مقایسه تأثیر برنامه تمرینی ایروبیک و بازی‌ درمانی بر مهارت ‌های هماهنگی و چابکی کودکان مبتلا به اختلال ‏نقص توجه و بیش فعالی

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 کارشناس ارشد گروه آسیب شناسی ورزشی و حرکات اصلاحی، دانشکده تربیت بدنی و علوم ورزشی، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ‏ایران

2 استاد گروه آسیب شناسی ورزشی و حرکات اصلاحی، دانشکده تربیت بدنی و علوم ورزشی، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران

چکیده

هدف:
اختلال نقص توجه و بیش فعالی شایع ‌ترین اختلال عصبی - رفتاری دوران کودکی به شمار می ‌رود و کودکان مبتلا به اختلال نقص توجه و بیش فعالی در فاکتورهایی همچون هماهنگی حرکتی و چابکی ضعف دارند، لذا هدف این تحقیق مقایسه تأثیر برنامه تمرینی ایروبیک و بازی ‌درمانی گروهی بر مهارت ‌های هماهنگی و چابکی کودکان مبتلا به اختلال نقص توجه و بیش فعالی بود.
روش بررسی:
در این پژوهش ۲۶ کودک (۴ دختر و ۲۲ پسر) مبتلا به اختلال نقص توجه و بیش فعالی به صورت تصادفی در  گروه های تجربی (گروه ایروبیک و گروه بازی درمانی گروهی) و  گروه کنترل مورد مطالعه قرار گرفتند.  گروه ایروبیک ( 9کودک، وزن(کیلوگرم) 12/3±24/2، سن 2/1±7/9 سال و قد 3±126سانتی متر) و گروه بازی ‌درمانی گروهی (9کودک، وزن(کیلوگرم) 9/2±23/8، سن 1/9±7/3 سال و قد 2±121سانتی متر) بودند. گروه‌ های تجربی هر یک ۸ هفته، هر هفته ۳ جلسه و هر جلسه ۶۰ – ۴۵ دقیقه، تحت مداخله ی برنامه ی تمرینی ایروبیک و بازی ‌درمانی گروهی قرار گرفتند. گروه کنترل (8کودک، وزن(کیلوگرم) 6/4±25/4،سن 2±8 سال و قد 3±127سانتی متر) در این مدت هیچ فعالیت خاصی انجام ندادند. هماهنگی اندام فوقانی، هماهنگی دوطرفه اندام‌ ها و چابکی هر سه گروه به ترتیب با خرده آزمون شماره ۵ مقیاس مهارت ‌های حرکتی برونینگز ازرتسکی، خرده آزمون شماره ۳ مقیاس مهارت ‌های حرکتی برونینگز ازرتسکی و آزمون زیگزاگ در ابتدا و انتهای پژوهش مورد ارزیابی واقع شدند. جهت تجزیه و تحلیل داده ­ها از روش آنالیز واریانس با اندازه­ های تکراری در سطح خطای پنج درصد استفاده شد (0/05>p).
یافته ‌ها:
نتایج تحقیق نشان داد که بازی درمانی باعث ایجاد افزایش معنادار در هماهنگی اندام فوقانی p <0/001)) و هماهنگی دوطرفه (p <0/001) و چابکی (p <0/001) کودکان بوده­ است. تمرینات ایروبیک هماهنگی اندام فوقانی (p <0/001) و هماهنگی دوطرفه (p <0/001) را به طور معناداری افزایش و چابکی را به طور معناداری کاهش داد .(p <0/001) به علاوه در کودکان گروه بازی ­درمانی نسبت به گروه ایروبیک هماهنگی اندام فوقانی و هماهنگی دوطرفه و چابکی به طور معناداری بیشتر بود (p <0/001). در گروه کنترل نیز  تغییراتی در هماهنگی اندام فوقانی(p=0/621) و چابکی (P=0/590) مشاهده نشد و هماهنگی دوطرفه به طور معناداری کاهش یافت (P=0/002).
نتیجه‌ گیری:
در تحقیق حاضر با اینکه بازی‌ درمانی گروهی نسبت به ورزش ایروبیک تاثیر بیشتری بر بهبود مهارت‌ های هماهنگی اندام فوقانی و هماهنگی دوطرفه اندام ها و چابکی داشت. بنابراین استفاده از تمرینات بازی‌ درمانی گروهی به درمانگران و متخصصان روانشناسی پیشنهاد می شود.

