonly damaged lower extremities. More than 70% of people with ankle sprain experience chronic ankle instability. However, some people are well adapted to this damage (Coper people) and do not suffer from chronic ankle instability. The aim of this study was to compare the balance in healthy athletes with chronic ankle instability and coper during one leg standing. Methods: 13 athletes with chronic ankle instability with mean age of 22.3 ± 2.21 years, weight 57.07 ± 7.48 kg and height 166.76 ± 5.8 cm, 10 Cooper athletes with an average age of 1.37 ± 21.9  years, weigh 56.5 ± 5.78 kg and height 165.9 ± 7.4 cm and 11 healthy athletes with an average age of 24.44 ± 4.3 years, weight 57 kg ± 97.7 kg, and The height of 165.72 ± 27.57 cm was participated in this study. Each participant for 20 seconds maintained their single-foot balance on the 3rd and 12th balance points of Biodex. The results of the study were analyzed using MANOVA at a significant level of 95% and alpha less than or equal to 0.05. Results: The results showed that the balance index did not differ significantly between healthy and Coper Groups However, in the group of chronic ankle instability, the internal-external balance index and the overall index were significantly higher than the healthy group (p≤0/05). Conclusions: The chronic ankle instability group has poor balance, especially in the internal-external direction, which can be due to damage to the ankle ligament and some deep receptors located on the ankle ligament of the ankle.  }, keywords = {Chronic ankle instability,Copers,Athlete}, title_fa = {مقایسه تعادل تک پا در ورزشکاران سالم با ورزشکاران دارای بی ثباتی مزمن مچ پا و کوپر ‏}, abstract_fa = {هدف: اسپرین مچ پا یکی از شایع ترین آسیب های اندام تحتانی است. بیشتر از 70 درصد افراد که دچار اسپرین مچ پا شده اند، دچار بی ثباتی مزمن مچ پا می شوند. با این وجود بعضی از افراد با این آسیب به خوبی سازگار می شوند (کوپر) و دچار بی ثباتی مزمن مچ پا نمی شوند از جمله تفاوت های اصلی بین گروه کوپر و بی ثباتی مزمن مچ پا در استراتژی های حفظ تعادل حین ایستادن تک پا می باشد لذا هدف از اجرای پژوهش حاضر مقایسه تعادل تک پا بین ورزشکاران سالم  با ورزشکاران دارای بی ثباتی مزمن مچ پا و کوپر بود. روش بررسی: 13 ورزشکار مبتلا به بی ثباتی مزمن مچ پا با میانگین سنی 4/21 ±22/3 سال، وزن 7/48 ±59/07 کیلوگرم و قد 5/8 ±166/76 سانتی متر ، 10 ورزشکار کوپر با میانگین سنی 1/37 ± 21/9 سال، وزن 5/78 ± 56/2 کیلوگرم و قد 4/7 ± 165/9 سانتی متر و 11 ورزشکار سالم  با میانگین سنی 4/08 ± 24/54 سال، وزن 6/97 ± 57 کیلوگرم و قد 5/27 ± 165/72 سانتی متر در این تحقیق به صورت هدفمند و بر اساس معیارهای ورود و خروج انتخاب شدند. هر شرکت کننده به مدت 20 ثانیه تعادل تک پای خود را روی سطوح 3 و 12 دستگاه تعادلی بایودکس حفظ می کرد. یافته های تحقیق با استفاده از روش آماری تحلیل واریانس چند متغیری ( مانوا) در سطح معنی داری 95% و میزان آلفای کوچکتر و یا مساوی 0/05 مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.  یافته ها: نتایج نشان داد که شاخص های تعادلی بین دو گروه سالم و کوپر هنگام ایستادن تک پا روی سطوح دوازده (0/318=p) و  سه  (0/358=p)  دستگاه تعادلی بایودکس تفاوت معنی داری نداشتند ولی در گروه بی ثباتی مزمن مچ پا شاخص های تعادلی در جهت داخلی- خارجی و شاخص کلی به طور معنی داری از گروه سالم بالاتر بود (0/05≤p).  نتیجه گیری: افراد گروه کوپر با وجود داشتن سابقه آسیب دچار مشکل تعادل نشدند در حالی که گروه بی ثباتی مزمن مچ پا کمبودهای تعادلی بخصوص در جهت داخلی- خارجی دارند که می تواند به علت آسیب دیدگی لیگامنت های خارجی مچ پا و برخی از گیرنده های عمقی که در لیگامنت های خارجی مچ پا قرار دارند، باشد.