مقایسه تمرینات اصلاحی با تمرینات ایکس‌باکس کینکت بر تعادل ایستا و پویا در دختران نوجوان دارای ناهنجاری کف پای صاف

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی کارشناسی ارشد آسیب شناسی ورزشی و حرکات اصلاحی، دانشکده علوم ورزشی، دانشگاه فردوسی مشهد، ایران

2 دانشیار گروه فیزیولوژی ورزشی، دانشکده علوم ورزشی، دانشگاه فردوسی مشهد، ایران

3 استادیار گروه آسیب شناسی ورزشی و تمرینات اصلاحی، دانشکده علوم ورزشی، دانشگاه فردوسی مشهد، مشهد، ایران

چکیده

هدف:
ناهنجاری کف پای صاف (Flat Feet)در میان کودکان و نوجوانان شیوع زیادی دارد و این ناهنجاری بر تعادل افراد اثرگذار است. هدف این پژوهش مقایسه تاثیر تمرینات اصلاحی جامع با تمرینات ایکس باکس کینکت (Xbox Kinect) بر تعادل ایستا (Static Balance)و تعادل پویا (Dynamic Balance)در دختران ۱۲-۱۰ ساله دارای ناهنجاری کف پای صاف بود.
روش بررسی:
این پژوهش از نوع نیمه‌تجربی با طرح پیش‌آزمون و پس‌آزمون بود. آزمودنی‌های تحقیق حاضر ۴۰ دختر با دامنه سنی۱۲-۱۰سال بودند که کف پای صاف آنان با افت ناوی بیشتر از ۹ میلی‌متر تایید شد و به‌صورت هدفمند و در دسترس انتخاب شدند.میانگین وزن، شاخص توده بدنی و میزان افت ناوی شرکت‌کنندگان در پژوهش، به ترتیب3/34±37/58 ،1/16±18/32 ، 1/18±11/70 بود. افراد به صورت تصادفی و مساوی در دو گروه تمرینات اصلاحی و تمرینات ایکس‌باکس قرار گرفتند. شرکت کنندگان تمرینات مربوط به گروه خود را به مدت شش هفته و سه جلسه در هر هفته اجرا کردند. قبل و بعد از تمرینات اصلاحی و تمرینات ایکس‌باکس کینکت، تعادل ایستا و پویا آزمودنی‌ها با دستگاه بایودکس مدل Balance SD, System115, VAC اندازه‌گیری شد. بمنظور تجزیه و تحلیل داده‌ها در این پژوهش، نرم افزار آماری spss نسخه ۲۱ استفاده شد و از آزمون آنالیز واریانس با اندازه‌گیری مکرر جهت بررسی تغییرات درون گروهی ‌(پیش‌آزمون و پس‌آزمون) و بین گروهی، استفاده شد. سطح معناداری نیز در این تحقیق ۰۵/۰P≤ در نظر گرفته شد.
یافته‌ها:
نتایج نشان داد که تمرینات اصلاحی موجب بهبود معنادار متغیر‌های تعادل ایستا در شاخص کلی(۰۵/۰P≤)، شاخص قدامی-خلفی (0/05≥p)، شاخص جانبی(0/05≥p)، و همچنین تعادل پویا (0/05≥p) در میان آزمودنی‌ها شد. همچنین نتایج بیانگر اثربخشی معنادار تمرینات ایکس‌باکس کینکت بر بهبود تعادل ایستا در شاخص کلی (0/05≥p)، شاخص قدامی-خلفی (0/05≥p، شاخص جانبی (0/05≥p)، و تعادل پویا (0/05≥p) آزمودنی‌ها بود. بین اثربخشی تمرینات اصلاحی و تمرینات ایکس‌باکس کینکت بر تعادل ایستا و پویا افراد دارای کف پا صاف تفاوت معناداری وجود نداشت (0/05≤p).
نتیجه‌گیری:
با توجه به نتایج این پژوهش تمرینات ایکس‌باکس کینکت همراه با مداخلات اصلاحی، میتواند برای بهبود تعادل افراد با کف پای صاف مورد استفاده قرار گیرد و با توجه به جذابیت این ‌بازی‌ها در بین افراد، جایگزین مناسبی برای تمرینات اصلاحی متداول باشد.

کلیدواژه‌ها