تاثیر مداخلات ورزشی بر قابلیت های حرکتی افراد دارای اختلال شنوایی : یک مطالعه مروری نظام مند

نوع مقاله : مقاله مروری

نویسندگان

1 استادیار گروه آسیب شناسی ورزشی و حرکات اصلاحی، دانشکده علوم ورزشی، دانشگاه گیلان، رشت، ایران

2 دانشجوی کارشناسی ارشد گروه آسیب شناسی ورزشی و حرکات اصلاحی، دانشکده علوم ورزشی، دانشگاه گیلان، رشت، ایران

3 دانشجوی دکترای تخصصی، گروه آسیب شناسی ورزشی و حرکات اصلاحی، دانشکده علوم ورزشی، دانشگاه گیلان، رشت، ایران

چکیده

هدف:
 قابلیت های حرکتی در زندگی روزمره افراد دارای اختلال شنوایی از اهمیت بالقوه ای برخوردار است. لذا بر همین اساس هدف از مطالعه مروری حاضر بررسی تاثیر مداخلات ورزشی بر قابلیت های حرکتی افراد دارای اختلال شنوایی بود.
روش بررسی:
در این مطالعه، مروری نظام­ مند به بررسی تاثیر مداخلات ورزشی بر قابلیت­ های حرکتی افراد دارای اختلال شنوایی از طریق جستجو در پایگاه های اطلاعاتی Google Scholar، PubMed، Science Direct، Web of Science، Scopus، PEDro و EMBASE و همچنین در پایگاه ­های فارسی گوگل اسکالر، مگاپیپر، ایرانداک، مگیران، مرکز اطلاعات علمی جهاد دانشگاهی، مدلیب، ایران مدکس و پژوهشگاه علوم و فناوری ایران با کلید واژه های تمرینات ورزشی، مداخلات ورزشی، فعالیت بدنی، آمادگی جسمانی، اختلال شنوایی، کم شنوا، از سال 2000 تا 2022 انجام شد.
یافته ها:
در جستجوی متون، مجموعا 132 مقاله دریافت شد که پس از حذف موارد مشابه، از میان مقالاتی که ارتباط بسیار نزدیکی با موضوع مورد بررسی را داشتند، 22 مقاله برای مطالعه حاضر انتخاب شدند. 14 مطالعه فارسی و 8 مطالعه به زبان انگلیسی یافت شد. مداخلات ورزشی بر تعادل، استقامت عضلانی و قلبی-عروقی، مهارت های حرکتی، هماهنگی، سرعت راه رفتن و زمان عکس العمل افراد مبتلا به اختلال شنوایی اثر معناداری داشتند.
نتیجه گیری:
نتایج مطالعه مروری حاضر نشان داد که انجام مداخلات ورزشی در اکثر تحقیقات باعث بهبود قابلیت­های حرکتی در افراد دارای اختلال شنوایی می شود. بیشتر پروتکل های تمرینی مورد استفاده در مطالعات از نوع  تعادلی و ثباتی بودند. تا اختلال موجود در کنترل تعادل این افراد را بهبود بخشند. لذا بر همین اساس به مربیان، معلمین ورزش، فیزیوتراپیست ها و درمانگران توصیه می شود از این قبیل برنامه های تمرینی در جهت بهبود قابلیت های حرکتی افراد دارای اختلال شنوایی استفاده کنند. اما همچنان به مطالعات بیشتر و دقیق تر در این زمینه احتیاج است.

