تاثیر سن و تحصیلات بر عملکرد حافظه کاری شنیداری-کلامی در زنان ۴۰ تا ۶۰ ساله دارای شنوایی هنجار ‏

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 کارشناس ارشد گروه شنوایی شناسی، دانشکده علوم توانبخشی، دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، تهران، ایران

2 دانشجوی دکتری مشاوره توانبخشی، دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی، تهران، ایران

چکیده

هدف:
حافظه کاری شنیداری کلامی توانایی یادگیری، نگهداری و به یادآوری هجاها یا کلمات گفتاری است. یکی از روش های رایج و محبوب برای بررسی حافظه شنیداری-کلامی استفاده از آزمون حافظه شنیداری – کلامی ری است. از عوامل دموگرافیک تاثیرگذار بر این آزمون، سن و تحصیلات می توان اشاره نمود. مطالعه حاضر با هدف بررسی این عوامل بر نتایج نسخه فارسی این آزمون انجام شده است.
روش بررسی:
مطالعه توصیفی – تحلیلی حاضر روی 50 زن با شنوایی هنجار در دو مقطع سنی ( 25 زن 40 تا 49 ساله و 25 زن 50 تا 59 ساله) به روش نمونه گیری دردسترس و غیرتصادفی با استفاده از نسخه فارسی آزمون شنیداری کلامی ری انجام شد.
یافته ها:
یافته های به دست آمده نشان می دهد که میانگین امتیاز زنان 40 تا 49 ساله در هر سه امتیاز یادآوری کلی، همراه با مداخله و با تاخیر نسبت به گروه دیگر بالاتر و معنادار بود  (0/01>p). همچنین ارتباط مثبت معنی داری بین تحصیلات و این امتیازات مشاهده شد (0/01>p).
نتیجه گیری:
با توجه به نتایج این پژوهش، به نظر می رسد که آغاز تغییرات کاهشی در حافظه، قبل از سالمندی ایجاد می شود که این مسئله لزوم بررسی و انجام اقدامات پیشگیرانه به منظور کاهش میزان ناتوانی در سالمندان را بیش از پیش حائز اهمیت می کند. ضمن اینکه از تحصیلات نیز می توان به عنوان یک مشخصه دموگرافیک اساسی تاثیرگذار بر روی این نسخه نیز نام برد.

