مقایسه‌ی راستای ایستا و پویای سر و فقرات گردنی بین دانشجویان دختر و پسر دانشگاه علوم پزشکی اصفهان

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشیار گروه بیومکانیک، دانشکده مهندسی بیومکانیک، دانشگاه صنعتی سهند، تبریز، ایران ‏

2 کارشناسی ارشد گروه فیزیوتراپی، دانشکده توانبخشی، دانشگاه علوم پزشکی تبریز، تبریز، ایران

3 کارشناسی ارشد گروه فیزیوتراپی، دانشکده علوم توانبخشی، دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، اصفهان، ایران

4 دانشجوی دکتری تخصصی، گروه فیزیوتراپی، دانشکده توانبخشی، دانشگاه علوم پزشکی تبریز، تبریز، ایران

5 استادیار گروه فیزیوتراپی، دانشکده توانبخشی، دانشگاه علوم پزشکی تبریز، تبریز، ایران

6 دانشجوی دکتری تخصصی، گروه اپیدمیولوژی و آمار زیستی، دانشگاه علوم پزشکی تهران، تهران، ایران

7 دانشیار گروه فیزیوتراپی، دانشکده توانبخشی، دانشگاه علوم پزشکی تبریز، تبریز، ایران ایران‏

چکیده

هدف:
ارزیابی راستا یا پوسچر ستون فقرات یکی از مراحل مهم معاینه در بیماران دچار مشکلات اسکلتی ـ عضلانی از جمله دردهای ناحیه‌ی سر و فقرات گردنی می‌ باشد. هدف این مطالعه رسیدن به تفاوت راستا یا پوسچر سر و فقرات گردنی در دانشجویان دختر و پسر بود. از این رو با تمرکز بر بخش‌ های مجزای فقرات فوقانی و تحتانی گردن، متغیرهای پوسچرال در وضعیت نشسته بررسی شد.
روش بررسی:
مطالعه‌ی حاضر یک مطالعه‌ی مقطعی بود که در آن 175 دانشجوی دختر و پسر شاغل به تحصیل در دانشگاه علوم پزشکی اصفهان به روش نمونه‌گیری در دسترس مورد بررسی قرار گرفتند. تحلیل راستای سر و فقرات گردنی در حالت ایستا و پویا درصفحه ساژیتال در حالت نشسته انجام شد. از روش فوتوگرافی برای ارزیابی راستا استفاده گردید. مقایسه‌ ی متغیرهای مورد مطالعه در دانشجویان دختر و پسر با استفاده از آزمون آماری t مستقل انجام شد.
یافته‌ ها:
در این مطالعه 100 دانشجوی دختر و 75 دانشجوی پسر مورد بررسی قرار گرفتند. بازه سنی شرکت کنندگان 18 تا 27 سال بود. در حالت نشسته استاتیک اختلاف در زاویه سرویکال تحتانی و انحراف گردنی در وضعیت نوترال سر و گردن بین دو گروه مرد و زن معنادار بود (0/05>p). در حین حرکت نیز، تغییرات معناداری در برخی زوایا دیده شد (0/05>p).
نتیجه ‌گیری:
بر اساس نتایج این مطالعه راستای استاتیک و دینامیک سر و فقرات گردنی در دانشجویان دختر و پسر در صفحه ساژیتال متفاوت بود. انجام مطالعات حرکت‌شناسی بیشتر برای تحلیل کمی حرکات بخش‌های مختلف ستون فقرات در دو جنس توصیه می‌ شود.

کلیدواژه‌ها