تاثیر تمرین حاد هوازی و مقاومتی با شدت کم و متوسط بر کارکردهای اجرایی نوجوانان پسر دارای اضافه وزن

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 کارشناسی ارشد تربیت بدنی و علوم ورزشی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه یزد، یزد، ایران

2 استادیار گروه تربیت بدنی و علوم ورزشی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه یزد، یزد، ایران

چکیده

هدف:
امروزه بی‌تحرکی و سبک زندگی ناسالم از دلایل اصلی چاقی و اضافه وزن، بi خصوص در کودکان و نوجوانان، به شمار می‌ روند. از طرف دیگر، کارکردهای اجرایی تاثیر بسزایی بر زندگی افراد دارند. هدف این مطالعه بررسی تاثیر تمرین حاد استقامتی و مقاومتی با شدت کم و متوسط بر کارکردهای اجرایی پسران نوجوان دارای اضافه وزن بود.
روش‌ بررسی:
پژوهش حاضر از نوع پژوهش های نیمه تجربی با طرح پیش‌ آزمون- پس‌ آزمون همراه با گروه کنترل است. 50 نفر از پسران نوجوان دارای اضافه وزن (15 تا 17 سال) به عنوان نمونه انتخاب و به صورت تصادفی در چهار گروه تمرین و یک گروه کنترل (هر گروه 10 نفر) قرار گرفتند. تمرین هوازی به شکل دویدن روی تردمیل با شدت 45 تا 55 درصد و 60 تا 65 درصد ضربان قلب ذخیره انجام شد. تمرین مقاومتی شامل انجام یک جلسه تمرین با شدت 40 تا 50 درصد و 60 تا 70 درصد یک تکرار بیشینه بود. برای سنجش توجه انتخابی از آزمون استروپ و برای حافظه کاری از آزمون ان-بک استفاده شد. داده‌ها با استفاده از آزمون‌ های آنوای یک طرفه و آنوای مرکب تحلیل شدند.
یافته‌ها:
نتایج نشان داد که تمرین مقاومتی و هوازی بر حافظه کاری تاثیر معناداری دارد (0/05>p)، در حالی که بین گروه‌های تمرینی تفاوت معناداری مشاهده نشد (0/05<p). از طرف دیگر، این تمرینات بر توجه انتخابی تأثیر معناداری نداشتند(0/05<p).
نتیجه‌گیری:
به نظر می‌رسد تمرین حاد مقاومتی و استقامتی تاثیر مثبتی بر حافظه کاری نوجوانان پسر دارای اضافه وزن دارد، اما بر توجه انتخابی تاثیری ندارد.

کلیدواژه‌ها