اثر تمرینات منتخب بر کارکرد عضلانی و ترکیب بدن در دختران کم توان ذهنی

نوع مقاله: مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشیار فیزیولوژی ورزش، دانشکده تربیت بدنی و علوم ورزشی، دانشگاه حکیم سبزواری، سبزوار، ایران

2 کارشناس ارشد فیزیولوژی ورزش، دانشکده تربیت بدنی و علوم ورزشی، دانشگاه حکیم سبزواری، سبزوار، ایران

3 استادیار بیومکانیک ورزشی، دانشکده تربیت بدنی و علوم ورزشی، دانشگاه حکیم سبزواری، سبزوار، ایران

4 کارشناس ارشد تربیت بدنی، دانشکده تربیت بدنی و علوم ورزشی، دانشگاه حکیم سبزواری، سبزوار، ایران

چکیده

هدف:
پژوهش حاضر بررسی اثر یک دوره تمرینات منتخب بر کارکرد عضلانی و ترکیب بدن در دختران کم توان ذهنی بود.
روش بررسی:
23 دختر کم‌توان ذهنی (ضریب هوشی70-50) انتخاب شدند و به‌ صورت تصادفی در دو گروه کنترل (10 نفر) و تجربی (13 نفر) قرار گرفتند. آزمودنی‌های گروه تجربی به مدت 4 هفته (4 جلسه در هفته) به اجرای تمرینات منتخب با شدت 80-60 درصد حداکثر ضربان قلب پرداختند. قبل و بعد از دوره تمرینی، آزمون‌های عملکرد عضلانی شامل تعادل ایستا، تعادل پویا، نیروی عضلانی و شاخص خستگی و همچنین شاخص‌های ترکیب بدنی از همه آزمودنی‌ها گرفته شد. داده‌ها با استفاده از روش‌های آماری t مستقل و  آنالیز کوواریانس در سطح 0/05 p≤ تحلیل شدند.
یافته‌ها:
نتایج نشان داد انجام تمرینات منتخب باعث افزایش معنادار تعادل ایستا با چشمان باز و بسته می شود اما بر شاخص‌های تعادل پویا، نیروی عضلانی، شاخص خستگی عضلانی و ترکیب بدنی، تاثیر معناداری ندارد.
نتیجه‌گیری:
می‌توان گفت دختران کم‌توان ذهنی می‌توانند برای بهبود تعادل ایستا و مقاومت به خستگی از این تمرینات منتخب استفاده کنند اما برای تعیین تاثیر این نوع تمرینات بر دیگر شاخص‌های عملکرد عضلانی و ترکیب بدن به تحقیقات دیگری نیاز است.

کلیدواژه‌ها


1. Jankowicz- Szymanska A, Mikolajczyk E, Wojtanowski W. The effect of physical training on static balance in young people with intellectual disability. Res Dev Disabil 2012; 33(2): 675-81.
2. Giagazoglou P, Arabatzi F, Dipla K, Liga M, et al. Effect of a hippotherapy intervention program on static balance and strength in adolescents with intellectual disabilities. Res Dev Disabil 2012; 33(6): 2265-70.

3. Draheim CC, McCubbin JA, Williams DP. Differences in cardiovascular disease risk between non-diabetic adults with Down syndrome and mental retardation. Am J Ment Retard 2002; 107(3): 201–11.

4. Ilker Y, Nevin E, Ferman K, Bulent A, et al. The effects of water exercises and swimming on physical fitness of children with mental retardation. J Hum Kinet 2009; 21: 105‐11.

5. Blomqvist S, Olsson J, Wallin L, Wester A, et al. Adolescents with intellectual disability have reduced postural balance and muscle performance in trunk and lower limbs compared to peers without intellectual disability. Res Dev Disabil 2013; 34(1): 198-206.

6. Zafeiridis A, Giagazoglou P, Dipla K, Salonikidis K, et al. Muscle fatigue during intermittent exercise in individuals with mental retardation. Res Dev Disabil 2010; 31(2): 388-96.

7. Boyas S, Guével A. Neuromuscular fatigue in healthy muscle: underlying factors and adaptation mechanisms. Ann Phys Rehabil Med 2011; 54(2): 88-108.

8. Stemmons V, Lewis C. Hip abductor and knee extensor muscle strength of children with and without Down syndrome. Pediatric physical therapy 2001; 13(1): 18-26.

9. Enkelaar  L, Smulders E, De Valk H, Geurts A, et al. A review of balance and gait capacities in relation to falls in persons with intellectual disabilities.  Intellect Dev Disabil 2012; 33(1): 291-306.

10. Granacher U, Muehlbauer T, Doerflinger B, Strohmeier R, et al. Promoting strength and balance in adolescents during physical education: effects of short-term resistance training. J Strength Cond Res 2011; 25(4): 940-9.

11. Rosetty-Rodriguez M. Physical activity may promote health status individuals with down syndrom. Obesity 2006; 15(2): 67-71.

12. Pate RR, Pratt M, Blair SN, Haskell WL, et al. Physical activity and public health: a recommendation from the centers for disease control and prevention and the american college of sports medicine. JAMA 1995; 273(5): 402-7.