}, keywords_fa = {بی ثباتی مزمن مچ پا,کوپر,ورزشکار}, url = {https://jpsr.mums.ac.ir/article_16807.html}, eprint = {https://jpsr.mums.ac.ir/article_16807_16164661194193b6e436e8db09afa201.pdf} } @article { author = {Nasrabadi, R and Sadeghi, H and Yousefi, M}, title = {Effect of Fatigue on Some Indicators of Ground Reaction Force in Young Active Men ‎During Drop-Landing task}, journal = {Journal of Paramedical Sciences & Rehabilitation}, volume = {9}, number = {3}, pages = {62-70}, year = {2020}, publisher = {Mashhad University of Medical Siences}, issn = {2322-5238}, eissn = {2345-2730}, doi = {10.22038/jpsr.2020.40690.1962}, abstract = {Purpose: Drop-landing is one of the tasks performed in many sports skills. Lower limb injuries have the highest prevalence in sports where jump-landing is repeated frequently. In this condition, fatigue is one of the components that can be influential from biomechanical and pathomechanical points of view on different parameters of landing motion. Therefore, the purpose of this study was to investigate the effect of fatigue on some indicators of ground reaction force in healthy young active men during drop-landing task from a platform. Methods: In this semi-experimental study, 20 healthy young active males were participated. Wingate test was used for fatigue protocol. The ground reaction force components information was collected during drop-landing from a 40 cm platform before and after fatigue. To collect data, a Kistler force plate was used, and the parameters of peak force, time to reach maximum peak force, loading velocity and time to reach stability were calculated. These data were analyzed using a series of Paired-sample T tests at a significant level of 0.05. Results: According to the findings of this study, there was no significant difference between the pre and post fatigue states for peak force, peak time, and loading rates in vertical direction. However, the time to stabilization in post-fatigue mode was significantly higher than that before fatigue. Conclusion: According to the findings of this study, it seems that after fatigue healthy young men reach a stable level later compared to the state of pre-fatigue.}, keywords = {Fatigue,Drop-landing,Jump-landing,Ground reaction force,Stability}, title_fa = {تاثیر خستگی بر برخی شاخص ‏های نیروی عکس ‏العمل زمین در مردان جوان سالم فعال حین انجام حرکت فرود}, abstract_fa = {هدف: فرود یکی از تکالیفی است که در بسیاری از مهارت ‏های ورزشی اجرا می‏ شود و بیشترین شیوع آسیب‏ های اندام تحتانی در ورزش ‏هایی است که در آن‏ ها حرکت پرش- فرود به طور مکرر انجام می شود. در این شرایط خستگی یکی از مولفه ‏هایی است که می ‏تواند از دیدگاه بیومکانیکی و پاتومکانیکی بر پارامترهای مختلف حرکت فرود تاثیرگذار باشد. از این رو هدف از مطالعه نیمه تجربی حاضر تاثیر خستگی بر برخی شاخص‏ های نیروی عکس ‏العمل زمین در مردان جوان سالم فعال حین اجرای حرکت فرود از ارتفاع است. روش‏ بررسی: این مطالعه از نوع نیمه تجربی است.در این تحقیق نیمه آزمایشگاهی، 20 آزمودنی مرد جوان سالم فعال به عنوان آزمودنی شرکت کردند. از آزمون دوچرخه ثابت برای پروتکل خستگی استفاده شد. اطلاعات نیروی عکس ‏العمل زمین حین اجرای حرکت فرود از ارتفاع 40 سانتی متر قبل و بعد از خستگی جمع ‏آوری شد. برای جمع ‏آوری اطلاعات از دستگاه صفحه نیرو استفاده شد و پارامترهای نقطه اوج نیرو، زمان رسیدن تا نقطه اوج نیرو، نرخ بارگذاری و زمان رسیدن به پایداری محاسبه شد. داده‌ها با استفاده از آزمون تی زوجی در سطح معنی داری 0/05 تحلیل شدند. یافته ‏ها: بر اساس یافته ‏های مطالعه حاضر، اختلاف معنی داری بین حالت قبل و بعد از خستگی برای پارامترهای اوج نیرو، زمان رسیدن به اوج نیرو و نرخ  بارگذاری در راستای عمودی مشاهده نشد. اما زمان رسیدن به پایداری در حالت بعد از خستگی به طور معنی داری بیشتر از حالت قبل از خستگی بود (0/05 >p). نتیجه ‎گیری:  با توجه به یافته‏ های این تحقیق چنین به نظر می‏ رسد که مردان جوان سالم پس از بروز خستگی در مقایسه با حالت قبل از بروز خستگی دیرتر به پایداری می ‏رسند. }, keywords_fa = {خستگی,فرود,پرش- فرود,نیروی عکس‏العمل زمین,پایداری}, url = {https://jpsr.mums.ac.ir/article_17070.html}, eprint = {https://jpsr.mums.ac.ir/article_17070_024839fc3da88dc6797714f5951dca7a.pdf} } @article { author = {Langarizadeh, M and Hakim Shooshtari, M and Mehraeen, E and Heydari, M}, title = {Data Requirements and Technical Capabilities of Educational Mobile Application for ‎Parents with Autistic Child}, journal = {Journal of Paramedical Sciences & Rehabilitation}, volume = {9}, number = {3}, pages = {71-81}, year = {2020}, publisher = {Mashhad University of Medical Siences}, issn = {2322-5238}, eissn = {2345-2730}, doi = {10.22038/jpsr.2020.47186.2090}, abstract = {Purpose: Parents with autistic children need training in therapeutic interventions and rehabilitation for their children. Mobile applications are one of the new ways to teach parents with an autistic child. The aim of this study was to determine data requirements and technical capabilities of an educational system for parents of children with an autism spectrum disorder. Methods: This research was a descriptive developmental study. The first step was to determine the data elements and technical capabilities of the educational system by search the databases of PubMed, Scopus, Google Scholar, Web of Science and Guidelines about Autism. In the second step, psychiatrists and pediatric neurologists were asked about the requirements and data elements of the educational system with a questionnaire. Results: Three categories of requirements, including demographic, clinical data elements, and technical capabilities for system design, were determined. Data elements included demographic information of the child and parents Includes 7 items (78%), clinical information including autism training, self-care, and anxiety and worry reduction, and rehabilitation strategies, including the presentation of interventional techniques including 10 items (83%). The system's technical capabilities also included presenting reminders for in-person visits, introducing specialists and medical centers, receiving parental problems, and providing motivational messages including items (50%). Conclusion: The requirements and data elements for the design and implementation of an educational mobile system to support parents with an autistic child were obtained. Parents' training rehabilitation and self-care skills are the most important data elements of the educational application. By identifying the technical capabilities and data requirements of an educational application, can help educate and enhance the self-care and rehabilitation skills of parents of autistic children and reduce their parents' problems and concerns.}, keywords = {Autism,Education,Smartphone,Mobile,Data Elements}, title_fa = {الزامات داده ‌ای و قابلیت ‌های فنی نرم ‌افزار آموزشی مبتنی بر تلفن همراه برای والدین دارای کودک مبتلا به اتیسم}, abstract_fa = {هدف: والدین دارای کودک مبتلا به اتیسم نیازمند آموزش ­هایی به منظور مداخلات درمانی و توانبخشی به کودک خود هستند. استفاده از برنامه ­های کاربردی تلفن همراه به منظور آموزش یکی از راهکارهای نوین آموزش در زمینه اتیسم می­ باشد. مطالعه حاضر به تعیین الزامات داده ­ای و قابلیت­ های فنی یک نرم ­افزار آموزشی برای والدین دارای کودک مبتلا به اختلال طیف اتیسم می س­پردازد. روش بررسی: این پژوهش­ از نوع مطالعات توصیفی توسعه ­ای بود. در مرحله اول با جستجو در منابع اطلاعاتی و راهنماهای جهانی در زمینه اتیسم در پایگاه­ های اطلاعاتی PubMed, Scopus, Web of Science, Google Scholar عناصر داده­ای و محورهای اصلی سامانه ­ای آموزشی مبتنی بر تلفن همراه هوشمند برای والدین دارای کودک مبتلا به اتیسم به دست آمد. در مرحله دوم، از متخصصین روانپزشکی و مغز و اعصاب اطفال در مورد الزامات و عناصر داده­ای سامانه آموزشی مورد نظر در قالب پرسشنامه نظر خواهی شد. یافته ­ها: برای ایجاد یک نرم افزار آموزشی سه دسته از الزامات داده­ ای تعیین شد. عناصر داده­ای تایید شده شامل اطلاعات دموگرافیکی کودک و والدین 7 مورد (78 درصد)، اطلاعات بالینی شامل آموزش اتیسم، خودمراقبتی و راهکارهای کاهش اضطراب و نگرانی و توانبخشی شامل ارائه تکنیک های مداخه­ ای10 مورد (83 درصد)، همچنین قابلیت­ های فنی سیستم شامل ارائه یادآور جهت مراجعات حضوری، معرفی متخصصان و مراکز درمانی، دریافت مشکلات والدین و ارائه پیام­های انگیزشی 5 مورد (50 درصد) بود. نتیجه ­گیری: الزامات و عناصر داده ­ای مورد نیاز برای طراحی و ایجاد نرم افزار آموزشی مبتنی بر تلفن همراه هوشمند برای آموزش والدین دارای کودک مبتلا به اتیسم به صورت پایه ­ای بدست آمد. آموزش مهارت ­های توانبخشی و خودمراقبتی به والدین مهمترین عناصر داده­ای یک نرم ­افزار آموزشی می ­باشند. با تعیین قابلیت­ های فنی و الزامان داده ای نرم افزار­ آموزشی می توان به آموزش و ارتقا مهارت ­های خودمراقبتی و توانبخشی والدین کودک اتیستیک کمک کرد و از مشکلات و نگرانی­ های این والدین کاست.