بررسی تاثیر وسایل الکترونیکی بر رشد مهارت های زبانی، شناختی و حرکتی کودکان و نوپایان در مراکز بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی تهران

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشیار مرکز تحقیقات پزشک خانواده، پزشکی پیشگیری و بهداشت عمومی، انستیتو تحقیقات سلامت روان، بخش پزشکی خانواده و جامعه، دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی ایران، تهران، ایران

2 استادیار گروه گفتاردرمانی، دانشکده توانبخشی، دانشگاه علوم پزشکی تهران، تهران، ایران

3 استادیار گروه اطفال، دانشکده پزشکی، بیمارستان ضیائیان، دانشگاه علوم پزشکی تهران، تهران، ایران

4 استاد گروه مدیریت، سیاست گذاری و اقتصاد بهداشت، دانشکده بهداشت، مرکز تحقیقات مدیریت اطلاعات سلامت، دانشگاه علوم پزشکی تهران، تهران، ایران

5 استادیار گروه اطفال، دانشکده پزشکی، بیمارستان بهرامی، دانشگاه علوم پزشکی تهران، تهران، ایران

6 دانشجوی دکتری سلامت در بلایا و فوریت ها، دانشکده مدیریت و اطلاع رسانی پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، تهران، ایران

7 استادیار گروه رادیولوژی، دانشکده پزشکی، دانشگاه ارتش جمهوری اسلامی ایران، تهران، ایران

چکیده

هدف:
در سال های اخیر سن کودکان استفاده کننده از وسایل دیجیتال و رسانه های تصویری مانند تلویزیون با کاهش همراه است. مواجهه طولانی با این وسایل می تواند بر رشد شناختی، زبانی و مهارتهای حرکتی کودکان و نوپایان تاثیرگذار باشد. لذا این مطالعه با هدف تعیین و تاثیر استفاده از وسایل الکترونیکی بر رشد مهارت های زبانی، شناختی و حرکتی کودکان و نوپایان در مراکز بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی تهران انجام شد.
روش بررسی:
مطالعه حاضر از نوع تحلیلی بود که به صورت مقطعی در طول سال های 1400-1399 در مراکز بهداشت جنوب، شهرری و اسلام شهر دانشگاه علوم پزشکی تهران انجام شد. جامعه پژوهش در این مطالعه شامل تعداد 306 کودک در گروه های سنی 18 ماه تا 30 ماه بود. تعیین حجم نمونه در این پژوهش با استفاده از روش  Krejcie & Morgan به تعداد 169 نفر در 6 گروه سنی، انجام شد. ابزار این پژوهش را پرسشنامه های رشد کودک(Ages and Stages Questionnaires; ASQ) و فهرست واژگان MacArthur-Bates تشکیل می داد که روایی صوری و محتوی آن تایید گردید. پیش از انجام آزمون های آماری، نرمال بودن داده ها با استفاده از آزمون کولموگروف- اسمیرنوف (Kolmogorov-Smirnov; KS) در سطح خطای 0/05
 
یافته ها:
بین مدت زمان استفاده از وسایل الکترونیکی و مشاهده تلویزیون در گروه های سنی مختلف، تفاوت معنی داری مشاهده نشد. هم چنین بین رشد حرکات ظریف و درشت، رشد ارتباطی و مهارت زبانی و رشد شخصیتی- اجتماعی کودکان و نوپایان در گروه سنی 18 ماهه با استفاده از وسایل الکترونیکی همبستگی معکوس گزارش گردید(0/979-=r و 0/004=P). از سوی دیگر بین گروه های سنی 20، 24، 27 و30 ماه کودکان و نوپایان با مدت زمان اشتغال والدین همبستگی معکوس به دست آمد(0/767-=r و 0/045=P و 0/988=r و 0/002=P و 0/833-=r و 0/031=P). بین میزان تحصیلات والدین با رشد رفتار شخصی، اجتماعی و شناختی و حرکتی کودکان در سنین 27 و 30 ماهگی نیز همبستگی مثبت نشان داده شد(0/767=r و 0/045=P و 0/988=r و 0/002=P و 0/568=r و 0/041=P).
نتیجه‌گیری:
سه عامل تماشای تلویزیون استفاده از وسایل الکترونیکی، وضعیت اشتغال و میزان تحصیلات والدین بر روی حیطه تکاملی کودکان و نوپایان در گروه های سنی مختلف تاثیرگذار است. لذا محدودیت در زمینه استفاده کودکان و نوپایان بویژه در سنین زیر 24 ماه از این نوع وسایل و حضور والدین در کنار کودکان و نوپایان خود و کاهش مدت زمان اشتغال آن ها و کسب آموزش های به روز و متناسب، بر رشد حرکتی، ذهنی و شناختی کودکان و نوپایان تاثیر به سزایی دارد.

