تاثیر سیستم دهلیزی بر بازسازی استخوان: نگاهی به سیستم دهلیزی فراتر از نقش کلاسیک آن

نوع مقاله : مقاله مروری

نویسندگان

1 استاد گروه شنوایی شناسی، دانشکده توانبخشی ، دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی، تهران، ایران ‏

2 دانشجو دکتری شنوایی شناسی ، دانشکده توانبخشی، دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی، تهران، ایران

3 استادیار گروه شنوایی شناسی، دانشکده توانبخشی، دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی، تهران، ایران

چکیده

هدف:
هدف از این مطالعه بررسی تاثیر سیستم دهلیزی بر فرآیند استخوان سازی و مسیر احتمالی این تاثیر است. همچنین در مطالعه حاضر سعی شده است شواهد مربوط به این تاثیرگذاری و اهمیت آن در کار بالینی ارائه شود.
روش بررسی:
برای این مقاله مروری کلید واژه های "آسیب دهلیزی دو طرفه" ، " بازسازی استخوان" ، "رفلکس دهلیزی-سمپاتیک" و "سیستم عصبی سمپاتیک" از سال 1980 تا 2022 در پایگاه های داده “google scholar” , “PubMed”, “Oxford” و “ProQuest” و “SCOPUS” جست و جو شدند.
یافته‌ ها:
پس از جست و جو در منابع اطلاعاتی ذکر شده در مجموع حدود 13 مقاله به دست آمد. از بین این مقالات 8 مورد پژوهشی بودند ( مطالعه حیوانی و انسانی). بنابراین از نتایج این 8 مقاله برای بحث و نتیجه گیری استفاده شد.
نتیجه ‌گیری:
مطالعاتی که اخیرا انجام شده است بیان می کند که ممکن است سیستم دهلیزی از طریق تاثیر بر سیستم سمپاتیک در فرآیند بازسازی استخوان نقش داشته باشد. سیستم دهلیزی بخش کوچکی از سیستم شنوایی است که در گوش داخلی در اسخوان تمپورال قرار دارد. سیستم دهلیزی ارتباطات بسیاری با مراکز مهم در ساقه مغز دارد. از طرفی سیستم عصبی سمپاتیک نیز به عنوان یک مکانیسم واسطه ای عمل می کند که سیستم عصبی مرکزی از طریق آن تاثیرات خود را می گذارد. وجود این ارتباطات گسترده و پیچیده که هم بالارو و هم پایین رو هست، توجیه کننده این تاثیرگذاری سیستم دهلیزی بر بازسازی استخوان است.

کلیدواژه‌ها