کلیدواژه‌ها


  1. Wilence T.E, Timothoy E, BIiederman J, Brown S, et al. Patterns of psychopathology and dysfunction in clinically referred preschoolers. J Dev Behav Pediatr 2002; 23(1):31-36.
  2. Faraone SV, Biederman J , Mick E, Doyle AE, et al. A family study of psychiatric comorbidity in girls and boys with attention-deficit/hyperactivity disorder. Biological psychiatry 2001; 50(8): 586-592.
  3. Kessler RC, Adler L, Ames M, Barkley RA, et al. The prevalence and effects of adult attention deficit/hyperactivity disorder on work performance in a nationally representative sample of workers. J Occup Environ Med 2005; 47(6): 565-572.
  4. Kofler MJ, Rapport MD, Bolden J, Sarver DE, et al. Working memory deficits and social problems in children with ADHD. J Abnorm Child Psychol  2011; 39(6): 805-817.
  5. Hickey G, Fricker P. Attention deficit hyperactivity disorder, CNS stimulants and sport. Sports medicine (Auckland, NZ) 1999; 27(1): 11-21.
  6. Verret C, Gardiner P, Beliveau L. Fitness level and gross motor performance of children with attention-deficit hyperactivity disorder. J APAQ  2010; 27(4): 337-351.
  7. Feng L, Cheng J, Wang YF. Motor coordination function of attention deficit hyperactivity disorder (review)]. Beijing da xue xue bao Yi xue ban 2007; 39(3): 333-336.
  8. Fliers E, Rommelse N, Vermeulen SH, Altink M, et al. Motor coordination problems in children and adolescents with ADHD rated by parents and teachers: effects of age and gender. Journal of neural transmission 2008; 115(2): 211-220.
  9. Weiss M, Murray C. Assessment and management of attention-deficit hyperactivity disorder in adults. J CMAJ 2003; 168(6): 715-722.
  10. Epstein JN, Langberg JM, Rosen PJ, Graham A, et al. Evidence for higher reaction time variability for children with ADHD on a range of cognitive tasks including reward and event rate manipulations. Neuropsychology 2011;25(4):427-441.
  11. Case-Smith  J,  Pehoski  C. Development of Hand Skills in the Child. 1st Edition ed 2005. 318.
  12. Dopheide JA. The role of pharmacotherapy and managed care pharmacy interventions in the treatment of ADHD. AJMC 2009; 15(5): 141-150.
  13. Mehren A, Özyurt J, Lam A, Brandes M, et al. Acute Effects of Aerobic Exercise on Executive Function and Attention in Adult Patients With ADHD. Front Psychiatry 2019; 10: 132.
  14. Ghasemi GH, Salehi H, Heidari L. The effect of a rhythmic movement program on the perceptual-motor abilities of educable mentally retarded children JMLM 2012; 4(1); 75-92. [persian]
  15. Solaimani S. The effect of rhythmic plays on social skills of preschool children with attention deficit hyperactivity disorder. J Gorgan Univ Med Sci 2016; 18 (3): 91-95. [persian]
  16. Chaddock-Heyman L, Erickson KI, Holtrop JL, Voss MW, et al. Aerobic fitness is associated with greater white matter integrity in children. Front Hum Neurosci 2014; 8: 584.
  17. Brassell AA, Shoulberg EK, Pontifex MB, Smith AL, et al. Aerobic fitness and inhibition in young children: moderating roles of ADHD status and age. J Clin Child Adolesc Psychol  2017; 46(5): 646-652.
  18. Ghorbani Ashin Y, Talebi GH, Jahandar B, Rabanizade M. The effectivness play therapy on reducting symptoms of ADHD. Toseye Amuzesh jondi SHapur 2016; 7: 48-53. [Persian]
  19. Janatian S, Noori A, Shefti S, Molavi H, Samavatian H, The effectiveness of cognitive-behavioral play therapy on symptoms of attention deficit hyperactivity disorder / ADHD in 9-11 year old male students with ADHD. Behavioral Sciences Research 2008; 6 (2): 109-118. [Persian]
  20. Barzegary L, Zamini S. The Effect of play therapy on children with ADHD. Procedia - Social and Behavioral Sciences  2011; 30: 2216-2218.
  21. Nedaii N, Abolmaali KH. The effect of play therapy on reducing aggression and increasing self-control in children with ADHD. Second National Congress of Child and Adolescent Psychology - Shahid Beheshti University - Tehran. 2015. [Persian]
