مداخله به هنگام در حوزه شنوایی، زبان و دلبستگی کودکان ناشنوای زیر دو سال

نوع مقاله: مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دکتری روانشناسی و آموزش کودکان استثنایی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه تهران، تهران، ایران

2 دانشیار گروه روانشناسی و آموزش کودکان استثنایی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه تهران، عضو تیم کاشت حلزون شنوایی ایران، تهران، ایران

3 استاد تمام گروه روانشناسی و آموزش کودکان استثنایی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه تهران، تهران، ایران

4 دانشیار گروه روانشناسی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران

چکیده

هدف:
با توجه به اهمیت مداخله به هنگام و نقش تعاملات اولیه والد کودک در رشد زبان، مهارتهای ارتباطی و قابلیتهای اجتماعی هیجانی کودکان ناشنوا تدوین برنامه توانبخشی خانواده محور با هدف توانمندسازی والدین به عنوان درمانگر اصلی ضروری است.
روش بررسی:
با استفاده از نمونه ­گیری هدفمند 62 نفر از کودکان ناشنوای شدید به بالای زیر 2 سال که یا تحت عمل کاشت حلزون شنوایی قرار گرفته بودند و یا کاندید دریافت کاشت حلزون شنوایی بودند انتخاب و به صورت تصادفی در دو گروه آزمایش و شاهد قرار گرفتند. آزمودنی­ های گروه آزمایش از برنامه جامع توانبخشی خانواده محور بهره بردند. برای بررسی مهارت های ارتباطی و اجتماعی هیجانی از ابزارهای آزمون طبقه­ بندی عملکرد شنیداری (Categories of Auditory Performance; CAP)، نیمرخ مقیاس رشدی رفتار نمادین و ارتباط/ سیاهه کودک نوزاد (Communication and Symbolic Behavior Scale Developmental Profile/infant toddler checklist; CSBSDP) و پرسشنامه سنین و مراحل اجتماعی – هیجانی  (Ages and Stages Questionnaire- Social Emotional; ASQ SE) استفاده شد.
یافته ­ها:
تحلیل داده‌ها‌ به روش تحلیل واریانس دو عاملی با اندازه­ گیری مکرر حاکی از آنست که برنامه جامع توانبخشی خانواده محور در افزایش نمرات مهارت های ارتباطی و اجتماعی هیجانی کودکان ناشنوای شرکت کننده در پژوهش موثر بوده است. همچنین در مرحله پیگیری نیز اثربخشی این برنامه بر متغیرهای وابسته پژوهش پایدار است.
نتیجه­ گیری:
نتیجه پژوهش حاضر حاکی از تاثیر برنامه جامع توانبخشی خانواده محور بر رشد مهارت های ارتباطی و اجتماعی هیجانی درکودکان ناشنوا می ­باشد. لذا کاربرد این برنامه در مراکز توانبخشی کودکان ناشنوا توصیه می شود. 
 