کلیدواژه‌ها


  1. Rajendran V, Roy FG, Jeevanantham D. Postural control, motor skills, and health-related quality of life in children with hearing impairment: a systematic review. Eur Arch Otorhinolaryngol 2012; 269(4): 1063-1071.
  2. Firouzbakht M, Eftekhar Ah, Majlesi F, Rahimi Fa, Ansari Dm, Esmaeilzadeh M. Prevalence of neonatal hearing impairment in province capitals. 2008.
  3. Jalali Farahani M. principles and goals of sports for the disabled. First edition. Tehran. Hatmi Sports Science Publications; 2012. [Persain]
  4. de Sousa AMM, de França Barros J, de Sousa Neto BM. Postural control in children with typical development and children with profound hearing loss. Int J Gen Med 2012; 5: 433-439.
  5. Odame L, Opoku MP, Nketsia W, Swanzy P, et al. From university-to-work: an in-depth exploration into the transition Journey of Graduat Sensory Disabil In Ghana. Disabil Society 2021; 36(1): 1399-1422.
  6. De Kegel A, Dhooge I, Peersman W, Rijckaert J, et al. Construct validity of the assessment of balance in children who are developing typically and in children with hearing impairments. Phys ther 2010; 90(12): 1783-1794.
  7. Jafari Z, Malayeri SA. The effect of saccular function on static balance ability of profound hearing-impaired children. Int J Pediatr Otorhinolaryngol 2011; 75(7): 919-924.
  8. De Kegel A, Dhooge I, Cambier D, Baetens T, et al. Test–retest reliability of the assessment of postural stability in typically developing children and in hearing impaired children. Gait  Posture 2011; 33(4): 679-685.
  9. Demetriou Y, Höner O. Physical activity interventions in the school setting: A systematic review. Psychol Sport Exerci. 2012; 13(2): 186-196.
  10. Houwen S, Hartman E, Visscher C. Physical activity and motor skills in children with and without visual impairments. Med Sci Sports 2009; 41(1): 103-109
  11. Lieberman LJ, McHugh E. Health-related fitness of children who are visually impaired. Journal of visual impairment & blindness 2001; 95(5): 272-287.
  12. Aali S, Rezazade F. Comparison of physical fitness in blind, deaf and normal children. Journal of Sport Medicine Studies 2013; 5: 135-150.
  13. Zwierzchowska A, Gawlik K, Grabara M. Energetic and coordination abilities of deaf children. Journal of Human Kinetics 2004; 11: 83-92.
  14. Zebrowska A, Gawlik K, Zwierzchowska A. Spirometric measurements and physical efficiency in children and adolescents with hearing and visual impairments. J Physiol Pharmacol 2007; 58(Pt 2): 847-857.
  15. Burgeson C R, Wechsler H, Brener ND,  Young JC, Spain CG. Physical education and activity: Results from the School Health Policies and Programs Study 2000 J Sch Health 2001; 71(7): 279-293.
  16. Ness AR, Leary SD, Mattocks C, Blair SN, et al. Objectively measured physical activity and fat mass in a large cohort of children. PLoS Med 2007; 4(3): e97.
  17. Biddle SJ, Asare M. Physical activity and mental health in children and adolescents: a review of reviews. Br J Sports Med 2011; 45(11): 886-895.
  18. Bloemen MA, Backx FJ, Takken T, Wittink H, et al. Factors associated with physical activity in children and adolescents with a physical disability: a systematic review. Dev Med Child Neurol 2015; 57(2): 137-148.
  19. Howie LD, Lukacs SL, Pastor PN, Reuben CA, Mendola P. Participation in activities outside of school hours in relation to problem behavior and social skills in middle childhood. J Sch Health 2010; 80(3): 119-125.
  20. Su J, Wu Z, Su Y. Physical exercise predicts social competence and general well-being in chinese children 10 to 15 years old: A preliminary study. Child Indicators Res 2018; 11(6): 1935-1949.
  21. Shields N, Synnot A. Perceived barriers and facilitators to participation in physical activity for children with disability: a qualitative study. BMC Pediatr 2016; 16(1): 1-10.
  22. Asar S, Jalalpour S, Ayoubi F, Rahmani M, Rezaeian M. PRISMA; preferred reporting items for systematic reviews and meta-analyses. Journal of Rafsanjan University of Medical Sciences 2016; 15(1): 68-80. [Persian]
  23. Moseley A, Maher C, Herbert R, Sherrington C. Reliability of a Scale for Measuring the Methodological Quality of Clinical Trials. Proceedings of the VIIth Cochrane Colloquium Rome, Italy: Cochrane Center 1999; 39.
  24. Moseley AM, Herbert RD, Sherrington C, Maher CG. Evidence for physiotherapy practice: a survey of the Physiotherapy Evidence Database (PEDro). Aust J Physiother 2002; 48(1): 43-49.
  25. Maher CG, Sherrington C, Herbert RD, Moseley AM, Elkins M. Reliability of the PEDro scale for rating quality of randomized controlled trials. Phys ther 2003; 83(8): 713-721.