}, keywords_fa = {اتیسم,آموزش,عناصر داده ‌ای,تلفن همراه هوشمند,موبایل}, url = {https://jpsr.mums.ac.ir/article_16814.html}, eprint = {https://jpsr.mums.ac.ir/article_16814_ef84d236406851d969358edc02d0423e.pdf} } @article { author = {Sadeghzadeh, N and Moflehi, D and Ebrahimi-meimand, H.A}, title = {The Effect of Six Weeks of Walking Exercise in Different Environments of Water and ‎Water-land on the Improvement of Fatigue, Balance and Walking Speed in Multiple ‎Sclerosis Patients in Kerman}, journal = {Journal of Paramedical Sciences & Rehabilitation}, volume = {9}, number = {3}, pages = {82-95}, year = {2020}, publisher = {Mashhad University of Medical Siences}, issn = {2322-5238}, eissn = {2345-2730}, doi = {10.22038/jpsr.2020.39435.1934}, abstract = {Purpose: Multiple sclerosis (MS) is the most prevalent disorder debilitating central nervous system disorder in young people. The present study aims to investigate the effect of six weeks walking exercise in two water and water-land environments on balance, walking speed, and fatigue in the patients with this disease in Kerman. Methods: forty female patients with MS were randomly assigned into two groups of water (n=20) and water-land exercise group (n=20). The exercises were performed for three sessions a week, each session for 70 minutes. In the pre-test and post-test, the Berg balance test (Berg) was used for balance assessment, the fatigue severity scale (FSS) was used for assessing fatigue and the 25-foot walk test for speed assessment. Data analysis was performed using the variance analysis method with reiterative sizes and generalized estimating equations in error level of %5 and using SPSS software version 22. Results: walking exercises have caused significant changes in the improvement of the fatigue and balance of the patients in both groups of exercise in the water and water-land (p < 0.05), but there were no significant changes in the walking speed of the patients (p>0.05). Also, no significant difference was observed in thefatigue, balance, and walking speed between the two water and water-land environments. Conclusion: Six weeks of walking exercises in the water and water-land environments improves balance and fatigue. But it doesn’t impact the patients' walking speed. Also, there is no difference in the extent of the impact of these exercises in two environments.}, keywords = {Multiple Sclerosis,Balance,Fatigue,Walking speed}, title_fa = {مقایسه شش هفته تمرین راه رفتن در محیط های مختلف آب وآب- خشکی بر بهبود خستگی، تعادل و سرعت راه ‏رفتن در زنان مبتلا به ام اس شهر کرمان}, abstract_fa = {هدف: مولتیپل اسکلروزیس، شایع ترین بیماری ناتوان کننده سیستم عصبی مرکزی در افراد جوان است. هدف از تحقیق حاضر بررسی تاثیر 6 هفته تمرین راه رفتن در دو محیط آب و آب – خشکی بر تعادل، سرعت راه رفتن و خستگی در بیماران مبتلا به این بیماری در شهر کرمان می باشد. روش بررسی: 40 نفر بیمار زن مبتلا به ام اس را به عنوان نمونه به صورت تصادفی در دو گروه تمرین در آب (20 نفر) و گروه تمرین در آب – خشکی (20 نفر) در نظر گرفته شد. تمرینات در 3 جلسه در هفته و هر جلسه به مدت 70 دقیقه انجام شد. در پیش آزمون و پس آزمون برای سنجش تعادل از آزمون برگ (Berg Balance Scale)، خستگی از پرسشنامه (Fatigue Severity Scale; FSS) و سرعت از آزمون 25 فوت راه رفتن استفاده گردید. تجزیه و تحلیل داده­ ها با استفاده از روش آنالیز واریانس با اندازه­ های تکراری و روش معادلات برآوردی تعمیم یافته در سطح خطای پنج درصد و با استفاده از نسخه ­ی 22 نرم­افزار SPSS انجام شد. یافته ها: تمرینات راه رفتن موجب تغییرات معنی داری در بهبود خستگی و تعادل بیماران در گروه ­های تمرین در آب و تمرین در آب-خشکی شده است (0/05>p) اما در سرعت راه رفتن تغییرات معنی­داری مشاهده نشد (05/0