کلیدواژه‌ها

موضوعات


  1. Nikolopoulos T, Vlastarakos P. Treating options for deaf children. Early Hum Dev 2010; 86(11): 669-74.
  2. Netten A, Rieffe C, Theunissen S, Soede w, et al. Early identification: Language skills and social functioning in deaf and hard of hearing preschool children. Int J Pediatr Otorhinolaryngol 2015; 10(4): 2221-26.
  3. Meltzoff A, Kuhl P, Movellan J. Foundations for a new science of learning. Science 2009; 325(5938): 284-88.
  4. Kuhl P. Is speech learning gated by the social brain? Dev Sci 2007; 10(1): 110-20.
  5. Barker D, Quittner A, Fink N, Eisenberg S, Tobey E, Niparko J. Predicting behavior problems in deaf and hearing children: The influences of  language, attention, and parent-child communication. Dev Psychopathol 2009; 21(2): 373-92.
  6. Van IJzendoorn M, Dijkstra J, Bus A. Attachment, intelligence, and language: A meta-analysis. Soc Dev 1995; 4(2): 115-28.
  7. Nicholas, J, Geers A. Will they catch up? The role of age at cochlear implantation in the spoken language development of children with severe to profound hearing loss. J Speech, Lang, Hear Res 2007; 50(4): 1048-62.
  8. Calderon R, Greenberg M. Social and emotional development of deaf children: Family, school, and program effects New York: Oxford University Press; 2003:177-189.
  9. Martineau G, Lamarche P, Marcoux S, Bernard P. The effect of early intervention on academic achievement of hearing-impaired children. Early Education Development 2001; 12(2): 275-89.
  10. Reichmuth K, Andrea J, Embacher A, Matulat P, et al. Responsive parenting intervention after identification of hearing loss by Universal Newborn Hearing Screening: The concept of the Muenster Parental Programme. Int J Pediatr Otorhinolaryngol 2013; 77(12): 2030-39.
  11. Spencer P. Individual differences in language performance after cochlear implantation at one to three years of age: Child, Family, and Linguistic Factors. J Deaf Stud Deaf Educ 2004; 9(4): 395-412.
  12. Lenneberg E. Biological foundations of language New York: Wiley; 1967: 379-96.
  13. Hull H. Introduction to aural rehabilitation Abingdon: Plural Publishing; 2010: 138-171.
  14. Baudonck N, Dhooge I, Haeseleer E, Van L. A comparison of the consonant production between Dutch children using cochlear implants and children using hearing aids. Int J Pediatr Otorhinolaryngol 2010; 74(4): 416-21.
  15. Strong C, Clark T, Johnson D, Watkins S, et al. SKI HI home-based programming for children who are deaf or hard of hearing: Recent research findings. The Transdisciplinary Journal 1994; 4(4): 319-32.
  16. Shanahan L. the John Tracy clinic: Opportunities for deaf children. J Todays Speech 1965; 13(3): 17-21.
  17. Med El. 2014. Retrieved from http:// www. medel. com/us/bridge-downloads
  18. Cochlear. 2014. Retrieved from http://www. cochlear.com/wps/wm/connect/uk/home/support/rehabilitation.
  19. Sarmad Zohre, Bazargan Abbas, Hejazi Elahe. Reaserch methods in behavioral science Tehran: Agah; 1997: 374-81.
  20. Archbold S, Lutman M, Marshalll D. Categories of auditory performance. Rhinology and Laryngology 1995; 166: 312-14.
  21. Archbold S, Lutman M, Nikolopolous T. Categories of auditory performance: inter user reliability. Brit J Audiol. 1998: 32(1): 7-12.
  22. Hassanzadeh S. The psychometric properties of the Persian version of categorization of auditory performance II and speech intelligibility rating scales in cochlear-implanted deaf children 2015; 23(6): 76-84. [Persian]
  23. Wetherby A, Goldstein H, Cleary J, Allen L, Kublin K. Early identification of children with communication disorders: Concurrent and predictive validity of the CSBS Developmental Profile. Infants and Young Children. 2003; 16(2):161– 174.
  24. Ages and Stages Questionnaires. 2014. Retrieved from http://agesandstages.com/what-is asq/why-screen/.
  25. Hintermair M. Parental resources, parental stress, and socio emotional development of deaf and hard of hearing children.  J Deaf Stud Deaf Educ 2006; 11(4): 493-513.
  26. Pressman L, Pipp-Siegel S, Yoshinaga-Itano C, Deas A. Maternal sensitivity predicts language gain in preschool children who are deaf and hard of hearing. J Deaf Stud Deaf Educ 1999; 4(4): 294-304.
  27. Jackson C. Family supports and resources for parents of children who are deaf or hard of hearing. Am Ann Deaf 2011; 156(4): 343-62.
  28. DesGeorges J. Family perceptions of early hearing, detection and intervention systems: Listening to and learning form families. Ment Retard Dev Disabil Res Rev 2003; 9(2): 89-93.
  29. Loots G, Devise I.  The use of visual tactile communication strategies by deaf and hearing fathers and mothers of deaf infants. J Deaf Stud Deaf Educ 2003; 8(1): 31-42.
  30. Masataka N. Development of communicative behavior as a precursor of spoken language in hearing infants, with implications for deaf and hard-of-hearing infants. In Advances in the spoken language development of deaf and hard-of hearing children, edited by Spencer P, Marschark M. Oxford: Oxford University Press; 2006: 42-63.
  31. Thompson R. Early attachment and later development: Familiar questions, new answers. In Handbook of attachment: Theory, research, and clinical applications (2nd ed), edited by Cassidy J, Shaver P. New York: Guilford Press; 2008: 348-65.
  32. Lederberg A, Mobley C. The effect of hearing impairment on the quality of attachment and mother–toddler interaction. Child Dev 1990; 61: 1596-1604.
  33. Uziel A, Sillon M, Vieu A, Artieres F, et al. Ten-year follow-up of a consecutive series of children with multichannel cochlear implants. Otol Neurotol 2007; 28(5): 615–28.
  34. Horwitz S, Irwin M, Briggs G, Heenan J, et al. Language delay in a community cohort of young children. J Am Acad Child Adolesc. 2003; 42: 932-40.
  35. Kennedy C, McCann D, Campbell M, Law C, Mullee M, Petrou S. Language ability after early detection of permanent childhood hearing impairment. N Engl J Med 2006; 18(35): 2131-41.
  36. Feldman R. Parent-infant synchrony: A bio-behavioral model of mutual influences in the formation of affiliative bonds. Monogr Soc Res Child Dev 2012; 77(2): 42-51.
  37. Bornstein M. Parenting infants. In Handbook of parenting, children and parenting. Mahwah: Lawrence Erlbaum Associates; 2002: 3-43.
  38. Kushalnagar P, Krull K, Hannay J, Mehta P, et al. Intelligence, parental depression, and behavior adaptability in deaf children being considered for cochlear implantation. J Deaf Stu Deaf Educ 2007; 12(3): 335-49.
  39. Yoshinaga-Itano C, Baca R, Sedey, A. Describing the trajectory of language development in the presence of severe-to-profound hearing loss: a closer look at children with cochlear implants versus hearing aids. Otol Neurotol 2010; 31(8), 1268-74.
  40. Daneshi A, Hassanzadeh S, Farhadi M. Cochlear implantation in children with Waardenburg syndrome. J Laryngol Otol 2005; 119(9): 719-23.
  41. Martines F, Martines E, Ballacchino A, Salvago P. Speech perception outcomes after cochlear implantation in prelingually deaf infants: The Western Sicily experience. Int J Pediatr Otorhinolaryngol 2013; 77(5): 707-713.
  42. Phillips L, Hassanzadeh  S, Kosaner  J, Martin J. Comparing auditory perception and speech production outcomes: non-language specific assessment of auditory perception and speech production in children with cochlear implants. Cochlear Implants Int 2009; 10(2): 92-102.
  43. Tait L, De Raeve L, Nikolopoulos T. Deaf children with cochlear implants before the age of 1 year: comparison of preverbal Communication with normally hearing children. Int J Pediatr Otorhinolaryngol 2007; 71(10): 1605-611.