  26. Mousavizadeh VS, Daneshmandi H, Sedaghati P. The effect of six weeks of vestibular stimulation training on the static and dynamic balance of children with hearing impairment. Med J Tabriz Uni Med Sciences 2021; 43(2): 193-200. [Persian]
  27. Aref N, Tahmasebi Boroujeni Sh, Arab Ameri E. The effect of swimming practice intervention on balance and systems involved in balance in adolescents with hearing impairment with atrial fibrillation. Journal of Research in Sports Rehabilitation 2019; 6(11): 53-64. [Persian]
  28. Moghimi Far P, Sheilh M, Hemayadtalab R, Homayoun M, Nazari S. The effect of a selected physical activity course on improving gross motor skills of children with hearing impairment. Armaghan Danesh, Scientific Research Journal of Yasouj College. 2016; 25(3): 346-359 [Persian]
  29. Zarei H, Norasteh A, Hajihosseini E. The effect of a combined training program on physical fitness factors among deaf boy students: a randomized clinical trial study. Journal of Research in Rehabilitation Sciences 2018; 13(3): 153-161. [Persian]
  30. Izadi R Behpour N. The Effect of a Pilates Exercise Course on Static and Dynamic Balance in Girls with Hearing Impairment. Journal of Research in Sports Life Sciences 2021; 4(13): 69-80. [Persian]
  31. Khodashenas E, Moradi H, Asadi Ghalehknee M, Heydari E, et al. The effect of selective training program on the static and dynamic balance of Deaf Children. J Mashhad Uni Med Sciences 2017; 96(1): 383-391. [Persian]
  32. Farzaneh Hessari A, Daneshmandi H, Mahdavi S. The effect of 8 weeks of core stabilization training program on balance in hearing impaired students. Journal of Exercise Science and Medicine 2011; 3(2): 67-83. [Persian]
  33. Ahmadpour A, aslankhani MA, Ashayeri H, Jafari Z. The effect of a selected rhythmic exercise program on balance control in hearing-impaired children with atrial system dysfunction. Motor Behavior 2015; 21: 44-64. [Persian]
  34. Zakeri F, Taghavian F. Effects of Suspension and Core Stability Exercises on Trunk Flexor and Extensor Muscle Endurance in Hearing-Impaired Adolescents. Journal of Disability Studies 2021; 11(9): 0-0. [Persian]
  35. Hedayatjoo M, Rezaee M, Alizadeh Zarei M, Mirzakhany N, et al. Effect of balance training on balance performance, motor coordination, and attention in children with hearing deficits. Archives of Neuroscience 2011; 7(1): 40. [Persian]
  36. Majlesi M, Farahpour N, Azadian E, Amini M. The effect of interventional proprioceptive training on static balance and gait in deaf children. Res dev disabil 2014; 35(12): 3562-3567.
  37. Walowska J, Bolach B, Bolach E. The influence of Pilates exercises on body balance in the standing position of hearing impaired people. Disabil rehabil 2018; 40(25): 3061-3069.
  38. Cetin SY, Erel S, Bas Aslan U. The effect of Tai Chi on balance and functional mobility in children with congenital sensorineural hearing loss. Disabil Rehabil 2020; 42(12): 1736-1743.
  39. Rajendran V, Roy FG, Jeevanantham D. A preliminary randomized controlled study on the effectiveness of vestibular-specific neuromuscular training in children with hearing impairment. Clin Rehabil 2013; 27(5): 459-467.
  40. Akınoğlu B, Kocahan T. Stabilization training versus equilibrium training in karate athletes with deafness. J Exerc Rehabil 2019; 15(4): 576.
  41. Soori Z, Heyrani A, Rafie F. Exercise effects on motor skills in hearing-impaired children. Sport Sciences for Health 2019; 15(3): 635-639.
  42. Arshad N, Rasool AG, Ashfaq M. Effects of Balance Training Exercises for Improving Static and Dynamic Balance in Deaf Population: A Randomized Controlled Trial. Journal: Pakistan Journal of Rehabilitation 2022; 11(1): 110-116.
  43. Isik M, Kiliç I. Effect of Hemsball Shooting on Fine Motor Proficiency in Hearing Impaired Children. International Education Studies 2021; 14(4): 11-20.
  44. Tsimaras VK, Kyriazis DA, Christoulas KI, Fotiadou EG, et al. The effect of a traditional dance training program on the physical fitness of adults with hearing loss. J Strength Cond Res 2010; 24(4): 1052-1058.
  45. Işık M, Kılıç İ. Effect of the Complex Exercises in Hemsball on Attention and Coordinative Skills of Adolescents with Hearing Loss. Ozel Egitim Dergisi 2022; 23(2): 389-407
  46. Norozi Z, Eskandari Z, Miri H. The Eeffect of Swiss Ball Training on Core stability and Balance Functions in Students with Congenital deafness. IJSEHR 2021; 5(1): 6-9.[Persian]
  47. Vidranski T, Farkaš D. Motor skills in hearing impaired children with or without cochlear implant–A systematic review. Coll Antropol 2015; 39(1): 173-179.
  48. Zarei H, Norasteh AA, Rahmanpournashrudkoli A, Hajihoseini E. The effects of Pilates training on static and dynamic balance of female deaf students: a randomized controlled trial. J Bodyw Mov Ther 2020; 24(4): 63-69.