بررسی تنوع واژگانی و پیچیدگی نحوی گفتار کودکان9-8 ساله پس از کاشت حلزون شنوایی

نوع مقاله: مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی کارشناسی ارشد، گروه گفتاردرمانی، دانشکده توانبخشی، دانشگاه علوم پزشکی ایران، تهران، ایران

2 دانشجوی دکترا، مربی و عضو هئیت علمی گروه گفتاردرمانی، دانشکده توانبخشی، دانشگاه علوم پزشکی ایران، تهران، ایران

3 دانشیار گروه علوم پایه توانبخشی، گروه مدیریت توانبخشی، دانشکده علوم توانبخشی، دانشگاه علوم پزشکی ایران، تهران، ایران

4 استاد گروه زبان شناسی، پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی، تهران، ایران

5 استاد گروه گوش و گلو و بینی، دانشگاه علوم پزشکی تهران، بیمارستان امیراعلم، تهران، ایران

چکیده

هدف:
در بسیاری از کودکان با آسیب شنوایی شدید تا عمیق عمل کاشت حلزون شنوایی منجر به  کسب مهارتهای گفتار و زبان می‌گردد، با این وجود کودکان برخوردار از کاشت حلزون شنوایی بسته به عوامل مختلفی از جمله زمان تشخیص، سن تجویز سمعک، سن کاشت، شروع توانبخشی و... درجاتی از ضعف را در زمینه‌ی گرامر و واژگان در نمونه‌ی زبانی خود نشان می‌دهند. هدف از مطالعه حاضر بررسی تنوع واژگانی و پیچیدگی نحوی گفتار پس از کاشت حلزون شنوایی در کودکان فارسی زبان می‌باشد.
روش بررسی:
در این پژوهش نمونه‌های زبانی حاصل از توصیف تصویر در 10کودک برخوردار از کاشت حلزون شنوایی و 10 کودک طبیعی همسان از نظر سن شنوایی و جنس، مورد مقایسه قرار گرفت. جهت بررسی پیچیدگی نحوی از شاخص میانگین طول گفته و جهت بررسی تنوع واژگانی از شاخص های تعداد واژه‌های متفاوت، تعداد کل واژه‌ها و نسبت نوع به تعداد واژه‌ها در50 گفته آغازین کودک استفاده گردید. متوسط سن شنوایی کودکان برخوردار از کاشت حلزون شنوایی 67/7 ماه (1/77=SD) بود و جهت تحلیل داده‌ها از آزمون t مستقل استفاده گردید.
یافته‌ها:
در آزمون آماری در همه‌ی شاخص‌های مورد مطالعه بین دو گروه کودکان برخودار از کاشت حلزون شنوایی و طبیعی تفاوت معناداری وجود نداشت (0/05<p).
نتیجه‌گیری:
در کودکان برخوردار از کاشت حلزون شنوایی، مدت زمان استفاده از کاشت حلزون شنوایی عامل مهمی در کسب مهارت‌های گفتار و زبان می‌باشد. به عبارت دیگر تنوع واژگانی و پیچیدگی نحوی در گفتار کودکان برخوردار از کاشت حلزون شنوایی که 72-60 ماه از کاشت آنها می‌گذرد، تقریبا مشابه با کودکان طبیعی 72-60 ماهه می‌باشد.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


1. Murphy J, Summerfield Q, O’Donoghuea G, Moore D. Spatial hearing of normally hearing and cochlear implanted children. Int. J. Pediatr. Otorhinolaryngol 2011; 75(4): 489–494.
2 .Miyamoto RTSvirsky MKirk KIRobbins AM, et al. Speech intelligibility of children with multi-channel cochlear implant. Ann Otol Rhinol Laryngol Suppl 1997; 168:35-6.
3. NIparko J. Cochlear implants. 2nd ed. Philadelphia: Lippincott Williams & Wilkins; 2009: 1-18.
4. Jalilevand N. A review on the speech and language development of deaf children who receive cochlear implantation. J Res Rehabil Sci 2013; 9(8): 1323-1332. [Persian]
5. Geren J, Snedeker J. Syntactic and lexical development in children with cochlear implants. Cambridge: MA 021382009: Unpublished Paper, Harvard University; 2009.
6. Bollard M, Chute M, Popp A, Parisier S. Specific language growth in young children using the clarion cochlear implant. Ann Otol Rhino Laryngol 1999;108(4): 119-123.
7. Ertmer D, Strong, L, Sadagopan N. Beginning to communicate after cochlear implantation: Oral language development in a young child. Journal of Speech, Language, and Hearing Research 2003; 46(2): 328-40.
8. Watkins RV, Kelly DJ, Harbers HM, Hollis W. Measuring children's lexical diversity: Differentiating typical and impaired language learners. Journal of Speech and Hearing Research 1995; 38(6): 1349-1355.
9. Tager-Flusberg H, Calkins S, Nolin T, Baumberger T, et al .A longitudinal study of language acquisition in autistic and Down syndrome children. Journal of Autism and Developmental Disorders 1990; 20(1): 1-21.

