تعیین و مقایسه نشانگان اختلال یادگیری ریاضی در دانش آموزان دوزبانه و تک زبانه

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی دکتری روانشناسی و آموزش کودکان استثنایی، دانشکده روانشناسی، واحد تهران مرکزی، دانشگاه آزاد اسلامی تهران، ایران ‏

2 استادیار گروه روانشناسی و آموزش کودکان استثنایی، دانشکده روانشناسی، واحد تهران مرکزی، دانشگاه آزاد اسلامی تهران، ایران‎ ‎

3 استادیار گروه روانشناسی، دانشکده روانشناسی، واحد تهران مرکزی،دانشگاه آزاد اسلامی تهران، ایران‎ ‎

چکیده

هدف:
پژوهش حاضر با هدف تعیین و مقایسه اختلال یادگیری ریاضی در دانش آموزان دوزبانه و تک زبانه انجام شد.
روش بررسی:
روش پژوهش مقایسه ای-علی بود. جامعه آماری شامل تمامی دانش آموزان دوزبانه و تک زبانه پایه سوم ابتدایی مراجعه کننده به مراکز درمانی ناتوانی یادگیری شهرهای تبریز و تهران در سال تحصیلی 1400 -1399 بود. نمونه ها با استفاده از روش نمونه‌گیری در دسترس به تعداد 50 نفر برای هر گروه انتخاب شد. داده ها از طریق مقیاس هوشی وکسلر 4 و آزمون کی مت (KeyMath Test)  جمع‌آوری و با استفاده از روش آماری تحلیل واریانس چند متغیره مورد تحلیل قرار گرفت.
یافته ها:
نتایج نشان داد میانگین نمرات کاربرد و نمره ی کل ریاضی در دانش‌آموزان دوزبانه به طور معناداری کمتر از دانش آموزان تک زبانه است. همچنین در خرده آزمون های کی مت در محاسبه با (0/004=p)، اندازه گیری، زمان، حل مسئله، تفسیر و تخمین هر کدام با (0/001>p) میانگین نمرات دانش آموزان دوزبانه به طور معناداری کمتر از دانش‌آموزان تک زبانه بود.
نتیجه گیری:
طبق یافته ها دانش آموزان دوزبانه در مقایسه با تک زبانه ها در کاربرد ریاضی مشکلات بیشتری داشتند.

کلیدواژه‌ها


  1. Nilypour R.  Linguistics and pathology. Tehran: Hermes 2016;129.
  2. Maroofi Y, Mohammadiniya E. Mohammadiniya E. Relationship between bilingualism and critical thinking skills. Journal of Educational Innovations. 2013; 12(45): 45-60. [Persian]
  3. Danahy EbertK, Rak D, M Slawny C, Fogg L. Caitlyn M. & Fogg L. Attention in bilingual with developmental language disorder. Journal of speech language and hearing research 2019; 62(4): 979-992.
  4. Aliakbari N, Nasiri Z. Bilingualism and Persian language teaching methods in primary school. Journal of new developments in psychology. education science & education 2020; 2(18): 42-49 [Persian]
  5. Kalantari R, Ramazani A, KHadivi A. Study on reading proficiency of first grade students at Turkish-Persian bilingual and Persian monolingual region. Journal of zabanpazhuhi. 2020; 11(33): 299-325.
  6. Patricia C. Isabella M. Elaina R. Maria T. Auditory processing evaluations and cognitive profiles of children with specific learning disorder. Clinical Neurophysiology practice 2019; 4: 119-127.
  7. Christopher M. Hollander J. Byrne B, Samuelsson S. Modeling the etiology of individual difference early reading development: evidence for Strong Genetic Influences. Sci Stud Read 2013; 17(5): 350-368.
  8. McCloskey M, Caranazza A, Basili A. Cognitive mechanism in number processing and calculation. Evidence: from dyscalculia. Brain cognition 1985; 4(2): 171-196.
  9. Imani M. Alizadeh H. kazemi F. GHobari bonab B. developing direct instruction program and evaluation of its effectiveness on math problem solving skills in students with learning disorder. Journal of psychology of exceptional individuals. 2016; (6)24: 1-29. [Persian]
  10. Dashti F, Mersabadi J, Zavvar T. Profile of monolingual and bilingual students based on reading and writing problems. Journal of new thoughts on education 2017;13(3):187-219. [Persian]
  11. Osareh F. Investigating language learning problems of first grade children in bilingual areas. Journal of Curriculum Studies 2008; 3(9): 42-60.
  12. Swanson LH, Kong J, Petcu SD . Math problem-solving and cognition among emerging bilingual children at risk for math difficulties. Journal on normal and abnormal development in childhood and adolescence 2020; (4): 489-517.
  13. Mahdavi Najmabadi Z. Kadivar P, Arjmandnia AA, Pousheneh K. The mediating role of working memory and mathematical anxiety in predicting spatial visual processing base on mathematical self-efficacy and creativity. Journal of psychological science 2021: 20(98): 269-281. [Persian]
  14. Delavar A. Mabani Nazari va Elmi Pazhohesh dar Olome Ensani va Ejtemaei. Tehran Roshd. 2009.
  15. Abedi M, Sadegi A, Rabiei M. Standardization of the Wechsler-IV intelligence scale for children in Cahar Mahal Bakhtiari state. Journal of psychological achievements 2015; 22(2): 99-116. [Persian]
  16. Aminabadi Z, Alizadeh H, Ahmadi S. Effectiveness of response-to-intervention mathematical progress program in third grade elementary school students. Journal of Exceptional Children 2021; 21(2):123-134.
  17. Mohammadesmaeil E, Hooman HA. Adaptation and standardization of the Iran key-math test of mathematic. Journal of exceptional children 2003; 2(4):323-332. [Persian]
  18. S Korkmaz, D Goksuluk, and G Zararsiz. Mvn: An r package for assessing multivariate normality. The R Journal 2014; 6(2):151-162.
  19. Golparvar F, Mirnasab M, Fathiazar E. Effect of self- monitoring training of attention on math problem solving performance of male students in fourth primary school with math disability. Journal of applied psychology 2010; 3(15): 41-54. [Persian]
  20. Riva A, Nacinovich R, Bertuletti N, Montrasi V, et al. Cognitive profiles in bilingual children born to immigrant parents and Italian monolingual native children with specific learning disorders. Child and adolescent mental department. University of Milan Bicocca. San Gerardo hospital 2017; 13: 109-116.
  21. Balochi S. The effect by lingual teaching on problem solving and mathematical calculations learning in first grade bilingual students. Master thesis in primary education/ faculty of education and psychology. Shiraz university.2017.
  22. Barahuei Mogaddam NM. Evaluation of strategies to increase the level of preparation and language development of primary school students in bilingual areas. Journal of education students 2020; 6(21): 118-129. [Persian]
  23. Aliakbari N, Nasiri Z. Bilingualism and role hn the academic performance of primary school students. Journal of New Developments in Psychology. Educational Science & Education 2019; (2): 47-54. [Persian]