بررسی ساختار سازه ای واکه های زبان آذری در بزرگسالان آذری زبان 18 تا 24 ساله

نوع مقاله: مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی کارشناسی ارشد، گروه گفتاردرمانی، دانشکده‌ی توانبخشی، دانشگاه علوم پزشکی تهران، تهران، ایران

2 دانشجوی دکتری، گروه گفتاردرمانی، دانشکده توانبخشی، دانشگاه علوم پزشکی ایران، تهران، ایران

3 مرکز تحقیقات توانبخشی عصبی عضلانی، دانشکده توانبخشی، دانشگاه علوم پزشکی سمنان، سمنان، ایران

4 کارشناس گروه گفتاردرمانی، دانشکده‌ توانبخشی، دانشگاه علوم پزشکی تبریز، تبریز، ایران

چکیده

هدف:
ساختار سازه­ای مهمترین ویژگی­ آکوستیکی واکه­ها است وچون واکه­ مرکز اصلی هجاست، بنابراین بررسی سازه­ها در واکه­ ها دارای اهمیت زیادی می­باشد. بنابراین، هدف از این پژوهش بررسی ساختار سازه­ای (3 سازه­ی اول) در 9 واکه­ی آذری در بزرگسالان آذری زبان می­باشد.
روش بررسی:
مطالعه حاضر یک مطالعه مقطعی و توصیفی-تحلیلی بود. شرکت کنندگان در این مطالعه50 نفر (25مرد-25زن) از دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی تبریز در فاصله­ی سنی 24-18 سال بودند. فرکانس پایه­ ی واکه ­های /i/ و /a/ و فرمنت اول، دوم و سوم 9 واکه­ ی آذری توسط نرم افزار پرت (Praat)، ضبط و تحلیل شد. تجزیه و تحلیل های آماری با استفاده از نرم افزار SPSS انجام پذیرفت. در صورت برخوردار بودن داده ­ها از توزیع طبیعی از آزمون tمستقل و در صورت برخوردار نبودن داده­ ها از توزیع طبیعی از آزمون من ویتنی (Mann-Whitney) استفاده شد.
یافته­ ها:
فرکانس پایه­ی واکه­ی /a/و /i/ در زنان، به طور معناداری بالاتر از مردان است. واکه­ی /æ/ و   /i/در در هر دو جنس،  به ترتیب، دارای بیشترین و کمترین(F1) First Formant Frequency هستند. بیشترین Second Formant Frequency (F2) در هر دو جنس /i/ و کمترین F2 در مردان /æ/ و در زنان /o/می­ باشد. همچنین، در هر دو جنس بیشترین (F3) third Formant Frequency واکه­ی /i/ و کمترین، واکه­ی/Ø/ می­ باشد.
نتیجه ­گیری:
واکه­ ی /æ/ و /i/ در هر دو جنس به ترتیب، بازترین و بسته­ترین واکه ­ها هستند. واکه­/i/ در هر دو جنس و واکه ­ی /æ/ در مردان و /o/ در زنان به ترتیب پیشین­ترین و پسین­ترین واکه­ ها هستند. گردترین واکه­ ی آذری /Ø/  و گسترده ­ترین آن­ها واکه­ی /i/ می ­باشد.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


