اثربخشی ‏ توانبخشی شناختی بر کارکردهای اجرایی و شدت اختلال ناروانی گفتار در کودکان مبتلا به اختلال ‏ناروانی گفتار

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی دکتری گروه روانشناسی عمومی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد ساوه، ساوه ایران

2 استاد علوم اعصاب، گروه گفتاردرمانی، دانشکده علوم توانبخشی، دانشگاه علوم پزشکی ایران، تهران، ایران

3 استاد گروه روانشناسی، دانشکده روانشناسی، موسسه عالی آموزش مدیریت و برنامه ریزی، تهران، ایران

چکیده

هدف: 
: از شایع ترین اختلالات روانی کلام  لکنت زبان ( که در پنجمین ویرایش راهنمای تشخیصی و آماری اختلالات روانپزشکیبه آن اختلال ناروانی گفتار کودکی گفته می شود)  است. مطالعات زیادی پیرامون رابطه بین ابعاد کارکردهای اجرایی و روانی کلامصورت گرفته و رابطه آن با توجه پایدار، حافظه فعال، بازداری پاسخ سنجیده شده است. با توجه به رابطه بین کارکردهای اجرایی و اختلال ناروانی گفتار در پژوهش حاضر سعی شد  با استفاده از توانبخشی شناختی و ارتقای کارکردهای اجرایی در سه حوزه توجه پایدار، حافظه فعال و بازداری پاسخ، به درمان اختلال ناروانی گفتار کودکی بپردازیم.
روش بررسی:
با استفاده از نمونه در دسترس، تعداد 20 کودک بین 7 تا 12 سال با اختلال ناروانی گفتار بر اساس ملاک های پژوهش، انتخاب و از آن ها آزمون (N-BACK) جهت سنجش حافظه فعال، آزمون عملکرد پیوسته جهت سنجش توجه پایدار و آزمون برو، نرو (go/no go) جهت سنجش بازداری پاسخ به عمل آمد. همچنین شدت اختلال ناروانی گفتار کودکان با استفاده از آزمون  درصد  هجاهای لکنت شده سنجیده شد. سپس آزمودنی ها به طور تصادفی در دو گروه آزمایش و گواه قرار گرفتند. گروه آزمایش 15 جلسه 45 دقیقه ای تحت درمان با روش توانبخشی شناختی قرار گرفتند. سپس از هر دو گروه پس آزمون گرفته شد. گروه آزمایش 3 ماه بعد تحت پیگیری قرار گرفتند و مجددا آزمون ها از آن ها گرفته شد.
یافته ها:
نتایج تحلیل کوواریانس و آزمون تی وابسته جهت بررسی اثربخشی روش درمان نشان داد که تفاوت معناداری بین توجه پایدار (0/022=p)، حافظه فعال (0/035=p) و کنترل پاسخ (0/039=p) و شدت اختلال ناروانی گفتار (0/013=p) در پیش آزمون و پس آزمون در کودکان مبتلا به اختلال در سیالی کلام وجود دارد. و رگه های معناداری در کارکردهای اجرایی (0/056=p) در پیش آزمون و پس آزمون مشاهده می شود. همچنین نتایج آزمون تعقیبی بونفرونی جهت بررسی پایداری درمان در طی دوره 3 ماهه نشان داد که روش درمان بر روی توجه پایدار، حافظه فعال و کارکردهای اجرایی و شدت لکنت موثر بوده و اثر آن در طول دوره پیگیری ثابت بوده است. همچنین روش درمانی توانبخشی شناختی بر روی کنترل پاسخ موثر بوده اما اثر آن در طول زمان ثابت نمانده است.

نتیجه گیری:
از یافته های پژوهش می توان نتیجه گرفت که روش توان بخشی شناختی در کاهش نرخ اختلال در سیالی کلام و افزایش کارکردهای اجرایی در کودکان مبتلا به اختلال ناروانی گفتار موثر بوده و میتواند به عنوان یک روش درمان مورد استفاده قرار گیرد.


 

