ارائه مدل داده‌ بنیاد پایش بازتوانی ورزشکاران حرفه‌ای آسیب‌دیده

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی کارشناسی ارشد، موسسه آموزش عالی غیرانتفاعی راغب اصفهانی، اصفهان، ایران

2 : استادیار مدیریت ورزشی، دانشکده علوم ورزشی، واحد اصفهان (خوراسگان)، دانشگاه آزاد اسلامی، اصفهان، ایران

3 استادیار فیزیولوژی ورزشی، موسسه آموزش عالی غیرانتفاعی راغب اصفهانی، ایران، اصفهان

چکیده

هدف:
بازتوانی ورزشی باز گرداندن ورزشکار پس از اقدامات پزشکی به سطحی از آمادگی است که قبل از آسیب و صدمه ورزشی داشته است. هدف از این مطالعه ارائه مدل پایش بازتوانی ورزشکاران حرفه ­ای آسیب­دیده بود.
روش بررسی:
این مطالعه رویکرد کیفی داشت. جامعه آماری پژوهش شامل کلیه متخصصان و اعضا هیات علمی دانشگاه در حوزه بازتوانی ورزشکاران حرفه ­ای آسیب ­دیده استان اصفهان بودند. از روش نمونه­گیری هدفمند و گلوله برفی برای انتخاب شرکت­ کنندگان در تحقیق استفاده شد. برای جمع ­آوری داده ­ها 18 مصاحبه در بازه زمانی 25 تا 45 دقیقه انجام شد. از روش داده ­بنیاد برای شناسایی مولفه­ ها و طراحی الگوی تحقیق با رویکرد تحلیل تطبیقی مداوم یا تجزیه و تحلیل همزمان داده ­ها استفاده شد. برای اعتبارسنجی از ضریب پایایی پی اسکات استفاده شد که مقدار آن 0/83 به دست آمد که مورد قبول است. پایایی بازآزمون در این تحقیق برابر با 0/84 بود که قابلیت اعتماد کدگذاری‌ها مورد تایید است.
یافته ­ها:
بعد از سه مرحله کدگذاری، 50 کد باز شناسایی شدند که در 13 کد محوری و سه کد انتخابی ساختاری (عوامل سازمانی باشگاه، هواداران، مدیریت، هم ­تیمی ­ها و مربی)، فردی (روانی، اخلاقی، شخصیتی و تخصصی) و محیطی (رسانه ­ها، امکانات ورزشی-درمانی، بیمه ­ها و خانواده) تقسیم شدند. 
نتیجه­ گیری:
بازتوانی ورزشکاران حرفه­ ای آسیب­ دیده شامل سه بعد ساختاری، فردی و محیطی است. بعد ساختاری شامل عوامل سازمانی باشگاه، هواداران، مدیریت، هم ­تیمی­ ها و مربی است و پیگیری سلامتی و تندرستی بازیکن آسیب ­دیده، حمایت ­های مادی و معنوی از ورزشکار آسیب ­دیده، انتظارات هواداران باشگاهی و شخصی از ورزشکار آسیب ­دیده، رابطه با هواداران و دانش تئوریک و عملی مربی در کار با ورزشکار آسیب­ دیده مهم هستند. عوامل فردی شامل مولفه ­های روانی، اخلاقی، شخصیتی و تخصصی است و در این بعد انگیزه داشتن در طول درمان، وجود ثبات هیجانی در طول درمان، اخلاق­ مداری، روابط­ اجتماعی، متعهدبودن، توجه به ارزش­ ها، داشتن صبر و حوصله در طول درمان، داشتن سواد ورزشی و تمرین و اصلاح تکنیک در زمان مصدومیت مهم هستند. عوامل محیطی شامل امکانات ورزشی-درمانی، بیمه­ ها، رسانه­ ها و خانواده است و نقش بدنساز، مربی، روانشناس، متخصان توانبخشی، متخصصان پزشکی و کادر درمان، کیفیت مکان تمرین، شخصی (داشتن بیمه عمر-مسئولیت)، باشگاهی (درمان)، میزان حمایت خانواده و میزان انتظارات خانواده از مهم­ترین موارد هستند. پیشنهاد می ­شود متخصصانی که با ورزشکاران حرفه ­ای آسیب­ دیده کار می­کنند و همچنین مربیان آن ها از نتایج این مطالعه استفاده کنند.

کلیدواژه‌ها