تأثیر درمان فتوداینامیک با لیزر دایودی 808 نانومتر و غلظت‌های مختلف ایندوسیانین سبز بر پروماستیگوت های لیشمانیا ماژور

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 استادیار بیوشیمی، پژوهشکده تجهیزات و فناوری‌های انتظامی، پژوهشگاه علوم انتظامی و مطالعات اجتماعی فراجا، تهران، ایران

2 استادیار فیزیک پزشکی، گروه تکنولوژی پرتوشناسی، دانشکده پیراپزشکی، دانشگاه علوم پزشکی تربت حیدریه، تربت حیدریه، ایران

3 استادیار میکروبیولوژی، مرکز تحقیقات علوم و فناوری‌های زیستی و سلامت پلیس، معاونت بهداشت، امداد و درمان، فرماندهی ‏انتظامی، تهران، ایران

چکیده

هدف:
بیماری عفونی لیشمانیوز، یک معضل عمده بهداشتی در اغلب کشورها از جمله ایران است. با وجود معرفی روش ­های متعدد برای درمان این بیماری، کماکان لیشمانیوز فاقد درمان قطعی است. از میان درمان های تجربی، درمان فتوداینامیک­ روشی غیرتهاجمی و تکرارپذیر برای از بین بردن ضایعات ناشی از لیشمانیوز است. هدف از پژوهش حاضر بررسی اثر درمان فتوداینامیک با لیزر مادون­قرمز نزدیک در حضور ایندوسیانین سبز بر پروماستیگوت ­های لیشمانیا ماژور می­باشد.
روش بررسی:
بررسی برون­تنی پس از تکثیر انگل استخراج شده از طحال موش آلوده در حضور 6 غلظت مختلف از ایندوسیانین سبز و نوردهی با طول موج 808 نانومتر انجام شد. برای جلوگیری از اثر فتوترمال، شدت خروجی به W/cm2 1 محدود گردید. هر بررسی شامل سه کنترل انگل­ های بدون درمان، انگل­ های صرفا تیمار شده با ایندوسیانین و انگل­ های صرفا نوردهی شده بود. نهایتا میزان اثرگذاری درمان­ ها با روش MTS/PMS ارزیابی گردید.
یافته‌ ها:
تفاوت میانگین بقا در هیچ یک از گروه ­های حاوی ایندوسیانین نسبت به گروه کنترل معنادار نبود (0/05<p) اما این گروه ­ها پس از نوردهی، کاهش بقای قابل ملاحظه ­ای نسبت به گروه کنترل نشان دادند (0/05>p). همچنین در گروه بدون ایندوسیانین، نوردهی صرف کاهش معناداری در بقای سلولی نسبت به گروه کنترل ایجاد نکرد (0/05<p).
نتیجه ‌گیری:
یافته های این پژوهش نشان داد که درمان فتوداینامیک در حضور ایندوسیانین سبز می‌تواند گزینه­ای جدید، ایمن و کم‌هزینه علیه لیشمانیا ماژور باشد.

کلیدواژه‌ها