@article { author = {Haghighi, A.H and Ghabdian, T and Damavandi, M and Hosseini Kakhk, A and Yousefnia Darzi, F}, title = {Effect of selected trainings on muscle function and body composition in girls with mental retardation}, journal = {Journal of Paramedical Sciences & Rehabilitation}, volume = {4}, number = {1}, pages = {83-91}, year = {2015}, publisher = {Mashhad University of Medical Siences}, issn = {2322-5238}, eissn = {2345-2730}, doi = {10.22038/jpsr.2015.4084}, abstract = {Purpose: The purpose of this study was to evaluate the effect of selected trainings on muscle functionin girls with mental retardation. Methods: Twenty-three girls with mental retardation (IQ 50-70) were selected and randomly divided into the control (n=10) and experimental (n=13) groups. The experimental group participated in selected trainings for 1 month, 4 sessions a week, with an intensity of 60-80% of maximum heart rate. Before and after the training program, muscle function including static balance, dynamic balance, muscle force and fatigue index, along with the body composition parameters of the participants were recorded. Data were analyzed using independent t and ANCOVA tests (α<0.05). Results: Results showed that selected trainings significantly increased static balance during open and closed eyes; however, it did not have a significant effect on dynamic balance, muscle force, muscle fatigue index, and body composition. Conclusion: Girls with mental retardation may apply the selected training to improve their static balance and delay fatigue; however, more studies are required to assess the effect of these kind of trainings on the other muscle function indices and body composition.}, keywords = {Mental Retardation,Selected training,Balance,Body composition,Muscle force}, title_fa = {اثر تمرینات منتخب بر کارکرد عضلانی و ترکیب بدن در دختران کم توان ذهنی}, abstract_fa = {هدف: پژوهش حاضر بررسی اثر یک دوره تمرینات منتخب بر کارکرد عضلانی و ترکیب بدن در دختران کم توان ذهنی بود. روش بررسی: 23 دختر کم‌توان ذهنی (ضریب هوشی70-50) انتخاب شدند و به‌ صورت تصادفی در دو گروه کنترل (10 نفر) و تجربی (13 نفر) قرار گرفتند. آزمودنی‌های گروه تجربی به مدت 4 هفته (4 جلسه در هفته) به اجرای تمرینات منتخب با شدت 80-60 درصد حداکثر ضربان قلب پرداختند. قبل و بعد از دوره تمرینی، آزمون‌های عملکرد عضلانی شامل تعادل ایستا، تعادل پویا، نیروی عضلانی و شاخص خستگی و همچنین شاخص‌های ترکیب بدنی از همه آزمودنی‌ها گرفته شد. داده‌ها با استفاده از روش‌های آماری t مستقل و  آنالیز کوواریانس در سطح 0/05 p≤ تحلیل شدند. یافته‌ها: نتایج نشان داد انجام تمرینات منتخب باعث افزایش معنادار تعادل ایستا با چشمان باز و بسته می شود اما بر شاخص‌های تعادل پویا، نیروی عضلانی، شاخص خستگی عضلانی و ترکیب بدنی، تاثیر معناداری ندارد. نتیجه‌گیری: می‌توان گفت دختران کم‌توان ذهنی می‌توانند برای بهبود تعادل ایستا و مقاومت به خستگی از این تمرینات منتخب استفاده کنند اما برای تعیین تاثیر این نوع تمرینات بر دیگر شاخص‌های عملکرد عضلانی و ترکیب بدن به تحقیقات دیگری نیاز است.}, keywords_fa = {کم‌توان ذهنی,تمرینات منتخب,تعادل,ترکیب بدن,نیروی عضلانی}, url = {https://jpsr.mums.ac.ir/article_4084.html}, eprint = {https://jpsr.mums.ac.ir/article_4084_ea9d9b136829f62460524d66bdde956a.pdf} }