10. Wright H, Silverman S, Newhoff M. Measures of lexical diversity in aphasia. Aphasiology 2003; 17(5): 443-52.

11. Dollaghan C, Campbell Th, Paradise J, Feldman H, et al. Maternal Education and Measures of Early Speech and Language. Journal of Speech, Language and Hearing Research 1999; 42(6): 1432-43.

12. Bedore L, Peña L, Gillam R,  Ho TH. Language Sample Measures and Language Ability in Spanish English Bilingual Kindergarteners. Journal of Communication Disorder 2010; 43(3): 498-510.

13. Lead holm B, Miller J. Language sample analysis: The Wisconsin guide. Milwaukee: WI: Department of Public Instruction; 1992.

14. Hess CW, Sefton KM, Landry RG. Sample size and type-token ratios for oral language of preschool children. Journal of Speech and Hearing Research 1986; 29(1): 129-134.

15. Geers AE, Nicholas JG, Sedey AL. Language skills of children with early cochlear implantation. Ear and hearing 2003; 24(1): 46S-58S.

16. DesJardin JL, Ambrose SE, Martinez AS, Eisenberg LS. Relationships between speech perception abilities and spoken language skills in young children with hearing loss. International journal of audiology 2009; 48(5): 248-59.

17. Geers A, Moog J, Biedenstein J, Brenner Ch, et al. Spoken Language Scores of Children Using Cochlear Implants Compared to Hearing Age-Mates at School Entry. Oxford University Press 2009; 14(3): 371-385.

18. Omidvar S, Jafari Z, Hashemi S. B, Haghjou S. Effective factors on the progress of children with cochlear implants in aural rehabilitation programs. journal of research in hearing, speech and language 2014; 1(1): 35-40. [Persian]

19. Ashoori M, Hasanzadeh S, Pourmohamadreza Tajrishi M. Speech Intelligibility in Children with Cochlear Implant, with Hearing Aids and Normal Hearing. Journal of Rehabilitation 2013; 14(3): 8-15. [Persian]

20. Jalilabkenar S.S, Ashore M, Hasanzadeh S. Comparing auditory perception in children with cochlear implant, hearing aids and normal hearing. Journal of Research in Rehabilitation Sciences 2013; 9(4): 596-605. [Persian]

21. Weisi F, Rezaei M, Valadbeigi A. The effect of the age of cochlear implantation on the reading skills of children with hearing loss. Journal of Research in Rehabilitation Sciences 2013; 9(3): 553-560. [Persian]

22. Kazemi Y, Derakhshandeh F. Exploring the normal range of scores of Persian-speaking children in Robbins-Klee oral/speech motor control protocol. Journal of Rehabilitation 2007; 8(2): 50–56. [Persian]

23. Ling D. Speech and the Hearing Impaired Child: Theory and practice. 2 st ed. Washington, DC: A.G. Alexander Graham Bell Association for the Deaf and Hard of Hearing; 2002.‌‌‌

24. Brown R. A first language: The early stages. Cambridge, MA: Harvard University Press; 1973.

25. Miller J, Heilmann J, Nockerts A. Oral Language and Reading in Bilingual Children. Learning Disabilities Research & Practice 2006; 21(1): 30-43.

26. Sahakian S, Snyder B. Automatically Learning Measures of Child Language Development. The Association for Computational Linguistics 2012; short papers-volume2: 95-9.

27. Silverman S, Ratner NB. Measuring lexical diversity in children who stutter: application of vocd. Journal of Fluency Disorders 2002; 27(4): 289-304.

28. de la Rosa GR, Solorio T, Montes-y-Gómez M, Tonantzintla SM, et al. Exploring word class n-grams to measure language development in children. ACL 2013 :89.

29. May Mederake B. Determining early speech development in children with cochlear implants using the ELFRA-2 parental questionnaire.IJPORL 2012; 76(6): 797-801.

30. Schorr EA, Roth FP, Fox NA. A comparison of the speech and language skills of children with cochlear implants and children with normal hearing. Communication Disorders Quarterly 2008; 29(4): 195-210.

31. Monshizadeh L, Hashemi S.B, saffarinia M. The comparison between cochlear implanted and normal 6-9 year old children in social development after cochlear implant surgery (fars CI center). Jundishapur scientific medical journal 2012; 11(2). [Persian]

32. Hashemi S. B, Monshizadeh  L, Alipour A. (2011). Effects of cochlear implantation and associated rehabilitation services on the development of verbal and non-verbal intelligence of 6-9 years old deaf children with cochlear implants. Koomesh 2013; 13(1): 93-99. [Persian]

33. Percy-Smith L, Bousch G, Sandah M, Nissen L, et al. Language understanding and vocabulary of early cochlear implanted children. IJPORL 2013; 77(2): 184-8.