  22. Bayat F, Behnam B. Comparison of the Effectiveness of Play Therapy and Storytelling on the Improvement of Attention Deficit/Hyperactivity Disorder Symptoms in Students. Qom Univ Med Sci J  2018; 12(8): 68-59.
  23. Gawrilow C, Stadler G, Langguth N, Naumann A, Boeck A. Physical Activity, Affect, and Cognition in Children With Symptoms of ADHD. J Atten Disord 2016; 20(2): 151-162.
  24. Lee S-K, Lee C-M, Park J-H. Effects of combined exercise on physical fitness and neurotransmitters in children with ADHD: a pilot randomized controlled study. J Phys Ther Sci 2015; 27(9): 2915-2919.
  25. Moheb N,Amiri SH, Behrush A. The effectiveness of structured short-term play therapy on symptoms of attention deficit hyperactivity disorder in preschool children (6 years old). Journal of Education and Evaluation 2012; 6(22): 27-43. [Persian]
  26. Crisi Monday G. amuzesh aerobic dar 30 ruz. Translated by Kazemi F, Sadeghi s. shomal payedar; 2009.
  27. Bruininks RH. B. Bruininks-Oseretsky test of motor proficiency: Examiner's manual. American Guidance Service Circle Pines, MN. 1978.
  28. Penailillo L, Espildora F, Jannas-Vela S, Mujika I, Zbinden-Foncea H. Muscle Strength and Speed Performance in Youth Soccer Players. Journal of human kinetics 2016; 50: 203-10.
  29. Amozade F,  Shetabbushehry N, Mahdipoor A. The impact of preschool games on the development of movement skills of male students with ADHD / Attention Deficit Disorder. J Yafteh 2012; 15(1): 91-83.
  30. Khalaji H, Emad M. Effects on cognitive performance  program of selected activities – mobility in children four to six years. Journal of Movement and Exercise Science 2002; 1(1): 42-30. [Persian]
  31. Kosari S, Hemayattalab R, Arab Ameri A, Maleki F. The effect of selected physical activities on the development of fine motor skills in children with ADHD. Motor Behavior and Sport Psychology 2011; 4(11). 99-116 [Persian]
  32. Tabrizi GH. The effect of selected physical exercises on the development of gross motor skills in Attention Deficit / Hyperactivity Disorder (ADHD)children. The Master's thesis of the Ferdowsi University of Mashhad. part5 2010. [Persian]
  33. Dehghan F, Behnia F, Pishyare A, Safarkhani M. Effects of conceptual training-motor on behavioral disorders in children five to eight years, attention deficit hyperactivity disorder. Journal of cog sci 2010; 47: 96-82. [Persian]
  34. Benzing V, Chang Y-K, Schmidt M. Acute physical activity enhances executive functions in children with ADHD. Sci Rep 2018; 8(1): 12382.
  35. Shimoni M, Engel-Yeger B, Tirosh E. Participation in leisure activities among boys with attention deficit hyperactivity disorder. Research in developmental disabilities 2010; 31(6): 1234-1239.
  36. Tuckman BW, Hinkle JS. An experimental study of the physical and psychological effects of aerobic exercise on schoolchildren. Health Psychology 1986; 5(3): 197-207.
  37. Majorek M, Tuchelmann T, Heusser P. Therapeutic Eurythmy-movement therapy for children with attention deficit hyperactivity disorder (ADHD): a pilot study. Complementary therapies in nursing & midwifery 2004; 10(1): 46-53.
  38. Berwid OG, Halperin JM. Emerging support for a role of exercise in attention-deficit/hyperactivity disorder intervention planning. Current psychiatry reports 2012; 14(5): 543-551.
  39. Rassovsky Y, Alfassi T. Attention improves during physical exercise in individuals With ADHD. Front Psychol 2019; 9: 2747.
  40. Bené Field A GT. Aerobics enhances cardiovascular fitness and agility in preschoolers. Health Psychology 1990; 9(1): 48-56.
  41. João PV, Simões I, Alves L, Santos L, et al. Physical activity with agility motor development for children ages 6–10. Science & Sports 2014; 29: S48.
  42. Lin H-C, Wuang Y-P. Strength and agility training in adolescents with Down syndrome: A randomized controlled trial. Research in developmental disabilities 2012; 33(6): 2236-2244.