• صفحه اصلی
  • مرور
    • شماره جاری
    • بر اساس شماره‌های نشریه
    • بر اساس نویسندگان
    • بر اساس موضوعات
    • نمایه نویسندگان
    • نمایه کلیدواژه ها
  • اطلاعات نشریه
    • درباره نشریه
    • اهداف و چشم انداز
    • اعضای هیات تحریریه
    • همکاران دفتر نشریه
    • اصول اخلاقی انتشار مقاله
    • بانک ها و نمایه نامه ها
    • پیوندهای مفید
    • پرسش‌های متداول
    • فرایند پذیرش مقالات
    • اخبار و اعلانات
  • راهنمای نویسندگان
  • ارسال مقاله
  • داوران
  • تماس با ما
 
  • ورود به سامانه ▼
    • ورود به سامانه
    • ثبت نام در سامانه
  • English
صفحه اصلی فهرست مقالات مشخصات مقاله
  • ذخیره رکوردها
  • |
  • نسخه قابل چاپ
  • |
  • توصیه به دوستان
  • |
  • ارجاع به این مقاله ارجاع به مقاله
    RIS EndNote BibTeX APA MLA Harvard Vancouver
  • |
  • اشتراک گذاری اشتراک گذاری
    CiteULike Mendeley Facebook Google LinkedIn Twitter Telegram
فصلنامه علمی- پژوهشی علوم پیراپزشکی وتوانبخشی
مقالات آماده انتشار
شماره جاری
شماره‌های پیشین نشریه
دوره دوره 7 (1397)
دوره دوره 6 (1396)
دوره دوره 5 (1395)
دوره دوره 4 (1394)
دوره دوره 3 (1393)
دوره دوره 2 (1392)
شماره شماره 2
شماره شماره 1
دوره دوره 1 (1391)
قائمی, حمیده, وفائیان, اسماء, چهکندی, اطهره, سبحانی راد, داوود, ریاسی, مینا, طیرانی, حمید. (1392). بررسی مقایسه ا ی مهارت های درک و کاربرد فعل مجهول در کودکان کم شنوای کاشت حلزون با کودکان طبیعی. فصلنامه علمی- پژوهشی علوم پیراپزشکی وتوانبخشی, 2(2), 13-19. doi: 10.22038/jpsr.2014.1706
حمیده قائمی; اسماء وفائیان; اطهره چهکندی; داوود سبحانی راد; مینا ریاسی; حمید طیرانی. "بررسی مقایسه ا ی مهارت های درک و کاربرد فعل مجهول در کودکان کم شنوای کاشت حلزون با کودکان طبیعی". فصلنامه علمی- پژوهشی علوم پیراپزشکی وتوانبخشی, 2, 2, 1392, 13-19. doi: 10.22038/jpsr.2014.1706
قائمی, حمیده, وفائیان, اسماء, چهکندی, اطهره, سبحانی راد, داوود, ریاسی, مینا, طیرانی, حمید. (1392). 'بررسی مقایسه ا ی مهارت های درک و کاربرد فعل مجهول در کودکان کم شنوای کاشت حلزون با کودکان طبیعی', فصلنامه علمی- پژوهشی علوم پیراپزشکی وتوانبخشی, 2(2), pp. 13-19. doi: 10.22038/jpsr.2014.1706
قائمی, حمیده, وفائیان, اسماء, چهکندی, اطهره, سبحانی راد, داوود, ریاسی, مینا, طیرانی, حمید. بررسی مقایسه ا ی مهارت های درک و کاربرد فعل مجهول در کودکان کم شنوای کاشت حلزون با کودکان طبیعی. فصلنامه علمی- پژوهشی علوم پیراپزشکی وتوانبخشی, 1392; 2(2): 13-19. doi: 10.22038/jpsr.2014.1706

بررسی مقایسه ا ی مهارت های درک و کاربرد فعل مجهول در کودکان کم شنوای کاشت حلزون با کودکان طبیعی

مقاله 2، دوره 2، شماره 2، پاییز 1392، صفحه 13-19  XML اصل مقاله (433 K)
نوع مقاله: مقاله پژوهشی
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22038/jpsr.2014.1706
نویسندگان
حمیده قائمی 1؛ اسماء وفائیان2؛ اطهره چهکندی2؛ داوود سبحانی راد3؛ مینا ریاسی4؛ حمید طیرانی5
1عضو هیئت علمی گروه گفتاردرمانی، دانشکده علوم پیراپزشکی، دانشگاه علوم پزشکی مشهد
2دانشجوی کارشناسی گفتاردرمانی، دانشکده علوم پیراپزشکی، دانشگاه علوم پزشکی مشهد
3دانشجوی دکترا گفتاردرمانی،دانشکده علوم توانبخشی، دانشگاه علوم پزشکی تهران
4کارشناس ارشد زبان شناسی
5کارشناس ارشد گفتاردرمانی
چکیده
هدف:
آسیب شنوایی تمام جنبه های زندگی فرد به ویژه مهارت های ارتباطی و زبانی را متأثر می کند. کم شنوایی در سنین قبل از زبان آموزی، اثرات متفاوتی بر میزان درک،گفتار و زبان افراد و عملکردهای آنان دارد. هدف این مقاله، مقایسه ی مهارت های درک و کاربرد فعل مجهول در کودکان کم شنوای کاشت حلزون با همسالانشان می باشد.
روش بررسی:
در این بررسی 10 کودک کاشت حلزون شده از نظر درک و کاربرد فعل مجهول با 10 کودک همتای سن تقویمی که از نظر جنسیت و سن دو به دو با گروه کم شنوا همتا بودند، مقایسه شدند. ارزیابی درک فعل مجهول با استفاده از ازمون درک افعال مجهول که توسط آذر مهری 1388 هنجاریابی شده است انجام شد، این آزمون دارای 15 تصویر سه تایی بود، در این آزمون، جمله مجهول مربوط به تصاویر بصورت محاوره بیان شد وکودک باید آن را نشان می داد و اگر نمی توانست خود آزمونگر تصویر صحیح را نشان می داد و آزمون کاربرد، دارای 17 تصویر سریالی بود که با شیوه داستان گویی کامل تصاویر سریال هر فعل توسط درمانگر و تکمیل جمله توسط کودک و همچنین پرسیدن سوالاتی با هدف هدایت کودک به سمت کاربرد فعل مورد نظر انجام شد.
یافته ها:
میزان درک و کاربرد افعال مجهول،( با توجه به 0/008=p درک، 0/008 =p کاربرد) در دو گروه سالم و کم شنوا از لحاظ آماری تفاوت معنی داری وجود دارد.
بحث و نتیجه گیری:
یافته ها گویای تاخیر قابل توجه کودکان کم شنوا در میزان درک وکاربرد افعال مجهول می باشد که علت این امر می تواند تاخیر در زمان تشخیص کم شنوایی،تاخبر دردریافت آموزش های توانبخشی، از دست دادن دوره زبان آموزی و پپعدم کفایت کامل دستگاه کاشت باشد.
کلیدواژه‌ها
کم شنوایی؛ کاشت حلزون؛ فعل مجهول
موضوعات
کودکان کم شنوا
آمار
تعداد مشاهده مقاله: 2,082
تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 2,264
صفحه اصلی | واژه نامه اختصاصی | اخبار و اعلانات | اهداف و چشم انداز | نقشه سایت
ابتدای صفحه ابتدای صفحه

Journal Management System. Designed by sinaweb.