%0 Journal Article %T بررسی ویژگی های روان سنجی آزمایه تصویری بیان افعال در کودکان کم شنوای شدید فارسی زبان %J فصلنامه علمی- پژوهشی علوم پیراپزشکی وتوانبخشی %I دانشگاه علوم پزشکی مشهد %Z 2322-5238 %A زارعی محمودآبادی, منیژه %A دارویی, اکبر %A مهری, آذر %D 2018 %\ 09/23/2018 %V 7 %N 3 %P 37-45 %! بررسی ویژگی های روان سنجی آزمایه تصویری بیان افعال در کودکان کم شنوای شدید فارسی زبان %K کم شنوا %K آزمون زبان %K اعتباریابی %K ارزیابی %R 10.22038/jpsr.2018.28428.1735 %X هدف: مقوله فعل از دیرباز یکی از پیچیده ­ترین بخش پژوهش ­های مربوط به دستور زبان در زبان فارسی به شمار  می رود از طرفی کاهش شنوایی اثرات متفاوتی برمیزان گفتار افراد و عملکردهای آنان دارد. بررسی روایی محتوایی و ثبات درونی آزمایه تصویری بیان افعال فارسی در کودکان 4 الی 5 ساله کم شنوای شدید هدف پژوهش حاضر  می ­باشد. روش بررسی: در این مطالعه مقطعی، ابتدا فهرستی از افعال روزمره و پر بسامد زبان فارسی انتخاب شد و فهرست انتخابی به همراه تصاویر آن در پانل کارشناسی متشکل از اساتید گفتاردرمانی دانشگاه از نظر مناسب بودن تصاویر و افعال انتخابی از نظر پر بسامد بودن مورد بررسی قرار گرفت. به منظور روایی محتوایی آزمایه، مورد قضاوت 14 نفر از آسیب ­شناسان ­گفتار و زبان قرارگرفت و روایی با استفاده از روش  Lawshe مورد سنجش قرار گرفت. سپس 17 کودک پنج و شش ساله کم شنوای شدید (9 دختر و 8 پسر)  که با معیارهای ورود و خروج پژوهش مطابقت داشتند، شناسایی شدند. پس از انتخاب نمونه­ ها و اجرای آزمون، ثبات درونی آزمایه تصویری بیان افعال کودکان کم­ شنوا 5 الی 6 ساله با استفاده از روش آلفای کرونباخ محاسبه شد. یافته­ ها: با بررسی پاسخ­ های 14 نفر از گفتاردرمانگرها مشخص شد که  در کل 86/8% از افعال آزمایه از روایی محتوایی بالاتر از 51%  برخوردار هستند به همین منظور 5 فعل از 38 فعل آزمایه حذف گردید و ارزش ثبات درونی 69/69% از گویه ­های آزمایه در بازه ارزشی 0/3 تا 0/7 قرار می­ گیرند. نتیجه­ گیری: آزمایه بیان افعال تصویری در کودکان کم شنوای فارسی زبان از روایی محتوایی و ثبات درونی نسبتاً مناسبی برای ارزیابی بیان افعال کودکان کم شنوا برخوردار است. %U https://jpsr.mums.ac.ir/article_11395_d341b0e7fd80e013bccc68336e7312fe.pdf