بررسی مقایسه ای انسجام داستان در کودکان فارسی زبان مبتلا به آسیب ویژه‌ی زبانی و کودکان طبیعی

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 کارشناسی ارشد، گروه گفتاردرمانی، دانشکده توانبخشی، دانشگاه علوم پزشکی تهران، تهران، ایران

2 استادیار، گروه گفتاردرمانی، دانشکده توانبخشی، دانشگاه علوم پزشکی تهران، تهران، ایران

3 دانشیار، گروه فیزیو تراپی، دانشکده توانبخشی، دانشگاه علوم پزشکی تهران، تهران، ایران

4 استاد، گروه زبانشناسی، پژوهشکده علوم انسانی، تهران، ایران

چکیده

هدف:
  درمطالعات انجام شده در زبان انگلیسی، کودکان مبتلا به اختلال آسیب ویژه‌ی زبانی، نقایص ویژه‌ای را در انسجام داستان نشان داده‌اند؛ در پژوهش حاضر انسجام داستان در این دسته از کودکان و کودکان طبیعی در زبان فارسی بررسی شده است.
روش بررسی:
این مطالعه از نوع مقطعی است. 50 کودک با رشد طبیعی و 10 کودک مبتلا به آسیب ویژه‌ی زبانی در این مطالعه شرکت کردند. کودکان آسیب ویژه‌ی زبانی از نظر وضعیت شنوایی، هوش غیرکلامی و عاطفی طبیعی بودند. مشکل زبانی آنها‌ با استفاده از آزمون رشد زبان تایید گردید. با استفاده از نسخه فارسی آزمون هنجار گفتمان روایتی، داستانهای تک صحنه‌ای و سه صحنه‌ای از آنها استخراج و نسخه‌برداری گردید. سپس بر اساس عناصر انسجام امتیاز داده شد. در هردو مرحله نسخه ‌برداری و امتیاز‌‌دهی، درصد توافق بین دو مصحّح محاسبه گردید. جهت مقایسه امتیاز انسجام داستانها‌ و صحنه‌ها بین دو گروه، از آزمونهای تی مستقل و من ویتنی استفاده شد.
یافته‌ها:
در کودکان طبیعی درصد توافق برای نسخه‌برداری هر دو داستان«الف1» و «الف3» 100درصد، امتیازدهی داستان «الف1»، 96 درصد و امتیازدهی داستان «الف3»،94/51 درصد به دست آمد. پس از مقایسه گروه‌ها مشخص شد که در بین دو گروه میانگین امتیاز انسجام داستان «الف1» و «الف3» به تفکیک و همچنین میانگین امتیاز انسجام صحنه‌های مختلف داستان «الف3» در دو گروه به طور معنادار متفاوت هستند (0/00=p).
نتیجه‌گیری:
عملکرد انسجام داستان در کودکان مبتلا به آسیب ویژه‌ی زبانی ضعیف‌تر از کودکان با رشد طبیعی است. 

کلیدواژه‌ها

موضوعات


  1.  

