%0 Journal Article %T اثربخشی استفاده از "سامانه هوشمند تعلیق وزن دینامیک" بر توانایی عملکردی کودکان مبتلا به فلج‎‌‎‏ مغزی و ‏دیگر بیماری ‌های دستگاه عصبی %J فصلنامه علمی- پژوهشی علوم پیراپزشکی وتوانبخشی %I دانشگاه علوم پزشکی مشهد %Z 2322-5238 %A لطفی, رضا %A برمکی, حسن %A لطفی, محمد %A کبروی, حمید رضا %A شادمان, علیرضا %A زینل زاده, افسانه %D 2022 %\ 02/20/2022 %V 10 %N 4 %P 7-19 %! اثربخشی استفاده از "سامانه هوشمند تعلیق وزن دینامیک" بر توانایی عملکردی کودکان مبتلا به فلج‎‌‎‏ مغزی و ‏دیگر بیماری ‌های دستگاه عصبی %K سامانه هوشمند تعلیق وزن دینامیک %K تعادل %K راه رفتن %K توانایی عملکردی %K فلج مغزی %K بیماری های نورولوژی %R 10.22038/jpsr.2022.60438.2312 %X هدف:راه­ رفتن یکی از پایه ­ای­ ترین نیاز­های زندگی روزمره ­ی کودک است. حذف راه­ رفتن از زندگی کودک منجر به بروز عوارض مختلفی می شود. بنابراین، همواره در فرآیند توانبخشی کودکان مبتلا به فلج ­مغزی، فاز راه ­اندازی و راه­ رفتن از اهمیت ویژه ­ای برخوردار است. امروزه با پیشرفت فناوری ­های موجود در زمینه ­ی توانبخشی، استفاده از تجهیزات جدید با تکیه بر علم روز دنیا جهت تسریع فرآیند راه­ رفتن، بسیار ضروری خواهد بود. هدف از انجام مطالعه ­ی حاضر، بررسی اثربخشی سامانه هوشمند تعلیق وزن دینامیک بر بهبود توانایی عملکردی و راه­رفتن در کودکان مبتلا به فلج ­مغزی و سایر بیماری­ های دستگاه عصبی است.روش بررسی:یازده کودکان مبتلا به فلج ­مغزی، تأخیر رشد حرکتی و سایر بیماری ­های اکتسابی یا ژنتیکی دستگاه عصبی در مطالعه شرکت کردند. پیش از شروع مداخله، تست ­های عملکردی شامل پنج بار نشستن و بلندشدن بر روی صندلی،  بلندشدن از حالت نشسته راه­ رفتن و برگشتن، تست بالا و پایین ­رفتن از پله­ها و مقیاس تعادلی برگ از شرکت­ کنندگان گرفته ­شد. این تست­ ها همچنین پس از پایان جلسات دهم و بیستم نیز از شرکت­کنندگان اخذ شد. دوره ­ی تمرینات، شامل 20 جلسه بود که در 10 جلسه­ ی ابتدایی، تمرین ­های عمومی و در 10 جلسه ­ی پایانی، تمرین ­های پیشرفته انجام می­گرفت. مدت زمان هر جلسه تمرین 20 دقیقه در نظر گرفته شد. تمرین­ ها به وسیله­ی سامانه هوشمند تعلیق وزن دینامیک انجام می­گرفت. داده­ ها با استفاده از آزمون ­های رتبه علامت­دار ویلکاکسون و آزمون Marginal Homogeneity و با نرم ­افزار SPSS در سطح معناداری 0/1 تحلیل شد.یافته ­ها:نتایج نشان داد که اختلاف معنادار در مقیاس تعادلی برگ میان ارزیابی در نوبت اول و سوم  (P=0/003, m=12/364)، اول و دوم (P=0/003, m=8/636) و دوم و سوم (P=0/028, m=3/727) وجود دارد. در مورد تست­ های پنج بار نشستن و بلندشدن بر روی صندلی و بالا و پایین ­رفتن از پله­ ها اختلاف معنادار میان ارزیابی ها در نوبت اول و سوم و  اول و دوم وجود دارد اما برای تست بلندشدن از حالت نشسته راه ­رفتن و برگشتن، اختلاف معنادار تنها میان ارزیابی های نوبت اول و سوم وجود داشت.نتیجه گیری:نتایج این مطالعه نشان داد که تمرین ­های انجام ­گرفته با سامانه هوشمند تعلیق وزن دینامیک، موجب بهبود توانایی های عملکردی و راه رفتن در کودکان شده است. %U https://jpsr.mums.ac.ir/article_19757_615c44a2612ef4e9c0626f9445833b5a.pdf