کلیدواژه‌ها


  1. Durta GF, Kanfmann CC, Pretto DB, Albernaz EP. Television viewing habits and their influence on physical activity and children overweight. J Pediatr 2015; 91(4): 346-351.
  2. Byeon HS, Hong S. Relationship between television viewing and language delay in toddlers: evidence from a Korea national cross- sectional survey. PloS One 2015; 10(3): e0120663.
  3. Paulus FW, Joas J, Friedmann A, Fuschlberger T, et al. Familial context influences media usage in 0- to 4-year old children. Front Public Health. 2024; 11: 1256287.
  4. Aishworya R, Cai SH, Chen HY, Phua DY, et al. Television viewing and child cognition in a longitudinal birth cohort in Singapore: the role of mental factors. BMC Pediatrics 2019; 19(1): 1-8.
  5. Bedford R, Saez DE, Urabian IR, Cheung CH, et al. Toddlers fine motor milestone achievement is associated with early tochsceen scrolling. Front Psychol 2016; 7: 1108.
  6. Straker L, Abbott R, Collins R, Campbell A. Evidence- based guidelines for wise use of electronic games by children. Ergonomics 2014; 57(4): 471-489.
  7. Chassiakos V, Radesky J, Christakis D, Moreno MA, et al. Children and adolescents and digital media. Pediatrics 2016; 138(5): e20162593.
  8. Hosokawa R, Katsura T. Assocition between mobile technology use and child adjustment in early elementary school age. PLoS One 2018; 13(7): e0199959- e0199959.
  9. Havorn N, Arnon I. Starting big: the effect of unit size on language learning in children and adults. J Child Lang 2020; 48(2): 244-260.
  10. Balyasnikova V, Balyasnikova N. (Re) Introducing Vygotsky’s thought: From Historical Overview to contemporary psychology. Front Psychol 2019; 10: 1515.
  11. Lin LY, Cheng RJ, Chen YJ, Chen YJ, Yang HM. Effects of television exposure on developmental skills among young children. Infant Behav Dev 2015; 38: 20-26.
  12. Linebarger DL, Vaala SE. Screen media and language development in infants and toddlers: an ecological perspective. Dev Review 2010; 30: 176-202
  13. Roseberry S, Hirsh- Pasek KM, Golinkoff RM. Skype me! Socially contingent interactions help toddlers learn language. Child Dev 2014; 85(3): 959-970.
  14. Vulchanova M, Baggio G, Cangelosi A, Smith L. Editorial: language development in the digital age. Front Hum Neurosci 2017; 11: 447.
  15. Clemente-Suárez VJ, Beltrán-Velasco AI, Herrero-Roldán S, Rodriguez-Besteiro S, et al. Digital Device Usage and Childhood Cognitive Development: Exploring Effects on Cognitive Abilities. Children. 2024; 11(11): 1299.
  16. Anderson DR, Subragmannyam K. Digital screen media and cognitive development. Pediatric 2017; 140 (2): S57-S61.
  17. Forsler I, Guyand C. Screens, teens, and their brains. Discourses about digital media learning and cognitive development in popular science neuroeducation. Hearing Media and Technology 2023.
  18. Adams C, Kubin L, Humphrey J. Screen technology exposure and infant cognitive development: a scoping review. J Pediatr Nurs 2023; 69: e97-e104.
  19. Ahmed Ibrahim Zahra N, Alanazi AA. Digital childhood: the impact of using digital technology on childrens health. IJPRAS 2019; 8(3): 144-154.
  20. Mokhtari R, Kazemi Y, Feizi A, Dale PH. Psychometric properties of the MacArthur- Bates communicative development inventories- (CDI- III) in 30-37 month- old Persian- speaking children. Archives of Rehabilitation. Journal of Rehabilitation 2022; 23(3): 372-391
  21. Joneghani MS, Kazemi Y, Shirazi Tahereh S. A validation study of gestures section of the MacArthur- Bares communicative inventory (CDI) Infant from for Persian- speaking infants in Isfahan. MEJDS 2017; 7: 43. [Persian]
  22. Squires J, Bricher D. Age & stage questionnative, Third Edition (ASQ3TM). Aparent completed child- monitoring system. Baltimore: Paul H. Brookes Publishing CO; 2009: 70-76.
  23. Shahsavari M, Hassanzadeh S, Afrooz G, Ebrahimzadeh F. Effects of preterm birth and birth weight on developmental delays of children aged 12-36 months. Yafte 2022; 24(2): 30-40. [Persian]