    1. 1.Justice LM, Bowles R, Pence K, Gosse C. A scalable tool for assessing children’s language abilities within a narrative context: The NAP (Narrative Assessment Protocol). Early Child Res Q 2010; 25(2): 218–34.
    2. Ball MJ, Perkins MR, Müller N, Howard S. The Handbook of Clinical Linguistics. John Wiley & Sons; 2009:711.
    3. Paul, R. Language Disorders from Infancy through Adolescence: Assessment & Intervention.3rded. St.Louis: Mosby/ Elsevier; 2007: 438-440.
    4.  F. Westerveld GTG. Spoken language samples of New Zealand children in conversation and narration. Adv Speech-Lang Pathol 2004; 6(4): 195–208.
    5. Judith L. Page SRS. Story grammar skills in school-age children. Top Lang Disord 1985; 5(2): 16–30.
    6. Schneider, P., Hayward, D., & Dubé, R. V. Storytelling from pictures using the Edmonton narrative norms instrument. Journal of Speech Language Pathology and Audiology 2006; 30(4): 224.
    7. Stark R, Tallal P. Selection of children with specific language deficits. Journal of Speech and Hearing research 1981; 46:114- 122.
    8. Nettelbladt Ulrika. Current theories of specific language impairment (SLI) in children, Log Phon Vocol 1998; 23: 97-105.
    9. Montague M, Maddux CD, Dereshiwsky MI. Story grammar and comprehension and   production of narrative prose by students with learning disabilities. J Learn Disabil 1990; 23(3): 190–7.
    10.  Halliday, M. A. K. & Hasan R. Cohesion in English. 1sted. London: Longman; 1976; 2.
    11.  Heilmann, J. Miller, J. M. Nockerts, A & Dunaway, C. Properties of  the narrative scoring scheme using narrative retells in young school-age children. American Journal of Speech- Language Pathology 2010; 19: 154-166.
    12.  Hayward D, Schneider P. Effectiveness of teaching story grammar knowledge to pre-school children with language impairment. An exploratory study. Child Lang Teach Ther 2000; 16(3): 255–84.
    13.  Razavieh A, Shahim S. Retest reliability of the WechslerPreschool and Primary Scale of Intelligence restandardizedin Iran. Psych Rep 1990; 66: 865-6.
    14.  Maleki-Shahmahmood T, Soleymani Z, Jalaei S. Acomparison study in Test of Language Development (TOLD) and speech samples between children withspecific language impairment and their MLU matched group. Modern Rehabilitation. 2009; 2: 25-33.
    15. Soleymani Z, Nematzadeh Sh, Gholami Tehrani L, Rahgozar M. The reliability oflanguage performance measurement in language sample analysis of children aged 5-6 years. Audiol 2014; 23(1): 21-9. [Persian]
    16.  Stein, N.L., & Glenn, C. An analysis of story comprehension in elementary school children.. Norwood, NJ: Ablex; 1979: 53-120,
    17.  Botting, N. Narrative as a tool for the assessment of linguistic and pragmatic impairments. Child Language Teaching and Therapy 2002; 18(1):1–21.
    18.  Wellman, R. L., Lewis, B. A., Freebairn, L. A., Avrich, A. A., Hansen, A. J., & Stein, C. M. Narrative Ability of Children With Speech Sound Disorders and the Prediction of Later Literacy Skills. Language, Speech, and Hearing Services in Schools 2011; 42(4): 561–579. 
    19. Foroodi Nejad, F. »Towards the identification of linguistic characteristics of specific language impairment inPersian«. Doctor of philosophy, Department of linguistics, University of Alberta, 2011.
    20. Baltaxe, C. A., & D’Angiola, N. Cohesion in the discourse interaction of autistic, specifically language-impaired, and normal children. Journal of Autism and Developmental Disorders 1992; 22(1): 1–21.
    21.   Hendrickson, V & Shapiro, L.R. Cohesive Reference Devices in Children's ersonal Narratives. Journal of Psychological Inquiry 2001; 6(1): 17-22.
    22. Reilly, J., Losh, M., Bellugi, U., & Wulfeck, B. “Frog, where are you?” Narratives in children with specific language impairment, early focal brain injury, and Williams syndrome. Brain and Language 2004; 88(2): 229–247.
    23.  Schneider, P., & Hayward, D. Who Does What to Whom: Introduction of Referents in Children’s Storytelling from Pictures? Language, Speech, and Hearing Services in Schools 2010; 41(4): 459–473.
    24.  24. Reuterskiöld, C., Hansson, K., & Sahlén, B. Narrative skills in Swedish children with language impairment. Journal of Communication Disorders 2011; 44(6): 733–744.
    25. Norbury, C. F., & Bishop, D. V. M. Narrative skills of children with communication impairments. International Journal of Language & Communication Disorders 2003; 38(3): 287–313.
    26.  Schachter, R. E., & Craig, H. K. Students’ Production of Narrative and AAE Features during an Emergent Literacy Task. Language, Speech, and Hearing Services in Schools 2013; 44(3): 227–238.
    27. Gathercole S, Baddeley A. Phonological memory deficits in language disordered children: is there a causal connection? Journal of Memory and Language 1990; 29: 336 – 360.
    28. Bliss LS, McCabe A, Miranda AE. Narrative assessment profile: Discour se analysis for school-age children. J Commun Disord 1998; 31(4): 347–63.