تعیین و مقایسه نشانگان اختلال یادگیری خاص خواندن در دانش آموزان دوزبانه و تک زبانه

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 استادیار‎ ‎گروه روانشناسی و آموزش کودکان استثنایی، دانشکده روانشناسی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی،‎ ‎تهران،‎ ‎ایران

2 دانشجوی دکتری روانشناسی و آموزش کودکان استثنایی، دانشکده روانشناسی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی، تهران، ‏ایران

3 استادیارگروه روانشناسی، دانشکده روانشناسی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی،‎ ‎تهران،‎ ‎ایران

چکیده

هدف:
پژوهش حاضر با هدف تعیین و مقایسه ناتوانی یادگیری خاص خواندن در دانش آموزان دوزبانه و تک زبانه انجام شد.
روش بررسی:
روش پژوهش مقطعی (توصیفی- تحلیلی) بود. جامعه آماری شامل تمامی دانش آموزان دوزبانه و تک زبانه پایه سوم ابتدایی مراجعه کننده به مراکز درمانی اختلال یادگیری شهرهای تبریز و تهران در سال تحصیلی 1399-1400 بود. نمونه ها با استفاده از روش نمونه گیری در دسترس به تعداد 50 نفر برای هر گروه انتخاب شد. داده ها از طریق مقیاس هوشی وکسلر 4 (WISC-IV) و آزمون خواندن جمع آوری و با استفاده از روش آماری تحلیل واریانس چندمتغیره مورد تحلیل قرار گرفت.
یافته‌ ها:
نتایج نشان داد میانگین نمرات دانش آموزان دوزبانه در خرده آزمون های خواندن کلمات (0/001>p)، خواندن ناکلمات (0/001>p)، نامیدن تصاویر (0/001>p) و مقوله ها (0/001>p) و نشانه حروف (0/001=p) به طور معناداری کمتر از میانگین نمرات دانش آموزان تک زبانه و در خرده آزمون های زنجیره کلمات (001/0>p) و حذف آواها (0/001>p) به طور معناداری بیشتر از میانگین نمرات دانش آموزان تک زبانه بود.
نتیجه ‌گیری:
طبق یافته ها دانش آموزان دوزبانه در مقایسه با تک زبانه ها در خواندن کلمات، خواندن ناکلمات، نامیدن تصاویر، مقوله و نشانه حروف مشکلات بیشتری داشتند.

کلیدواژه‌ها