کلیدواژه‌ها


  1. Heitman RR, Asbjornsen A, and Helland, T. Attention functions in speech fluency disorderd. Taylor and francis health siences 2004; 29(3): 119-127.
  2. American psychiatric association, Diagnostic and statistical manual of mental disorders. fifth edition. Washington.D.C: American psychiatric association; 2013: chapter 3: 45.
  3. Alizadeh H. Relationship between أeurocognitive executive functions and developmental disorders. J cognit sci 2002;14 (4): 23-34. [Persian]
  4. Malia K, Law P, Bewick K, Danziger S, et al. Recalommendations for best practice in cognitive rehabilitation therapy.USA: The society for cognitive rehabilitation; 2004.
  5. Dhatri S D, Kumar U A, Santosh M. Comparison of working memory abilities in adults who do and do not stutter. J Indian Speech Language Hearing Assoc 2017; 31: 42-7.
  6. Rocha MS, Yaruss JS & Rato JR. Temperament, Executive Functioning, and Anxiety in School-Age Children Who Stutter. J front psychol. 2019; 10 (4): 22-44.
  7. Bahrami H, Nejati V, Pouretemad H. Acomparitive study of phonemic and semantic verbal fluency in children and adolescents with Developmental stuttering. zjrms 2014; 16(5): 41-44
  8. Ntourou K, Anderdon JD. and Wagovich SA. Executive function and childhood stuttering: Parent ratings and evidence from a behavioral task. J fluency dis 2018; 56: 18-32
  9. Costelloe S, Davis S, Cavenagh P& Doneva SP. Attention levels in young children who stutter, Applied Neuropsychology: Child 2019; 8(4): 355-365.
  10. Karimi H, jones M, O Brian S, Onslow M. Clinician percent syllables stuttered, clinician severity ratings and speaker severity ratings: are they interchangeable. Int j lang comu dis 2014; 40(3): 364-368.
  11. Saifpanahi S, Sobhani Rad D, Afzali M, Izanloo S, et al. An investigation of the Correlation between Phonological and Visual Working Memory with Severity of Stuttering in 6-12 Years-Old Children. JPSR 2015; 4(4): 20-26. [Persian]
  12. Vander lienden L, Hartsuiker R, Szmalec A. Cognitive control and stuttering [Thesis] .[Belgium]: universitiet Ghent; 2012-2013.
  13. Eggers K, Denil LF, Van Den Bergh BH. Inhibitory control in childhood stuttering. J fluency dis 2010; 38(1): 1-13.
  14. Ofoe LC, Anderson JD, Ntourou K. Short-Term Memory, Inhibition, and Attention in Developmental Stuttering: A Meta-Analysis. Journal of Speech Lang Hear Res 2018; 61(7): 1626-1648. 
  15.  Markett S, Bleek B, Reuter M., Prüss H, et al. Impaired motor inhibition in adults who stutter – evidence from speech-free stop-signal reaction time tasks. J Neuropsychol 2016; 91(1): 444-450.
  16. Piispala J, Kallio M, Bloigu R, Jansson-Verkasalod E. Delayed N2 response in Go condition in a visual Go/Nogo ERP study in children who stutter. J Fluency Dis 2016; 48(1): 16-26.
  17.  Eichorn N, Marton K, Pirutinsky S. Cognitive flexibility in preschool children with and without stuttering disorders. J Fluency Dis 2017; 57: 123-135.
  18. Nejati V, Pouretemad H, Bahrami H. Attention training in rehabilitation of children with developmental stuttering. j neurorehabilitation 2014; 32(2): 297-303.
  19. Craig A, Tran Y. Trait and social anxiety in adults with chronic stuttering: conclusions following meta-analysis. j fluency dis 2014; 40: 35-43.
  20. Schecker M, Pirnay-Dummer P, Schmidtke K, Hentrich-Hesse T, Bordchart D. Cognitive Interventions in Mild Alzheimer's Disease: A Therapy-Evaluation Study on the Interaction of Medication and Cognitive Treatment. J cog rehab 2013; 3(1): 301-311.
  21. Yu Z, Jiang S, Jia z, Xiao H, Zhou M. Study on Language Rehabilitation for Aphasia. Chin med j 2017; 130(12): 1491-1497.
  22. Carrie A, Des Roches CA, Swathi Kiran S. Technology-Based Rehabilitation to Improve Communication after Acquired Brain Injury. J front neurosci 2017; 11: 382-394
  23. Kasaeean K, Kia manesh AR, Bahrami H. The comparison of working memory and attention keeping in students with and without learning disorders. Jld 2013; 3(4):112-123. [Persian]
  24. Hadian Fard H, Shokr Kon H, Mehrabizadeh Honarmand M. Preparing and constructing the Persian form of continues performance test. J Psychol 2000; 4(4):388-404 [Persian]
  25. Ran DK, Rao ShL. Developmet and standardization of the measurement of inhibition. Delhi psy j 2013; 16(1): 90-97.
  26. Ghadiri F, Ashayeri H, Ghazi tabatabaee M. Cognitive rehabilitation role in reducing executive functions disabilities and obsessive-compulsive symptoms in pschizo obsessive patients. j rehab 2006; 4(7): 15-24. [Persian]
  27. Yarus M. Real time analysis of speech fluency. J speech lang path 1998; 312-322.
  28. Birstein A. Stuttering is a Speech Disorder. Childhood-Onset Fluency Disorder (Stuttering). An information handout USA: 2015; 0-6.
  29. Herrera C, Chambona BF, Michel V, Pabana B. Positive effects of computer-based cognitive training in adults with mild cognitive impairment.  J Neuropsy 2012; 50(8): 1871-1881.
  30. Mc Cullough SW. Treatment of language and memory in patients with Alzheimer's disease. Arkansas: University of Arkansas; 2010: 37.
  31. Yuen MC, Chu SY, Wong CH and Ng KF., Development and Pilot Test for Stuttering Self-Monitoring Solution using Telehealth.   International communication Systems & NETworkS (COMSNETS) 2021; Bangalore, India: 650-655.
  32. Amiri M. Effect of anxiety on childrenwith stuttering and normal children. JEE 2009; 8(3): 95-103. [Persian]
  33. Bloemsma JM, Boer F, Arnold. Comorbid anxiety and neurocognitive dysfunctions in children with ADHD. Eur Child Adolesc Psychiatry 2013; 22, 225-234.