  24. Alloway TP, Williams SW, Jones B, Cochrane F. Exploring the impact of television watching on vocabulary skills in toddlers. Early Childhood Education Journal 2014; 42(5): 343-349
  25. Taylor G, Monaghan P, Westenmann G. Investigating the association between children’s screen media exposure and vocabulary size in the UK. Journal of Children and Media 2017; 21(1): 1-15.
  26. Moriguchi Y, Hiraki K. Neural basis of learning from television in young children. Trend in Neuroscience and education 2014; 3(3-4): 122-127.
  27. Van del Heuvel M, Julia M, Bankhoff CM, Koroshegyi CH, et al. Mobile device use is associated with expressive language dalay in 18-month-old children. J Dev Behav Pediatr 2019; 40(2): 99-104.
  28. Sundeujan T, Kahere SV. Speech and language delay in children: prevalence and risk factors. J Family Med Prim Care 2019; 8(5): 1642-1648.
  29. Stockdale L, Holmgren HG, Porter CL, Clifford BN, et al. Varying trajectories of infant television viewing over the first four years of life: relations to language development and executive functions. J Appl Dev Psychol 2022; 80(1): 101418.
  30. Hish AJ, Wood CT, Howard JB, Fower KB, et al. Infant television watching predicts toddler television watching in a low- income population. Acad Pediatr 2021; 21(6): 988-995.
  31. Canadian Paediatric Society, Digital Health Task Force, Ottawa, Ontario. Screen time and young children: Promoting health and development in a digital world. Paediatr Child Health. 2017; 22(8): 461-477.
  32. Sivrikova, N.V., Ptashko, T.G., Perebeynos, A.E. et al. Parental reports on digital devices use in infancy and early childhood. Educ Inf Technol 2020; 25: 3957-3973.
  33. Bleakley A, Jordan AB, H Ennessy M. The relationship between parents and childern’s television viewing. Pediatrics 2013; 132(2): e364-e371.
  34. Hsin A, Felfe CH. When does time matter? Maternal employment, children’s time with parents and child development. Demography 2014; 51(5): 1867-1894.
  35. Pennington L, Akor WA, Laws K, Goldbart J. Parent- mediated communication televisions for improving the communication skills of preschool children with non- progressive motor disorders. Cochrne Database Syst Rev 2018; 7(7): CD012507
  36. Youngio LM, Vander Weele T. Role of first- feer matinal employment and parental involvement in behavioral and cognitive development. Infant Ment Health 2018; 39(4): 449-465.
  37. Stinson MH, Gottschalk P. Is there an advantage to walking? The relationship between maternal employment and intergenerational mobility. Research in labor Economics 2016; 43: 335-405.
  38. Nomaguchi K, Allen A. Mother-Child Relationship Quality from Preschool to Adolescence: Variation by Maternal Education. Pers Relatsh. 2023; 30(2):399-418.
  39. Vukojevic M, Zavko A, Talic A, Tanovic M, et al. Parental socioeconomic status as a predictor of physical and mental health outcomes in children: literature review. Acta Clin Croat 2017; 56(4): 742-748.
  40. Warren SR. Hidden Voices: parents’ perspective on the barriers to and facilitators of inclusion on their preschool children with disabilities. Interanion Perspective on Inclusion Education 2017; 10: 151-174.
  41. Knauser HA, Ozer EL, Dow WH, Farnld LCH. Parenting quality at two development periods in early childhood and their association with child development. Early Childhood Research Quarterly 2019; 47: 396-404.
  42. Sethna V, Perry E, Domoney J, Iles J, et al. Father child interaction at 3 months and 24 months contributions to children’s cognitive development at 24 months. Infant Ment Health J 2017; 38(3): 378-390.
  43. Bann CM, Walkuder JL, Do B, Thorsten V, et al. Home based early intervention and influence of family resources on cognitive development. American Academy of Pediatrics 2016; 137(4): e 20153766.
  44. Schady N. Parents education mothers vocabulary and cognitive development in early childhood longitudinal evidence from educator. Am J Public Health 2011; 101(12): 2299-2307.
  45. Ceka A, Murati R. The rule of parents in the education of children. Journal of Education and Practics 2016; 7(5): 61-64.