کلیدواژه‌ها


  1. Cowan N. The magical number 4 in short-term memory: A reconsideration of mental storage capacity. Behavioral and brain sciences 2001; 24(1): 87-114
  2. Gathercole SE, Baddeley AD. Working memory and language: Psychology Press; 2014
  3. Givi HG, Narimani M, Mahmoodi H. The effectiveness of cognition-promoting software on executive functions, response inhibition and working memory of childern with dyslexia and attention dificit/hyperactivity. J Learn Disabil 2012; 115-1:98
  4. Baddeley A. Working memory. Science 1992; 255:5 56-559
  5. Alloway TP, Gathercole SE, Kirkwood H, Elliott J. The cognitive and behavioral characteristics of children with low working memory. Child development 2009; 80(2): 606-621
  6. Leather C, McLoughlin D, editors. Developing task-specific metacognitive skills in literate dyslexic adults. Fifth International Conference BDA, York, April; 2001.
  7. Kumar S, Joseph S, Gander PE, Barascud N, et al. A brain system for auditory working memory. Journal of Neuroscienc 2016; 36(16): 4492-45050 .
  8. Messinis L, Tsakona I, Malefaki S, Papathanasopoulos P. Normative data and discriminant validity of Rey's Verbal Learning Test for the Greek adult population. Archives of Clinical Neuropsychology 2007; 22(6): 739-752.
  9. Schmidt M. Rey auditory verbal learning test: A handbook: Western Psychological Services Los Angeles, CA; 1996..
  10. Magalhães SS, Hamdan AC. The Rey Auditory Verbal Learning Test: normative data for the Brazilian population and analysis of the influence of demographic variables. Psychology & Neuroscience 2010; 3(1) :85-91
  11. Messinis L, Nasios G, Mougias A, Politis A, et al. Age and education adjusted normative data and discriminative validity for Rey’s Auditory Verbal Learning Test in the elderly Greek population. Journal of clinical and experimental neuropsychology 2016; 38(1): 23-39.
  12. Mitrushina M, Satz P, Chervinsky A, D'Elia L. Performance of four age groups of normal elderly on the Rey Auditory‐Verbal Learning Test. Journal of Clinical Psychology 1991; 47(3): 351-357.
  13. Ginstfeldt T, Emanuelson I. An overview of attention deficits after paediatric traumatic brain injury. Brain Injury 2010; 24(10): 1123-1134.
  14. Sowell ER, Delis D, Stiles J, Jernigan TL. Improved memory functioning and frontal lobe maturation between childhood and adolescence: a structural MRI study. Journal of the International Neuropsychological Society 2001; 7(3): 312-322
  15. Chang Y-L, Jacobson MW, Fennema-Notestine C, Hagler Jr DJ, et al. Level of executive function influences verbal memory in amnestic mild cognitive impairment and predicts prefrontal and posterior cingulate thickness. Cerebral cortex 2010; 20(6): 1305-1313.
  16. Silberg T, Ahonniska-Assa J, Levav M, Eliyahu R, et al. The effect of age-at-testing on verbal memory among children following severe traumatic brain injury. Child neuropsychology 2016; 22(5): 600-617
  17. Roeser R, Valente M, Dunn H. Audiology diagnosis. 2007. New York: Thieme Medical publishers. Back to cited text.
  18. Jafari Z, Steffen Moritz P, Zandi T, Kamrani A, Malyeri S. Psychometric properties of Persian version of the Rey Auditory-Verbal Learning Test (RAVLT) among the elderly. Iranian Journal of Psychiatry and Clinical Psychology 2010; 16(1): 56-64. [Persian]
  19. Lezak MD, Howieson DB, Loring DW, Fischer JS. Neuropsychological assessment: Oxford University Press, USA; 2004.
  20. Lezak M, Howieson D, Bigler E. Tranel. D. Neuropsychological assessment 2012.
  21. Bezdicek O, Stepankova H, Moták L, Axelrod BN, et al. Czech version of Rey Auditory Verbal Learning test: normative data. Aging, Neuropsychology, and Cognition 2014; 21(6): 693-721
  22. Malloy-Diniz LF, Lasmar VAP, Gazinelli LdSR, Fuentes D, Salgado JV. The Rey auditory-verbal learning test: applicability for the Brazilian elderly population. Brazilian Journal of Psychiatry 2007; 29(4): 324-329
  23. Van Der Elst W, Van Boxtel MP, Van Breukelen GJ, Jolles J. Rey's verbal learning test: normative data for 1855 healthy participants aged 24-81 years and the influence of age, sex, education, and mode of presentation. Journal of the International Neuropsychological Society 2005; 11(3): 290-302
  24. Bolla‐Wilson K, Bleecker ML. Influence of verbal intelligence, sex, age, and education on the Rey Auditory Verbal Learning Test. Developmental Neuropsychology 1986; 2(3): 203-211.
  25. Baddeley A. The episodic buffer: a new component of working memory? Trends in cognitive sciences 2000; 4(11): 417-423
  26. Baddeley A, Gathercole S, Papagno C. The phonological loop as a language learning device. Psychological review 1998; 105(1): 158.
  27. Shimamura AP, Jurica PJ, Mangels JA, Gershberg FB, Knight RT. Susceptibility to memory interference effects following frontal lobe damage: Findings from tests of paired-associate learning. Journal of cognitive neuroscience 1995; 7(2): 144-152.
  28. Baddeley A, Sala D. Working memory and executive control. Philosophical Transactions of the Royal Society. 1996.
  29. Vuontela V, Steenari M-R, Carlson S, Koivisto J, et al. Audiospatial and visuospatial working memory in 6-13 year old school children. Learning & Memory 2003; 10(1): 74-81
  30. Speer P, Wersching H, Bruchmann S, Bracht D, et al. Age-and gender-adjusted normative data for the German version of Rey’s Auditory Verbal Learning Test from healthy subjects aged between 50 and 70 Journal of clinical and experimental neuropsychology 2014; 36(1): 32-42
  31. Gold JM, Carpenter C, Randolph C, Goldberg TE, Weinberger Auditory working memory and Wisconsin Card Sorting Test performance in schizophrenia. Archives of general psychiatry 1997; 54(2): 159-165
  32. Ferman TJ, Lucas JA, Ivnik RJ, Smith GE, et al. Mayo's older African American normative studies: auditory verbal learning test norms for African American elders. The Clinical Neuropsychologist 2005; 19(2): 214-228
  33. Miatton M, Wolters M, Lannoo E, Vingerhoets G. Updated and extended flemis normative datd. Psychologica Belgica 2004; 44(3): 189-216
  34. Mitrushina M, Boone KB, Razani J, D'Elia LF. Handbook of normative data for neuropsychological assessment: Oxford University Press 2005.
  35. McMinn MR, Wiens AN, Crossen JR. Rey Auditory-Verbal Learning Test: Development of norms for healthy young adults. The Clinical Neuropsychologist 1988; 2(1): 67-87
  36. Gade A, Mortensen E, editors. The influence of age, education, and intelligence on neuropsychological test performance. 3rd Nordic Conference in Behaviour Toxicology, Aarhus, Denmark; 1984.
  37. Strauss E, Sherman EM, Spreen O. A compendium of neuropsychological tests: Administration, norms, and commentary: American Chemical Society; 2006.