مقایسه سرعت گفتار و خواندن در دانش آموزان تک و دو زبانه فارسی-کردی‌ سوم دبستان

نوع مقاله: مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 کارشناسی ارشد، گروه گفتار درمانی، دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی تهران، ایران

2 استادیار، دکترای گفتار درمانی، دانشکده توانبخشی، دانشگاه علوم پزشکی ایران، تهران، ایران

3 کارشناسی ارشد گروه گفتار درمانی، دانشکده توانبخشی، دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، اصفهان، ایران

4 کارشناسی ارشد گروه گفتار درمانی، دانشکده توانبخشی، دانشگاه علوم پزشکی اصفهان،اصفهان، ایران

5 کارشناس گروه گفتار درمانی، دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی تهران، ایران

چکیده

هدف:
سرعت گفتار یکی از ویژگیها‌ی مهم روانی گفتار است و می‌تواند بر وضوح گفتار و ارتباط تاثیرگذار باشد. مداخله برای ایجاد سرعت طبیعی گفتار در اختلالات زبانی، اختلالات روانی، واج شناختی، دیزآرتری و آپراکسی یکی از وظایف آسیب‌شناسان گفتار و زبان است. لازمه درمان موثر آگاهی از سرعت گفتار طبیعی در زبان هدف است. بنابراین هدف این پژوهش تعیین و مقایسه سرعت گفتار  و خواندن در  دانش‌آموزان تک و دوزبانه‌ سوم دبستان است.
روش بررسی:
40 دانش‌آموز تک زبانه پایه سوم فارسی (22 پسر و 18 دختر) و 50 دانش آموز دو زبانه کردی- فارسی (40 پسر و 10 دختر) ، پس از لحاظ کردن معیارهای ورود و خروج انتخاب شدند. سپس نمونه گفتار آزاد، توصیفی و خواندن استخراج شد. سرعت گفتار و خواندن آنها برآورد شد؛ جهت تحلیل داده‌ها از نرم‌افزار SPSS16  و آزمون t مستقل استفاده شد
یافته‌ها:
میانگین  سرعت گفتار آزاد، توصیفی و خواندن در دانش‌آموزان تک زبانه (2531%) 108/93، (21/75%) 103/41، (23%) 79/14 و در دانش‌آموزان دوزبانه‌ به ترتیب برابر بود با (13/88%) 90/03، (19/20%) 89/91، (23/66%) 87/55 کلمه در دقیقه. میانگین سرعت خواندن در تک و دوزبانه‌ها به لحاظ آماری معنادار نبود اما تفاوت معناداری بین سرعت گفتار آزاد و توصیفی تک زبانه‌ها و دو زبانه‌ها وجود داشت. سرعت گفتار آزاد و توصیفی در تک زبانه‌ها بیشتر بود.
نتیجه گیری:
اگرچه دانش‌آموزان دوزبانه در خواندن سرعت بالاتری را نسبت به تک زبانه‌ها نشان دادند، در گفتار آزاد و توصیفی نمره کمتری از تک زبانه‌ها کسب کرده‌اند. به نظر می‌رسد دانش‌آموزان دو زبانه در گفتار توصیفی و آزاد نیازمند زمان بیشتری برای تصمیم‌گیری در مورد آنچه می‌خواهند بگویند و حتی چگونگی گفتن آن هستند.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