13. Robertson DGE, Caldwell GE, Hamill J, Kamen G, et al. Research methods in biomechanids. J Hum Kinet 2004; 163.

14. Elmahgoub SS, Calders P, Lambers S, Stegen SM, et al. The effect of combined exercise training in adolescents who are overweight or obese with intellectual disability: the role of training frequency. J Strength Cond Res 2011; 25(8): 2274-82.

15. González-Agüero A, Vicente-Rodríguez G, Gómez-Cabello A, Ara I, et al. A combined training intervention programme increases lean mass in youths with Down syndrome. Res Dev Disabil 2011; 32(6): 2383-2388.

16. Wall J, Bell Ch, Campell S, Davis J. The timed get-up-and-go test revisited: Measurement of the component tasks. J Rehabil Res Dev 2000; 37(1): 109-113.

17. Walker S, Turner A. A one-day field test battery for the assessment of aerobic capacity, anaerobic capacity, speed, and agility of soccer players. J Strength Cond Res 2009; 31(6): 52-60. 

18. Rimmer JH, Heller T, Wang E, Valerio I. Improvements in physical fitness in adults with Down syndrome. Abs. Am J Ment Retard 2004; 109(2): 165–174.

19. Carmeli E, Zinger-Vaknin T, Morad M, Merrick J. Can physical training have an effect on well-being in adults with mild intellectual disability? Mech Ageing Dev 2005; 126(2): 299-304.

20. Mendonca GV, Pereira FD, Fernhall B. Effects of Combined aerobic and resistance exercise training in adults with and without Down syndrome.Arch Phys Med Rehabil 2011; 91(1): 37-45.

21. Ozmen T, Ryildirim NU, Yuktarsir B, Beets MW. Effect of school based cardiovasculare-fitness training in children with mental retardation. Pediatr Exerc Sci 2007; 19(2): 171-8.

22. Guidetti L, Franciosi E, Gallotta MC, Emerenziani GP, et al. could sport specialization influence fitness and health of adults with mental retardation? Res Dev Disabil 2010; 31(5): 1070-5.

23. Burkart JE, Fox RA, Rotatori AF. Obesity of mentally retarded individuals: prevalence, characteristics, and intervention. Am J Ment Defic 1985; 90(3): 303-12.

24. Heller T, Hsieh K, Rimmer JH. Attitudinal and psychosocial outcomes of a fitness and health education program on adults with Down syndrome. Am J Ment Retard 2004; 109(2): 175–85.

25. Nasrabadi S. The effect of selected exercise training duration on some fitness factors in mentally retarded females [Thesis]. Sabzevar: Faculty of Physical Education and sport science. Hakim Sabzevari University; 2014. [Persian]

26. Varela AM, Sardinha LB, Pitetti KH. Effects of an aerobic rowing training regimen in young adults with Down syndrome. Am J Ment Retard 2001; 106(2): 135–144.

27. Calders PElmahgoub SRoman  MT, Vandenbroeck C, et al. Effect of combined exercise training on physical and metabolic fitness in adults with intellectual disability: a controlled trial. Clin Rehabil 2011; 25(12): 1097-110.

28. Gelardi N. The effect of two different volumes of aerobic exercise training on some risk factors of cardiovascular diseases in girls with mental retardation [Thesis]. Sabzevar: Faculty of Physical Education and sport science. Hakim Sabzevari University; 2014. [Persian]

29. Hagobian TA, Sharoff CG, Stephens BR, Wade GN, et al. Effects of exercise on energy-regulating hormones and appetite in men and women. Am J Physiol Regul Integr Comp Physiol 2009; 296(2): 233-42.

30. Elliott KJ, Sale C, Cable N T. Effects of resistance training and detraining on muscle strength and blood lipid profiles in postmenopausal women. Br J Sports Med 2002; 36(5): 340-344.

31. Rajabi H, Gaieeni AA. [Physical fitness]. Tehran. SAMT Publication 2011: 270-300. [Persian]

32. Golubović Š, Maksimović J, Golubović B, Glumbić N. Effects of exercise on physical fitness in children with intellectual disability. Res Dev Disabil 2012; 33(2): 608-14.   

33. Yılmaz I, Ergu N, Konukman F, Agbuga B, et al. The effects of water exercises and swimming on physical fitness of children with mental retardation. J Hum Kinet 2009; 2: 105-11.

34. Wuang YP, Chiang CS, Su CY, Wang CC. Effectiveness of virtual reality using Wii gaming technology in children with Down syndrome. Res Dev Disabil 2011; 32(1): 312-21.

35. Wang HY, Long IM, Liu MF. Relationships between task-oriented postural control and motor ability in children and adolescents with Down syndrome. Res Dev Disabil 2012; 33(6): 1792-8.

36. Shields N, Taylor N. A student-led progressive resistance training program increases lower limb muscle strength in adolescents with Down syndrome: a randomized controlled trial.  J Physiother 2010; 56(3): 187-193.

37.Kraemer BR, McIntyre LL, Blacher J. Quality of life for young adults with mental retardation during transition. Ment Retard 2003; 41(4): 250-62.