  1. Samareh y. persian phonetics, phones and syllable structure. university publication center 1999; 2 : 8-9.
  2. Johnson K. Acoustic and auditory phonetics. Phonetica 2004; 61(1): 56-8.
  3. Peña-Brooks A, Hegde MN. Assessment and treatment of articulation and phonological disorders in children: a dual-level text: Pro-ed; 2007.
  4. Ball MJ, Gröne B, Ball M, Code C. Imaging techniques. Instrumental clinical phonetics 1997: 194-227
  5. Boone dr, Mcfarlane sc, Von berg sl, Zraick ri. The voice and voice therapy 2005; 23.
  6. Yunusova y, Weismer g, Westbury jr, Lindstrom mj. Articulatory movements during vowels in speakers with dysarthria and healthy controls. Journal of Speech, Language, and Hearing Research. 2008; 51(3): 596-611.
  7. Ladefoged p, Johnson k. A Course in Phonetics (5th). Thomson Wadsworth  2006: 123.
  8. Tatham M, Ladfoged P. Vowels and consonants: An introduction to the sounds of languages. International Phonetic Association Journal of the International Phonetic Association 2009; 39(2): 235.
  9. Caruso AJ, Strand EA. Clinical management of motor speech disorders in children: Thieme New York; 1999: 45.
  10. Hillenbrand J, Getty LA, Clark MJ, Wheeler K. Acoustic characteristics of American English vowels. The Journal of the Acoustical society of America 1995; 97(5): 309.
  11. Lee S, Potamianos A, Narayanan S. Acoustics of children’s speech: Developmental changes of temporal and spectral parameters. The Journal of the Acoustical Society of America 1999; 105(3): 1455-68.
  12. Baken RJ, Orlikoff RF. Clinical measurement of speech and voice: Cengage Learning; 2000: 43.
  13. Singh R, Gencaga D, Raj B, editors. Formant manipulations in voice disguise by mimicry. Biometrics and Forensics (IWBF), 2016 4th International Workshop on; 2016: IEEE.
  14. Hagino A, Inohara K, Sumita YI, Taniguchi H. Investigation of the factors influencing the outcome of prostheses on speech rehabilitation of mandibulectomy patients. Nihon Hotetsu Shika Gakkai Zasshi 2008; 52(4): 543-9.
  15. Mohammadi O. Determining and comparison of the Persian vowel formants in 18-22 years adults and 7-9 years children: Dissertation]. Tehran (Iran): Iran University of Medical Sciences; 2005.
  16. Peterson GE, Barney HL. Control methods used in a study of the vowels. The Journal of the acoustical society of America 1952; 24(2):175-84.
  17. Kent R, Forner L. Developmental study of vowel formant frequencies in an imitation task. The Journal of the Acoustical Society of America 1979; 65(1): 208-17.
  18. Dehqan A, Ansari H, Bakhtiar M. Objective voice analysis of Iranian speakers with normal voices. Journal of Voice 2010; 24(2): 161-7.
  19. Izadi F, Mohseni R, Daneshi A, Sandughdar N. Determination of fundamental frequency and voice intensity in Iranian men and women aged between 18 and 45 years. Journal of Voice. 2012;26(3):336-40.
  20. Mohammadi H, Mohammadi R, Torabinezhad F, Rezaei M. Formant structure and vowel space in Persian vowels. Bimonthly Audiology-Tehran University of Medical Sciences 2011; 20(2): 79-85.
  21. Mozaffarzadeh Peivasti. An acoustic analysis of Azerbaijani vowels in Tabrizi dialect. Journal of Basic and AppliedScientific Research 2012; 2(7): 7181-4.
  22. Torabi MA. Azarbaijani and TEFL (A Contrastive Linguistic Approach To TEFL To Azarbaijani Bilinguals). Tabriz University Press; 2002: 23.
  23. Salehi F, Bahrami A, Torabinezhad F, Kamali M. The Persian vowel formants in normal, moderate and severe hearing impaired students age 7-9 years in Isfahan. Bimonthly Audiology-Tehran University of Medical Sciences 2009; 17(2): 42-52.
  24. Mokari PG, Werner S. An acoustic description of spectral and temporal characteristics of Azerbaijani vowels. Poznan Studies in Contemporary Linguistics 2016; 52(3): 503-18.
  25. Farzane M. Azerbaijan basics of grammar: sounds and words. shams publication 1964: 65.
  26. Dehgan A, Gilani A, Ansari mogadam A, Abdekhoda K, jalilian Y. objective voice analysis of young iranian girls and boys 2013; 1(1): 52-60.
  27. Casper JK, Leonard R. Understanding voice problems: A physiological perspective for diagnosis and treatment: Lippincott Williams & Wilkins; 2006: 54.
  28. Boersma P, Weenink D. Praat: doing phonetics by computer (Version 5.1. 03)[Computer program]. Retrieved March 21, 2009. 2009.
  29. Toran K, Lal B. Objective analysis of voice in normal young adults. Kathmandu University Medical Journal 2009; 7(4): 374-7.