  1. Guitar B. Stuttering: An integrated approach to its nature and treatment. 3rd Edition. Baltimore: Williams & Wilkins; 2006: 193-194. 
  2. Steinberg M. fluency and speech rate in children whit localization-related epilepsy: correlations with fMRI profiles. Thesis for the degree of Master of Arts. University of Maryland; 2010: 17-20. 
  3. Sturm J, seery C. speech and articulatory rates of school-age children in conversation and narrative contexts. Lang Speech Hear Serv Sch  2007; 38(1): 47-59.
  4. Verhoeven J, De Pauw G, Hanne K. Speech Rate in a Pluricentric Language: A Comparison between Dutch in Belgium and the Netherlands. Language and Speech 2004; 47(3): 297-308.
  5. Ignatius S. Kinematic Characteristics of Speaking Rate in Individuals with Cerebral Palsy: A Preliminary Study. J Med Speech Lang Pathol 2013; 20(4): 88–94.
  6. Hustad KC, Gorton K, Lee J. Classification of speech and language profiles in 4-year-old children with cerebral palsy: a prospective preliminary study. J Speech Lang Hear Res 2010; 53:1496–1513.
  7. Campbell T, DollaghanC. Speaking rate, articulatory speed, andlinguistic processing in children and adolescents with severe traumatic braininjury. J Speech Lang Hear Res 1995; 38(4): 864-875. 
  8. Wertzner H, Silva L. Speech rate in children with and without phonologicaldisorder. Pro-FonoRevista de AtualizacaoCientifica2009; 21(1): 19-24.
  9. Yaruss J, ContureE. Mother and child speaking rates and utterance lengths in adjacent fluent utterances: preliminary observations. J fluency disord 1995; 20(3): 257-278.
  10. Venkatagiri H. clinical measurement of rate of reading and discourse in young adults . J fluency disord 1999; 24(3): 209-226.
  11. Ahadi H, Shahbodaghi M, Faghihzadeh S, Mahmoudi Bakhtiari B. Rate of speech and reading in second and fifth grade primary students in Tehran.J Audiology 2006; 15 (2). 30-37.[Persian] 
  12. Leadholm B, Miller J. language sample analysis: The Wisconsin guide (Bulletin No. 92424). Madison, WI: Wisconsin department of public instruction 1994;16-24.
  13.  Pindzola R, Jenkins M, Lokken K. speaking rate of young children. Lang Speech Hear ServSch1989; 20(2): 133-138. 
  14. Walker J, Archibald L, Cherniak S, Fish V. Articulation rate in 3-and 5-year-old children. J Speech Lang Hear Res 1992; 35(1): 4-13. 
  15. Hall K, Amir O, Yairi E. A longitudinal investigation of speaking rate in preschool children who stutter. J Speech Lang Hear Res 1999; 42(6): 1367-1377.
  16.  Ryan B. Articulation, language, rate, and fluency characteristics of stuttering and nonstuttering preschool children. J Speech Lang Hear Res 1992; 35(2): 333-342.
  17.  Andrews G, Ingham RJ. stuttering: consideration in the evaluation of treatment.Int J Lang Commun Disord 1971; 6(2): 129-138. 
  18. Duchin S, Mysak E. disfluency and rate characteristics of young adult, middle-age, and older males. J. Commun. Disord. 1987; 20(3): 245-257. 
  19. Tsao YC, Weismer G. interspeaker variation in habitual speaking rate: Evidence for a neuromuscular component. J Speech Lang Hear Res 1997; 40(4): 858-866.
  20. Kowal S, Oconnell D, Sabin E. Development of temporal patterning and vocal hesitation in spontaneous narratives J Psycholinguist Res 1975; 4(3): 195-207.
  21. Boutsen F, Hood S.B Determination of speech rate and fluency in fast and slow speaking normally fluent children. In w. Hulstijn, H. F. M. Peters, P. H. H. M. Van Leishout (Eds.), speech production: motor control, brain research, and fluency disorder. Amsterdam, New York: Elsevier 1997:557-564.
  22. Talebikharaji M. MostakhdemRastgu M.  Speech rate syllables in 6 to 11 children in Tehran. [Ms.thesis], Tehran. Iran university of Medical sciences, 1996.[Persian] 
  23. Mehdipour N, Kamali Sh. The study of some aspects of speech and language development [Bs.thesis], Tehran. Iran university of Medical sciences, 1998. [Persian]
  24. George Saunders. Bilingual Children: From Birth to Teens. 2nd ed. Multilingual matters; 1988:5-10.
  25. Gunter, MM. The A to Z of the kurds. UK: Scarecrow.2003.https://books.google.com/books?isbn=0810863340
  26. Ahmadkhani MR, Najafiyan A, Kamari MR. Comparative Study of the Status and Use of Persian and Kurdish Bilinguals in ShirvaniCherdavel. Language Related Research 2015; 5(5).43-63.
  27. Chen H, Leung Y. Patterns of lexical processing in a nonnative language. J Exp Psychol Learn Mem Cogn 1989; 15(2): 397-401.
  28.  Bialystok E, Craik FIM, Luk G. Lexical access in bilinguals: Effects of vocabulary size and executive control. J. Neurolinguist. 2008; 21(6): 522-538.
  29. Hermans D, Bongaerts T, de Bot K, Schreuder R. Producing words in a foreign language: Can speaker’s prevent interference from their first language. Biling. Lang. Cogn.1998; 1(3): 213–230.
  30. Gollan T, AcenasL. What is a TOT? Cognate and translation effects on tip-of-the-tongue states in Spanish English and Tagalog-English bilinguals. J Exp Psychol Learn Mem Cogn 2004; 30(1): 246-269.