بررسی کارکردهای اجرایی در چهار حوزه توجه پایدار، حافظه فعال شنیداری، سرعت واکنش و کنترل پاسخ در کودکان مبتلا به اختلال در روانی گفتار

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی دکتری روانشناسی عمومی، گروه روانشناسی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد ساوه، ساوه، ایران

2 استاد، گروه علوم پایه توانبخشی، دانشکده توانبخشی و علوم بهزیستی، دانشگاه علوم پزشکی ایران، تهران، ایران

3 استاد موسسه عالی آموزش مدیریت و برنامه ریزی، تهران، ایران

چکیده

هدف:
طبق یافته پژوهش های متعدد، افراد دچار اختلال در روانی گفتار تفاوت هایی در کارکردهای اجرایی در مقایسه با همتایان عادی نشان می دهند. هدف از پژوهش حاضر بررسی کودکان 7 تا 12 ساله مبتلا به اختلال در روانی گفتار در 4 حوزه کارکردهای اجرایی شامل توجه پایدار، حافظه فعال شنیداری، سرعت واکنش و کنترل پاسخ بود.
روش بررسی:
تعداد 20 کودک با اختلال در روانی گفتار و 20 کودک بدون اختلال در روانی گفتار از طریق مراکز گفتار درمانی و مدارس شهر تهران انتخاب شدند. برای بررسی حافظه فعال شنیداری از آزمون  N BACKشنیداری و جهت بررسی توجه پایدار و سرعت واکنش از آزمون عملکرد پیوسته (Continuous Performance Test) و برای بررسی بازداری پاسخ از آزمون برو/نرو (Go/ No Go) استفاده شد. همچنین گفتار محاوره کودکان دچار اختلال در روانی گفتار سنجیده شد و درصد وقوع ناروانی با استفاده از روش درصد کلمات با لکنت ادا شده (Percent Syllables Stuttered) سنجیده شد. یافته ها با استفاده از آزمون های تی مستقل و والش مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.
یافته ها:
نتایج حاکی از آن است که میان نمرات کودکان مبتلا به اختلال در روانی گفتار و کودکان عادی در حوزه توجه پایدار (0/019=p)، حافظه فعال شنیداری (0/038=p) و کنترل پاسخ (0/033=p) تفاوت معناداری وجود دارد. اما بین نمرات کودکان مبتلا به اختلال در روانی گفتار و کودکان عادی در  حوزه سرعت واکنش (0/329=p) تفاوت معنادار وجود ندارد (05/.0>p).
نتیجه گیری:
نتایج نشان می دهد که کودکان مبتلا به اختلال در روانی گفتار در مقایسه با همتایان عادی در سه حوزه  کارکردهای اجرایی شامل توجه پایدار، حافظه فعال شنیداری و کنترل پاسخ ضعیف تر عمل می کنند.

کلیدواژه‌ها


  1. Vander lieden L, Hartsuiker R, Szmalec A. cognitive control and stuttering. Belgium: universitiet Gent: 2012-2013.
  2. American Psychiatric Association. Diagnostic and Statistical Manual of Mental Disorders: DSM-5. Arlington: VA; 2013.
  3. Alizadeh H. relationship between Neurocognitive executive functions and developmental disorders. ICSSJ 2002; 8(4): 57-70. [Persian]
  4. Ghuntla TP, Mehta HB, Gokhale PA, ChinShah CJ. Influence of practice on visual reaction time. Journal of Mahatma Gandhi Institute of Medical Sciences 2014; 19(2): 119-122.
  5. Carruther p. Evolution of working memory. Journal of Psychological and Cognitive Sciences 2013; 110(2): 10371–10378.
  6. Hollister JE.  Effortful control and adaptive functioning in school-age children who stutter. PhD (Doctor of Philosophy) thesis, University of Iowa: 2015; 136-137
  7. Eggers K, Denil LF, Van Den Bergh BH. Inhibitory control in childhood stuttering. Journal of fluency disorders 2013; 38(1): 1-13.
  8. Sarter M, Givens B, Bruno Jp. The cognitive neuroscience of sustained attention: where top-down. Brain Research Reviews 2001; 35(2): 146-160.
  9. Gonçalves VT, Mansur LL. N-Back auditory test performance in normal individuals. Journal of Dementia & Neuropsychologia 2009; 3(2): 114-117.
  10. Kasaeean K, Kia manesh AR, Bahrami H. the comparison of working memory and attention keeping in students with and without learning disorders. JLD 2013; 3(4):112-123. [Persian]
  11. Hadian Fard H, Shokr Kon H, Mehrabizadeh Honarmand M. Preparing and constructing the Persian form of continues performance test. Iranpsy 2000; 4(4): 388-404. [Persian] 
  12. Ran DK, Rao ShL. Developmet and standardization of the measurement of inhibition. Delhi psychiatry journal 2013; 16(1): 90-97.
  13. Ghadiri F, Ashayeri H, Ghazi tabatabaee M. cognitive rehabilitation role in reducing executive functions disabilities and obsessive compulsive symptoms in pschizo obsessive patients. ICSS journal 2006; 4(7): 15-24. [Persian]
  14. Karimi H, jones M, O Brian S. Onslow M. clinician percent syllables stuttered, clinician severity ratings and speaker severity ratings: are they interchangeable. International journal of language and communication disorders 2014; 40 (3): 364-368.
  15. Yarus JS. Real time analysis of speech fluency. Journal of speech language pathology 1998; 6(3): 337-345.
  16. Eichorn N, Marton K, Pirutinsky S. Cognitive flexibility in preschool children with and without stuttering disorders. Journal of Fluency Disorders 2017; 57(1): 37-50.
  17. Costelloe S. Davis S. Cavenagh P. Doneva SP. Attention levels in young children who stutter. Applied neuropychology Journal 2019; 8(4): 355-365
  18. Anderson JD. Wagovich SA. Brown T. Phonological and semantic contributions to verbal short term memory in young children with developmental stuttering. Journal of speech- language and hearing research 2019; 62(3): 644-667
  19. Bajaj A. working memory involvement in stuttering. Exploring evidence and research implications. journal of fluency disorders 2007; 32(3): 218-238.
  20. Seif Panahi S, Sobhani Rad D, Afzali M, Izanlou S, et al. An investigation of the Correlation between Phonological and Visual Working Memory with Severity of stuttering in 6-12 Years-Old Children. Mashhad JPSR 2015;4(4): 20-26. [Persian]
  21. Ofoe LC, Anderson JD. Ntourou K. Short-Term Memory, Inhibition, and Attention in Developmental stuttering: A Meta-Analysis. Journal of Speech, Language, and Hearing Research 2018; 61(7): 1626-1648.
  22. Markett S, Bleek B, Reuter M, Prüss H, et al. Impaired motor inhibition in adults who stutter – evidence from speech-free stop-signal reaction time tasks. Journal of Neuropsychologia 2016; 91(1): 444-450.
  23. Kord Tamini M, Samimi Z, Ramesh S. The Effectiveness of Emotional Working Memory Training on the Improvement of Behavioral Inhibition of People with Obsessive-Compulsive Disorder. PNU 2016; 1(3): 7-20. [Persian]
  24. Anderson JD, Wagovich SA. relationships among linguistic processing, phonologicalworking memory, and attention in children with stutter. Journal of fluency disorders 2010; 35(3): 216-234.
  25. Maxfield ND, Olsen W, Kleinman D,  Frisch S, et al. Attention demands of language production in adults who stutter. Clin Neurophysiol J. 2016; 127(4): 1942-1960.
  26. Piispala J, Kallio M, Bloigu R, Jansson-Verkasalod E. Delayed N2 response in Go condition in a visual Go/Nogo ERP study in children who stutter. Journal of Fluency Disorders 2016; 48: 16-26.
  27. La, J, Song M, Pan C, Choe D, et al. Association between dopaminergic genes (SLC6A3 and DRD2) and stuttering among Han Chinese. J Hum Genet 2009; 54: 457-460.
  28. Kell CA, Neumann K, Vonkriegstei K, Poseneske C, et al.  How the brain repairs stuttering; Brain. journal of neurology 2009; 1(1): 354-362.
  29. Kemerdere R, Menjot de Champfle N, Deverdun J, Cochereau J, et al.  Role of the left frontal aslant tract in stuttering: a brain stimulation and tractographic study. jneurol 2016; 263(1): 157-167.
  30.  Eslami A, Amiri Sh, Taqa M, Eslami, Sh. Stuttering: unknown reasons. J dpi 2009; 25(8): 476-486. [Persian]
  31. Byrd CT. Conture EG. Ohde RN. Phonological priming in young children who stutter: Holistic versus incremental processing. American journal of speech-language pathology 2007; 16(1): 43-53.
  32. Doneva S. Davis S. Cavenagh P. Comparing the performance of people who stutter and people who do not stutter on the Test of Everyday Attention. Journal of Clinical and Experimental Neuropsychology 2018; 40(6): 544-558.
  33. Nikkhah S. Shafiee B. Hassan zadeh A. Phonatory reaction time in 10-30 year oldstutterers and non stuterrers.  JRRS 2013; 9(4): 742-753.